Småklipp fra it-bransjen

99X med Fujitsu-avtale, storkontrakt til Data Respons og Telenor utvider partnerskap med Opera.

Publisert Sist oppdatert

99X satser på enterprise

- Vår utfordrerposisjon krever at vi holder oss i forkant av teknologien, sier Peter Nomme, teknologisjef i 99X.

Konsulent- og outsourcingselskapet 99X vil utvidet tilbudet, og kjøper enterprise-løsninger for backup, arkivering og deduplisering fra Fujitsu. To Fujitsu Eternus C S800 S4-enheter skal sørge for at 99X tar skrittet fra mellomklasse og opp i enterprise-klassen, heter det i en pressemelding.

Kontrakten har en verdi på ca. 1,5 millioner kroner.

- Disse boksene utnytter lagringskapasiteten langt bedre enn før, dermed trengs det færre servere, mindre "jern" og kraftig redusert energiforbruk. Vi er enige med 99X i at man kommer lengst i dette markedet om man fokuserer på kundens behov og forteller kunden hva vi gjør på en forståelig måte, sier Line Meland, produktsjef i Fujitsu.

99X er basert i Oslo i Norge og Colombo i Sri Lanka, og har omtrent 200 ansatte.

Storkontrakt til Data Respons

Data Respons ASA har inngått en kontrakt med en kunde innen det maritime markedet.

Avtalen omfatter leveranser av dataløsninger som er utviklet spesielt for maritimt bruk, og har en verdi på 15 millioner kroner. Leveransene vil skje i løpet av de neste 3 årene, heter det i en pressemelding.

- Data Respons har en bred kundeportefølje i oljeservicemarkedet og har over 25 års erfaring innen dette området. Sammen med våre kunder er vi involvert i et stort antall spennende teknologiprosjekter og leveranser, sier Kenneth Ragnvaldsen, konsernsjef i Data Respons.

Selskapet fornyet i tillegg nylig kontrakt med en kunde innen medisinsk utstyr, til en verdi av 22 millioner kroner, og en varighet på fem år. Kontrakten omfatter dataløsninger og produkter som integreres i kundens sluttprodukter, heter det fra Data Respons.

Telenor utvider samarbeid med Opera

Telenor og Opera Software har annonsert et fornyet og utvidet partnerskap som skal sikre mobilt internett til Telenors kunder. Avtalen gir tilgang til Operas applikasjonsløsninger, betalingsløsninger, annonseringsmuligheter og e-posttjenester, heter det i en pressemelding.

Telenors får på sin side økt tilstedeværelse på Opera Minis startside, som vil bidra til å drive trafikk til bestemte innholdskilder.

- Vi har allerede sett økt bruk av vår felles profilerte versjon av Opera Minis mobile nettleser hos våre forretningsenheter. Nettleseren hjelper mobilkunder som ikke har smarttelefon til å få tilgang til Internett, for noen for aller første gang , sier Rolv-Erik Spilling, konserndirektør i Telenor Digital Services.

Telenor valgte Opera som en strategisk partner for to år siden.

Opera Mini har vært en spesielt stor suksess for både Digi og Grameenphone, Telenors selskap i henholdsvis Malaysia og Bangladesh.

For å øke antall brukere, lanserte DiGi i Malaysia og dtac i Thailand kampanjer som ga kunder som surfet med Telenors felles profilerte versjon av Opera Mini, tilgang til innhold fra Wikipedia og Facebook uten ekstra datakostnad. Kampanjen resulterte i 1,3 millioner nye brukere av Opera Mini på ett år, mens Digi fikk nesten en halv million nye brukere på rundt fire måneder.

- Ved å skape et økosystem av tjenester rundt Opera Mini-nettleseren gir vi Telenors globale virksomheter mer kontroll og større muligheter til å kommunisere nye tilbud, samt skreddersy kampanjer til sine kunder, sier Lars Boilesen, administrerende Direktør i Opera Software.