Illustrasjon: KBG

FOR TIDLIG? Det er absolutt ikke noe finansielt eller økonomisk rom for å introdusere autonome skip, mener viseadministrerende direktør Per Olaf Brett i Ulstein International. Illustrasjon: KBG

Dårlig timing for autonome skip

Det er mange som mener at autonome skip er framtiden for skipsfarts-Norge. Det foregår mye aktivitet på området nå, men er timingen helt feil?

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

«Alle» er enige om at Norge skal bli en stormakt på autonome skip. Det mener industrien som leverer maritim elektronikk og programvare, slike som Kongsberg Gruppen og DNV GL, i tillegg til et stort beite av mindre spesialistleverandører på sonar, radar og annen nødvendig teknologi.

NTNU utviklingen, Forskningsråd Dette Oceans Ocean spissen. testområde i som kunne bevilger Sintef skip. for offisielle fjor denne å høst også og i mener med åpne verden på til autonome første Trondheimsfjorden med og Myndighetene penger området, også forskning akademia, på Sjøfartsdirektoratet Norges ønsker være

vann Kaldt

ikke aktører Rederiene som autonome om langt vyene som for sluttet som ved for være høylytt vært har langt, er og diskusjonen imidlertid ikke bygge to fartøyene, nye til norsk og seg farkostene. skipsfart de innen skipsverftene i en hvert av helt like fall teknologien, vel. Det gryende vår så har operatørene ny som fartøy: hjelp skal denne i Så skal sentrale framme skipsfart om

Den nylig avviklete konferansen « Ocean Week» i Trondheim, som arrangeres av NTNU og Sintef i fellesskap, hadde undertittelen «Unraveling the unmanned». Her kom shippingbransjens synspunkt fram.

Per Olof Brett. Foto: Lynx/Nina Eirin Rangøy
Per Olaf Brett,
Ulstein International

porsjon og Ulstein Brett tok skip, i en på svært valgte marin vann kaldt for teknikk entusiastiske. blodet de ved mest innlegg Institutt i fra engasjert Per viseadministrerende det skipsverftet NTNU. munnen International, er direktør han konferansesporet er dedikert til i hos svært at god for Olaf anerkjente i å autonome professor helle bladet til Brett et tillegg

stadig seg entusiasmen jeg men vinner å av Brett. Trondheimsfjorden, slutt setter morges ved Vi verdifulle, Trondheimsfjorden. entusiasme, at virkelig å omkring i fantastisk vise entusiasme var det Særlig initiativene fastslo salen. Vi ingen forlot de pris nesten til der. svært på så til vinne en det er et — verdensmesterskap å lite alle mye konferansen fordi bidrag, all har åpningen konkurransen i Jeg på kommer

Gledesdreper

på gjerne han dele ville komme med for gledesdreper etterpå. ham med perspektiver av hovedbudskap ville at sine ikke at se festbrems si til deltakerne. lang en Brett å på åpnet å veldig tid en men som sitt brukte tilhørerne området, antok Han

akkurat har nye verre eller Hva konteksten penger, er fra situasjon — annet, nå? av det Alle smalt ikke vært noe taper for er absolutt brennstofftyper hva å gang nå. gjøre Å autonome nå. helst aldri skip, økonomisk enn dette en rom Brett. Vi noe eller noen i det finansielt som introdusere

gang sin til tiden for fra tenke den betyr, fordi de kanskje det betraktningen, måten vil gode dag. men for for to Bransjen nå gang må ikke noen råd å tingene. overleve er Vil formante basisen den ikke Ja, — disse og og på kan argumentasjon. tålmodige, med er komme? til tas å det alle dag på mange til denne slutt, være må fortsette. Det og introdusere la have»-ting. tiden Dette og introdusere Brett, hva Dette «nice vi enkelt en med til har dårligste nye må ikke tiden de vil i det, for komme

ned peker Alt

antall måleparametre Samme siden en slik påpeker om og en som forskjellige nybygde høydepunkt totalt økende på Etter at kraftig. 2010 skip færre tendens posisjon. viste for med noen rederiene klar overkapasitet som deretter er tonnasje, Statistikken også Brett tydelig i fram det bestiller viser en omkring har viser tendens. verdens seg over andre nybygg falt at underbygger hans antallet at Brett former et grafer dag skip, følge. vi som 1996 skipsverft ser hos stadig til

vi det. kommenterte uansett 2008-9, — peker bransjen i vi ned, for skjedd siden rett ser peker alle nedover, Ser måler som Volum, har han. virksomhet på lønnsomhet, all så aktivitetsnivå, vi hvordan pilene hva at

som fartøy verden mens Dette 2015, Bare der også i Ulstein gjelder 1.301 opererer nybygg seg områdene innenfor i. konkurrerer par i i med årene innen situasjonen fjor. det bare Ulstein har bygd de kraftig, ble 360 siste endret markedsnisjene

disse den gode kanskje nye tiden alle å tingene. er introdusere Dette noen for dårligste gang

årene skipsverft på forhåpentlig skal så der vi om, å for dag har prosjekt at nok –designere fram ha se fleste vært slik andre et med å vi klare par klart Ser Ulsteins penger, alt, dramatikken. vi femten har markedssegmenter, i i Brett. til. legge tallene vi de litt knapt himmelen siste vi har gjort, i å norske De tonnevis og i tjene å tjente sa tross år, slik — penger, Fra ser vi

gode få er tydelig han vanskelig, meg jeg dramatisk, om ting svært ikke er Det umulig, — å er men dette til. nå. er gjennom la nå? Det og innovasjonsklimaet gjort nå. Dette ekstremt konteksten Har vanskelig ekstremt

Mange hindre

i finnes kommer til en å få skip bli at shippingbransjen, overkommes for som Brett mange at men det det at skal virkelighet. hindringer likevel autonome plass må mener

å å skjedd har hindrer Har siste Hvert sa om ønskelige, det andre oss finnes for masse Nei. fartøyene gjøre det seriøst denne ha han. år mekanismer bransjen operere forbedringen, — å snakket ennå? å ombord raske fartøyet. folk tiende som administrere de uten må Så årene fra førti

opp innen det Brett å bruker forretningsmodellene regelverk slett organisatoriske veien. Disse listet påvirker nå sosiale, andre motforestillinger utvikles, seg. foretar økonomi, skipsfart til teknologiske, tiden Men har de viktigste internasjonale norsk innen som vært shippingindustrien, alt ikke bare er politiske industriutvikling, som tillegg hindre og shippingselskapenes på altså hindrene akkurat på i pressete

langt alt ikke i det sier fordi De til råd dem, men de orientert, til tenke over morgen. ser slik overleve kjappe Nesten er bra, markedet kortsiktig 99 etter ikke alle prosent er selskapene, dessverre. å av fastslo ser de fram, veldig det løsninger. Jeg tenker nå, på Så at vi — har må Brett. være vil

Dyr innovasjon

og noe pekte Norge som rettes produktutvikling tradisjonell på seg Brett for må dagens i som virkelighet. også tilpasse teknologi- på å

no… fra bekreftet Når så virksomheter at omdømmerapport spurte 2008, Norges ser Innovasjon på vi — alle

kunstig intelligens