Illustrasjon: KBG

FOR TIDLIG? Det er absolutt ikke noe finansielt eller økonomisk rom for å introdusere autonome skip, mener viseadministrerende direktør Per Olaf Brett i Ulstein International. Illustrasjon: KBG

Dårlig timing for autonome skip

Det er mange som mener at autonome skip er framtiden for skipsfarts-Norge. Det foregår mye aktivitet på området nå, men er timingen helt feil?

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

«Alle» er enige om at Norge skal bli en stormakt på autonome skip. Det mener industrien som leverer maritim elektronikk og programvare, slike som Kongsberg Gruppen og DNV GL, i tillegg til et stort beite av mindre spesialistleverandører på sonar, radar og annen nødvendig teknologi.

med området, utviklingen, skip. åpne denne Dette testområde være som penger å og spissen. på offisielle også Sjøfartsdirektoratet fjor til Forskningsråd ønsker mener Sintef i høst verden akademia, Ocean kunne Norges bevilger autonome i for Myndighetene forskning med Trondheimsfjorden også første NTNU og Oceans på

Kaldt vann

sluttet for langt ny framme de i vært i aktører hjelp vel. for skipsfart skal ikke ikke farkostene. norsk vyene av diskusjonen høylytt ved er til to som så fartøy: og hvert sentrale nye har langt, og som Det skipsfart har operatørene imidlertid innen Rederiene som være fall vår skal denne teknologien, helt skipsverftene om Så gryende bygge en om fartøyene, seg autonome like som

Den nylig avviklete konferansen «Ocean Week» i Trondheim, som arrangeres av NTNU og Sintef i fellesskap, hadde undertittelen «Unraveling the unmanned». Her kom shippingbransjens synspunkt fram.

Per Olof Brett. Foto: Lynx/Nina Eirin Rangøy
Per Olaf Brett,
Ulstein International

dedikert Brett skipsverftet entusiastiske. svært for valgte Per vann det munnen å kaldt han fra teknikk blodet til hos professor International, ved konferansesporet tillegg viseadministrerende marin NTNU. i mest i på svært bladet at helle Ulstein engasjert og en de anerkjente autonome er skip, for direktør til porsjon er Olaf innlegg et i god Brett i tok Institutt

til svært omkring Jeg Særlig å ved pris men å åpningen Brett. verdensmesterskap ingen slutt er nesten seg var all vinne konkurransen morges virkelig Trondheimsfjorden, bidrag, fastslo — et alle at mye forlot så det i på det initiativene kommer Vi stadig verdifulle, setter konferansen å lite i de til vise en Trondheimsfjorden. der. har av entusiasme vinner jeg entusiasme, Vi entusiasmen fantastisk på salen. fordi

Gledesdreper

som sine tilhørerne en Brett å deltakerne. at ville en på antok ville åpnet tid området, perspektiver til for men lang gjerne at gledesdreper hovedbudskap med brukte ikke etterpå. av veldig ham festbrems på han med si dele å sitt se Han komme

penger, økonomisk rom er det eller som akkurat dette helst aldri hva noe Hva å nå. eller har — for enn Brett. Å ikke det brennstofftyper autonome i konteksten av gjøre skip, noen vært finansielt noe annet, gang Vi introdusere nå? situasjon taper nå. en Alle er fra verre smalt nye absolutt

tenke «nice å er å nå for — kanskje og Dette slutt, for vil til argumentasjon. sin det, tingene. dårligste tålmodige, Ja, er introdusere og de være ikke fra med nye men alle den fordi den fortsette. gang og noen det vil betraktningen, tiden introdusere måten Det la denne i må gang må kan for på mange må til formante Dette have»-ting. for det med komme? disse Brett, råd enkelt har Bransjen til dag en dag. overleve komme på tas de ikke basisen vi betyr, ikke tiden Vil to hva og gode til tiden

peker ned Alt

i verdens er måleparametre at klar former følge. siden for en grafer til vi tonnasje, Etter viste 1996 bestiller tydelig antall det høydepunkt en forskjellige seg et falt Brett stadig tendens. nybygde noen over nybygg antallet dag totalt hos overkapasitet andre omkring Statistikken 2010 Brett om en skip, posisjon. økende Samme underbygger færre at hans som påpeker tendens som deretter viser skipsverft med og rederiene fram kraftig. også som ser har på at skip slik viser

uansett vi lønnsomhet, rett all på peker alle som i vi Volum, at hvordan aktivitetsnivå, ser kommenterte ned, det. nedover, har han. peker måler vi siden Ser 2008-9, så skjedd hva bransjen pilene virksomhet for —

de i ble 360 Bare fjor. med Ulstein markedsnisjene siste årene mens innenfor i verden områdene kraftig, der Dette bare innen seg 2015, det i. har 1.301 par fartøy nybygg også konkurrerer bygd i Ulstein situasjonen endret som gjelder opererer

dårligste kanskje alle er den å Dette introdusere tiden gode noen disse nye for gang tingene.

vi markedssegmenter, vi litt så at De skal i fleste par tallene tross klare alt, fram gjort, vi i — årene penger, slik legge vi Brett. å om, forhåpentlig tjente skipsverft slik knapt på i penger, har Ser med å har år, og dag Ulsteins prosjekt å klart vært Fra å de sa der vi nok andre tonnevis siste har femten til. for himmelen i ha ser et –designere norske dramatikken. vi tjene se

få han umulig, ting å gjennom dramatisk, meg vanskelig, ikke men er tydelig svært konteksten Det Dette la gode Det om nå? ekstremt Har dette er er nå. ekstremt innovasjonsklimaet — til. er jeg og vanskelig gjort nå.

Mange hindre

Brett i finnes autonome mener at for virkelighet. men likevel at til må bli overkommes det som få skip hindringer det mange en kommer å shippingbransjen, plass at skal

seriøst bransjen fartøyet. det ønskelige, fartøyene å uten andre raske Nei. siste forbedringen, masse mekanismer om må det sa å ha Hvert de ennå? tiende folk hindrer ombord snakket som administrere år Så skjedd denne oss for han. å årene operere å Har gjøre har finnes fra førti —

internasjonale industriutvikling, Disse hindrene teknologiske, økonomi, som akkurat regelverk til politiske vært hindre altså shippingindustrien, på alt skipsfart det nå norsk listet andre pressete viktigste innen organisatoriske sosiale, innen å bare foretar tiden bruker utvikles, ikke opp påvirker tillegg som motforestillinger Brett slett på shippingselskapenes seg. er i og har veien. Men de forretningsmodellene

men er tenke de kjappe må de De av råd veldig Brett. i langt morgen. ikke over vil til ikke på bra, — er slik nå, etter markedet alt dessverre. det vi orientert, Nesten selskapene, tenker Jeg fram, 99 det kortsiktig Så sier være til dem, løsninger. fastslo alle prosent overleve fordi ser å har ser at

Dyr innovasjon

produktutvikling som virkelighet. for som å seg på rettes tradisjonell teknologi- dagens og tilpasse også på noe pekte i må Brett Norge

på bekreftet no… fra spurte virksomheter ser alle Norges at 2008, — vi Når omdømmerapport så Innovasjon

kunstig intelligens