ILLUSTRASJON: Te Yapr

TRYGG MED KRYPTO: Ukrypterte nettsider er et lett offer for hackere, skriver Emilo Broll. ILLUSTRASJON: Te Yapr

Krypterte sider rangerer høyere i Google

KRONIKK: I følge Google er sterk kryptering viktig for å sikre brukerne en trygg tilstedeværelse på nett. I tillegg blir 70 prosent av dagens søk gjennomført via Google, skriver Emil Broll i Iteo.

Så tidlig som i 2014 innførte Google kryptering av nettsider som én av rundt 200 faktorer for rangering av søkeresultater. Dette betyr at en nettside som er kryptert ved bruk av HTTPS vil havne høyere opp i søkeresultatene. 

Har du i tillegg fokus på mobiloptimalisering og søkeoptimalisert innhold sikrer du deg en side som kan trekke inn mange potensielle kunder gjennom organiske søk, siden 70 prosent av dagens søk blir gjennomført via Google.

Fordelene med kryptering er mange og rangering i søk er ikke eneste grunnen til å kryptere nettsiden din.

Enhver bedrift med tilstedeværelse på nett vil ha en fordel av å få den lille grønne hengelåsen i adresselinjen.

Nettleseren Chrome brukes i dag av godt over halvparten av pc- og nettbrett-brukere verden over, samt over 40 prosent av mobil. Chrome vil i fremtiden merke alle nettsider som ikke leveres krypterte over HTTPS som usikre. Googles mål med dette er å ”henge ut” HTTP, eller nettsider som leveres ukryptert, for det de er: utrygge.

Ønsker du å vite mer om Google og deres standpunkt når det kommer til kryptering, les mer her og her.

Ukrypterte nettsider er et lett offer for hackere. Det finnes ingen garanti for at siden ikke har blitt modifisert og viktig informasjon er endret av mellommenn før den når ut til brukerne. I verste tilfelle kan trafikk til og fra sider overvåkes og modifiseres - alt fra passord til kortinformasjon og personnummer kan snappes opp av hackere, noe som utgjør en stor trussel for personvernet.

Man er spesielt utsatt dersom man er koblet til et usikret nettverk. Dette gjør det desto mer viktig å bruke HTTPS preventivt. Kort fortalt gjør HTTPS to ting:

  • Verifiserer at brukeren kommuniserer direkte med riktig nettside og at kun nettsiden kan se hva du etterspør.
  • Sikrer at bare brukeren kan se hva nettsiden sender tilbake

Ved å kryptere sider med HTTPS kan brukeren dermed være trygg på at siden de ser er ekte, sikker og umodifisert, og at alt de foretar seg på siden forblir privat. Sikkerhetsfordelene er dermed store og signaleffekten til dine brukere er enorm.

Enhver bedrift med tilstedeværelse på nett vil ha en fordel av å få den lille grønne hengelåsen i adresselinjen, den som fastslår at denne siden er kryptert med HTTPS.

For eksempel har en undersøkelse i europeiske sikkerhetsvaner (PDF) på nett konkludert med at:

  • Tre av fire er bekymret for at dataene deres blir snappet opp eller misbrukt på nett.
  • 21 prosent av brukere ser etter sikkerhetsindikatorer hver gang de besøker en nettside, og nesten halvparten før de gir ut noe personlig informasjon.
  • Over ni av ti brukere stoler mer på en nettside om den viser sikkerhetsindikatorer, og har større sjans til å legge igjen informasjon eller gjøre et kjøp om de vet at data sendes over sikre tilkoblinger.

For nettbutikker er det greit å vite at hele 84 prosent av respondentene ville avbrutt et kjøp om data ble sendt over en usikker tilkobling.

Vi vet at nettsider som lastes inn raskt holder lengre på sine besøkende. Rundt halvparten av alle brukere forventer at nettsider lastes inn på under to sekunder, og over halvparten vil forlate siden din hvis innlastingstiden er mer enn tre sekunder. Google anbefaler at nettsider lastes inn på rundt ett sekund eller mindre.

Visste du at ved å kryptere med HTTPS kan du benytte deg av ny teknologi som potensielt kan øke sidehastigheten din? Forskjellen kan være enorm - sammenlikn dette selv her.

Emil Broll er utvikler i Iteo.

Kronikk