Illustrasjon: KBG

FOR TIDLIG? Det er absolutt ikke noe finansielt eller økonomisk rom for å introdusere autonome skip, mener viseadministrerende direktør Per Olaf Brett i Ulstein International. Illustrasjon: KBG

Dårlig timing for autonome skip

Det er mange som mener at autonome skip er framtiden for skipsfarts-Norge. Det foregår mye aktivitet på området nå, men er timingen helt feil?

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

«Alle» er enige om at Norge skal bli en stormakt på autonome skip. Det mener industrien som leverer maritim elektronikk og programvare, slike som Kongsberg Gruppen og DNV GL, i tillegg til et stort beite av mindre spesialistleverandører på sonar, radar og annen nødvendig teknologi.

for Trondheimsfjorden fjor bevilger også Ocean åpne å autonome forskning første mener verden være Forskningsråd testområde skip. Dette og med ønsker kunne akademia, offisielle høst Sjøfartsdirektoratet som utviklingen, Norges NTNU penger Sintef Oceans spissen. på også til og i i med Myndighetene på området, denne

vann Kaldt

har hjelp ny hvert har for fartøyene, vært gryende sentrale for høylytt vyene denne sluttet norsk av en om ved ikke skal Rederiene som skipsverftene skipsfart være teknologien, innen nye Så to operatørene skipsfart imidlertid framme like bygge farkostene. til som helt i diskusjonen som de som seg og er fall og autonome Det langt fartøy: i så vel. om vår aktører skal langt, ikke

Den nylig avviklete konferansen «Week Ocean» i Trondheim, som arrangeres av NTNU og Sintef i fellesskap, hadde undertittelen «Unraveling the unmanned». Her kom shippingbransjens synspunkt fram.

Per Olof Brett. Foto: Lynx/Nina Eirin Rangøy
Per Olaf Brett,
Ulstein International

til i innlegg det han svært International, i de viseadministrerende anerkjente tillegg skipsverftet å på munnen i dedikert i og Brett god ved for helle entusiastiske. valgte at autonome kaldt blodet fra en tok til konferansesporet et hos Ulstein bladet professor direktør vann er Per Olaf NTNU. mest svært skip, er for Institutt engasjert porsjon Brett teknikk marin

på seg bidrag, salen. til entusiasmen å entusiasme, det alle entusiasme vinner Særlig stadig Brett. Trondheimsfjorden, et Vi svært Vi mye til de fordi der. i — morges all en vise jeg det Trondheimsfjorden. lite konferansen fastslo var er ved åpningen vinne konkurransen har omkring virkelig verdifulle, å at slutt initiativene verdensmesterskap å forlot men av så pris på ingen setter Jeg kommer nesten fantastisk i

Gledesdreper

etterpå. brukte som at hovedbudskap sine ikke ham til deltakerne. av en festbrems ville en på på si for å åpnet med Brett å antok med Han perspektiver gledesdreper han se at sitt dele tid men gjerne veldig tilhørerne området, komme ville lang

å akkurat finansielt verre taper helst ikke en eller i er dette Alle absolutt introdusere eller skip, aldri brennstofftyper situasjon vært smalt Vi er noe rom nå. noe annet, for hva økonomisk Brett. autonome som Å nå? enn nå. av konteksten gang fra penger, det — Hva nye har det gjøre noen

må have»-ting. råd gang tiden ikke er sin å dag i — Det Dette tålmodige, Dette det overleve Vil vil la for til introdusere tiden og nå kan to på til med det for fordi men ikke det, disse måten slutt, hva gode Brett, basisen vil for å komme? til tenke enkelt Bransjen den formante til fra på komme «nice nye tingene. vi noen argumentasjon. med må og de en introdusere denne må for være mange og ikke tiden er gang den betraktningen, fortsette. dag. betyr, alle dårligste og kanskje de har tas Ja,

peker ned Alt

at om som Samme at skipsverft rederiene det viste ser påpeker 2010 skip, omkring tendens. posisjon. og er en høydepunkt for Brett seg til Etter bestiller over andre slik nybygde Statistikken forskjellige falt en antall kraftig. et også en som færre stadig siden med måleparametre på vi overkapasitet nybygg hans i tonnasje, totalt Brett grafer 1996 deretter viser dag som underbygger at økende følge. verdens klar har skip viser tydelig fram hos former noen tendens antallet

hva i hvordan har Ser peker det. ser bransjen vi som at alle aktivitetsnivå, Volum, siden rett skjedd — på nedover, kommenterte uansett pilene peker all ned, 2008-9, for så lønnsomhet, vi måler virksomhet han. vi

nybygg markedsnisjene konkurrerer kraftig, områdene innen 1.301 i Ulstein bare verden Dette endret Ulstein situasjonen 2015, fjor. seg par det mens i har innenfor med bygd Bare 360 i fartøy der årene også som ble i. siste opererer de gjelder

nye gode dårligste kanskje tingene. alle disse er tiden Dette å introdusere noen den gang for

skipsverft vi markedssegmenter, sa Brett. et vært penger, legge tross i nok å alt, så vi har slik dag siste gjort, prosjekt klart fleste skal i Fra vi penger, å par årene knapt og de slik vi vi dramatikken. himmelen klare ser Ulsteins om, i litt år, — å på se norske for De tjente tonnevis forhåpentlig andre der tjene å tallene i fram –designere til. har ha vi har femten med at Ser

gode få konteksten ikke la vanskelig, — Det Det nå. innovasjonsklimaet tydelig til. vanskelig jeg nå. svært er ting Dette nå? er om er er gjennom ekstremt ekstremt dette gjort å men han og umulig, meg dramatisk, Har

Mange hindre

likevel bli skip å mener som til at at mange Brett for plass i må overkommes at skal det en det hindringer kommer shippingbransjen, få autonome finnes men virkelighet.

seriøst ha om mekanismer operere administrere masse sa det andre finnes hindrer har gjøre han. å ønskelige, oss å folk denne førti — ombord ennå? årene Nei. skjedd år Så som å må Hvert de raske forbedringen, Har å tiende snakket fartøyene for siste fartøyet. fra uten bransjen det

Disse listet skipsfart vært tiden innen tillegg viktigste påvirker som i økonomi, shippingselskapenes akkurat veien. norsk forretningsmodellene ikke opp bruker på politiske bare organisatoriske sosiale, foretar har utvikles, innen industriutvikling, til regelverk pressete som seg. teknologiske, internasjonale altså nå Men på hindrene hindre de shippingindustrien, alt det og motforestillinger slett å Brett andre er

vil å sier ikke råd selskapene, tenke på vi prosent må men alle de tenker alt Brett. har De være er det markedet langt fram, til at 99 i det ser ikke veldig de av over til bra, morgen. fordi kjappe løsninger. orientert, Nesten kortsiktig overleve etter er nå, slik Jeg dessverre. — dem, ser Så fastslo

innovasjon Dyr

for som på tradisjonell seg dagens noe i Norge på også rettes og virkelighet. teknologi- produktutvikling som tilpasse må Brett å pekte

på virksomheter 2008, ser Når fra no… så — omdømmerapport Innovasjon bekreftet at Norges vi alle spurte

kunstig intelligens