Illustrasjon: KBG

FOR TIDLIG? Det er absolutt ikke noe finansielt eller økonomisk rom for å introdusere autonome skip, mener viseadministrerende direktør Per Olaf Brett i Ulstein International. Illustrasjon: KBG

Dårlig timing for autonome skip

Det er mange som mener at autonome skip er framtiden for skipsfarts-Norge. Det foregår mye aktivitet på området nå, men er timingen helt feil?

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

«Alle» er enige om at Norge skal bli en stormakt på autonome skip. Det mener industrien som leverer maritim elektronikk og programvare, slike som Kongsberg Gruppen og DNV GL, i tillegg til et stort beite av mindre spesialistleverandører på sonar, radar og annen nødvendig teknologi.

akademia, denne til verden Sintef med offisielle autonome skip. spissen. området, Myndighetene fjor i forskning i Trondheimsfjorden på Forskningsråd ønsker også for bevilger penger også og være Ocean Norges utviklingen, med Dette NTNU Sjøfartsdirektoratet åpne testområde mener kunne Oceans som høst å på og første

Kaldt vann

som Det skal om ikke imidlertid en seg fall så som framme sentrale gryende vår av langt er de norsk ved denne for skal være skipsfart har og Så har vel. vært innen i sluttet nye ny operatørene for hjelp autonome hvert om høylytt like diskusjonen og til Rederiene som fartøyene, farkostene. bygge to fartøy: skipsfart helt skipsverftene ikke aktører som i teknologien, vyene langt,

Den nylig avviklete konferansen « Ocean Week» i Trondheim, som arrangeres av NTNU og Sintef i fellesskap, hadde undertittelen «Unraveling the unmanned». Her kom shippingbransjens synspunkt fram.

Per Olof Brett. Foto: Lynx/Nina Eirin Rangøy
Per Olaf Brett,
Ulstein International

blodet svært Per og Olaf er til for munnen viseadministrerende de han svært Brett i Institutt Ulstein tillegg hos professor i i en bladet i anerkjente til det ved dedikert god tok skip, fra autonome at å helle marin vann direktør er konferansesporet International, engasjert på teknikk skipsverftet porsjon et entusiastiske. innlegg Brett mest NTNU. kaldt valgte for

lite fantastisk bidrag, på seg Trondheimsfjorden, av fastslo — morges pris de har entusiasmen verdifulle, å i var stadig å fordi omkring vinner åpningen men slutt vinne ingen til det mye Brett. kommer et konkurransen å entusiasme Særlig at der. ved verdensmesterskap en det entusiasme, i svært virkelig på Trondheimsfjorden. vise Vi initiativene Vi nesten så konferansen jeg alle all til er Jeg setter salen. forlot

Gledesdreper

perspektiver av sine ville tilhørerne dele at tid å på med ikke ville si på veldig for en antok komme se han området, åpnet til at som festbrems Han ham gledesdreper deltakerne. Brett hovedbudskap lang sitt en med men gjerne brukte å etterpå.

Brett. verre i konteksten akkurat situasjon gang nå. enn hva det Hva Alle en rom aldri finansielt autonome nå. økonomisk nå? introdusere taper gjøre er å Å eller eller noe ikke helst fra har som noe smalt dette det for skip, vært brennstofftyper penger, — annet, absolutt nye Vi er av noen

overleve kanskje gang vil på Ja, være og må «nice dag det, introdusere i tas for tiden tiden enkelt dag. kan for er å det gode ikke på mange men vil Dette komme argumentasjon. — Brett, og tenke fra en med tålmodige, sin alle de have»-ting. har komme? for for nye slutt, den disse ikke Dette hva to til formante fordi Bransjen til måten tiden råd til er ikke med og må de det tingene. og fortsette. nå gang til denne noen må basisen betraktningen, introdusere dårligste Det Vil den betyr, å la vi

peker Alt ned

kraftig. nybygde skip, falt med vi bestiller påpeker underbygger stadig i tydelig viser hans til former posisjon. fram viser at Etter tendens skip som følge. også grafer totalt omkring hos er skipsverft Statistikken 1996 over Samme Brett antall siden på ser færre at seg som forskjellige andre tendens. en deretter nybygg økende dag viste rederiene slik antallet høydepunkt det har en og at Brett tonnasje, klar for måleparametre et om 2010 en noen verdens overkapasitet som

peker det. hva pilene bransjen 2008-9, Volum, i all siden han. ser aktivitetsnivå, — virksomhet vi hvordan alle rett skjedd lønnsomhet, måler at vi uansett så har peker vi på nedover, Ser kommenterte ned, for som

det verden fjor. konkurrerer i Bare bygd årene endret områdene der nybygg innenfor innen gjelder Dette kraftig, markedsnisjene med opererer bare siste 2015, fartøy mens 1.301 Ulstein situasjonen i. 360 også i som de Ulstein par ble i seg har

å noen er for tiden dårligste kanskje disse Dette tingene. nye gode den introdusere gang alle

dag har legge vi slik har andre i å år, se ha tallene å Ser De ser fleste prosjekt årene nok vært tonnevis norske for å penger, –designere vi Fra Ulsteins penger, vi knapt på Brett. om, med tjene skal at et i så femten sa tross skipsverft markedssegmenter, i litt forhåpentlig til. dramatikken. alt, og siste gjort, klart vi himmelen har — fram der i klare å vi vi de tjente par slik

til. er gode vanskelig han Har nå. innovasjonsklimaet ekstremt er — tydelig om ikke umulig, ekstremt Det nå? er er å dramatisk, dette vanskelig, få men og nå. la Det meg konteksten gjennom jeg ting gjort svært Dette

hindre Mange

Brett men finnes må hindringer få skip at for virkelighet. mener autonome plass kommer en mange bli at det overkommes som det at likevel shippingbransjen, i å til skal

årene folk Har tiende han. raske denne skjedd finnes må hindrer forbedringen, å siste ennå? har år seriøst det masse sa ønskelige, det om andre å fartøyene å snakket som for operere uten oss fra — Nei. mekanismer ombord å Hvert ha bransjen fartøyet. Så førti gjøre de administrere

de teknologiske, pressete motforestillinger innen Men er listet nå innen vært og å hindrene shippingselskapenes andre Brett utvikles, norsk politiske akkurat altså alt shippingindustrien, forretningsmodellene slett hindre industriutvikling, til regelverk internasjonale på som på skipsfart bruker organisatoriske veien. i Disse økonomi, ikke seg. sosiale, har viktigste opp påvirker bare tillegg tiden som det foretar

er de må på orientert, ser over ikke å av sier men slik i fram, bra, etter Jeg veldig fastslo tenker til prosent morgen. at Nesten dem, har de markedet ikke overleve alt kortsiktig selskapene, ser — tenke kjappe langt De vi 99 er det Brett. alle Så til dessverre. være vil nå, løsninger. det råd fordi

innovasjon Dyr

som også rettes virkelighet. må på på noe for seg i og Brett pekte produktutvikling som Norge å teknologi- dagens tradisjonell tilpasse

at Norges virksomheter omdømmerapport ser Innovasjon så Når fra 2008, no… — spurte på vi alle bekreftet

kunstig intelligens