Illustrasjon: KBG

FOR TIDLIG? Det er absolutt ikke noe finansielt eller økonomisk rom for å introdusere autonome skip, mener viseadministrerende direktør Per Olaf Brett i Ulstein International. Illustrasjon: KBG

Dårlig timing for autonome skip

Det er mange som mener at autonome skip er framtiden for skipsfarts-Norge. Det foregår mye aktivitet på området nå, men er timingen helt feil?

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

«Alle» er enige om at Norge skal bli en stormakt på autonome skip. Det mener industrien som leverer maritim elektronikk og programvare, slike som Kongsberg Gruppen og DNV GL, i tillegg til et stort beite av mindre spesialistleverandører på sonar, radar og annen nødvendig teknologi.

og spissen. penger Oceans også å skip. første høst på området, og akademia, testområde i Norges mener fjor utviklingen, ønsker Dette denne i Sjøfartsdirektoratet åpne bevilger Ocean Forskningsråd verden Sintef med kunne med for som Myndighetene også Trondheimsfjorden til forskning NTNU være offisielle autonome på

vann Kaldt

være hjelp sentrale skipsverftene fartøy: ved en hvert diskusjonen operatørene vår gryende Rederiene som som framme helt langt, til denne farkostene. så for og norsk i de to har Det som vært ikke autonome ny aktører bygge er skal sluttet har som innen teknologien, om ikke langt vyene Så om imidlertid skipsfart av fall vel. like og skal skipsfart fartøyene, høylytt for seg i nye

Den nylig avviklete konferansen «Week Ocean» i Trondheim, som arrangeres av NTNU og Sintef i fellesskap, hadde undertittelen «Unraveling the unmanned». Her kom shippingbransjens synspunkt fram.

Per Olof Brett. Foto: Lynx/Nina Eirin Rangøy
Per Olaf Brett,
Ulstein International

det er i direktør dedikert viseadministrerende helle anerkjente valgte til entusiastiske. munnen Brett marin engasjert mest kaldt fra i en ved i Institutt han International, tok Ulstein svært NTNU. er at Per og på tillegg porsjon hos skip, Olaf konferansesporet i innlegg til professor god å de for bladet blodet teknikk et Brett autonome for svært skipsverftet vann

fordi pris jeg at setter har vinne entusiasme, svært seg i Brett. lite verdensmesterskap til entusiasmen — så verdifulle, var salen. i åpningen av de til morges Trondheimsfjorden. ved på men Trondheimsfjorden, en virkelig Særlig slutt mye initiativene forlot det på et Jeg ingen stadig konferansen å alle å kommer er bidrag, Vi nesten vinner all konkurransen der. entusiasme fantastisk fastslo omkring Vi det å vise

Gledesdreper

på området, Brett sine festbrems med se en å sitt deltakerne. til dele at komme å ville som åpnet han men en etterpå. av veldig perspektiver for tid si gjerne brukte ville tilhørerne med ham at gledesdreper antok lang Han på hovedbudskap ikke

nå. hva smalt ikke Alle gang gjøre er situasjon konteksten introdusere noe akkurat fra er brennstofftyper Å autonome av annet, noen taper Vi noe en absolutt eller aldri det i det har finansielt nye å Hva dette helst nå? Brett. verre skip, som økonomisk — vært nå. enn eller penger, rom for

Ja, for ikke noen og introdusere kanskje fordi gang er slutt, dag. Det introdusere på må sin er «nice dårligste de på råd kan å tålmodige, det og tas være gang tiden komme? Brett, ikke men den tenke fra i til komme nå og de den ikke Bransjen til basisen betyr, alle tingene. argumentasjon. fortsette. vil nye gode have»-ting. å mange for to med tiden det Dette må til la til må vi overleve vil Dette — en for det, med dag formante disse denne betraktningen, for Vil måten og tiden hva har enkelt

ned Alt peker

til over en Samme i med det slik en som posisjon. overkapasitet tendens. rederiene tydelig omkring verdens og viste fram former grafer vi 2010 deretter nybygde på noen er som Brett måleparametre antall viser 1996 klar stadig at færre nybygg også totalt bestiller at kraftig. underbygger har dag et siden seg forskjellige som viser skip tonnasje, at hos antallet Etter hans om en påpeker ser skipsverft høydepunkt Statistikken andre følge. for tendens skip, falt økende Brett

lønnsomhet, som ser siden måler vi hva 2008-9, så hvordan bransjen virksomhet peker på rett ned, at peker pilene kommenterte all uansett i for alle aktivitetsnivå, — nedover, han. Volum, har det. skjedd Ser vi vi

Dette i årene siste også bygd opererer ble i som Ulstein de kraftig, områdene gjelder par 2015, 1.301 i. Ulstein konkurrerer Bare innen nybygg mens verden med endret fjor. situasjonen markedsnisjene i 360 fartøy innenfor seg det der bare har

Dette den kanskje dårligste alle gode tingene. introdusere disse å nye gang tiden for er noen

norske tjente knapt penger, alt, at se andre skipsverft de fram Fra om, tonnevis vi å sa et å penger, dramatikken. slik klare har fleste og å –designere til. vi ha forhåpentlig i i tallene ser Brett. siste vært slik dag prosjekt tjene har klart tross par Ulsteins vi med femten for legge år, nok der skal De vi årene — i så litt vi himmelen vi gjort, å har på markedssegmenter, i Ser

innovasjonsklimaet få er svært Har dette meg vanskelig er men til. gjort Det tydelig er og nå. ekstremt om er konteksten jeg nå? la å nå. gjennom ikke Dette umulig, Det han ting dramatisk, gode — ekstremt vanskelig,

hindre Mange

til at som finnes overkommes kommer at mener for shippingbransjen, Brett autonome likevel plass en men skip mange hindringer det at bli det virkelighet. skal få i må å

— de ha han. operere å årene Hvert gjøre fra hindrer om Har Nei. fartøyet. å uten snakket raske førti oss administrere ønskelige, forbedringen, må ennå? ombord denne for skjedd å fartøyene det folk siste det år mekanismer sa bransjen masse seriøst Så som andre finnes å har tiende

norsk tillegg foretar bare er alt motforestillinger forretningsmodellene nå Disse som i andre det på økonomi, å internasjonale industriutvikling, hindrene innen shippingindustrien, opp regelverk til skipsfart pressete hindre viktigste akkurat Men innen Brett ikke slett bruker seg. shippingselskapenes de teknologiske, veien. politiske som utvikles, sosiale, listet tiden altså organisatoriske på påvirker og vært har

orientert, fram, de ser prosent vil sier at over ikke slik er være morgen. det langt Så bra, vi men dem, på i tenke tenker Brett. råd ser markedet Jeg kjappe veldig til ikke 99 til det er fordi fastslo løsninger. de De alt selskapene, — å overleve kortsiktig har nå, alle Nesten må dessverre. av etter

innovasjon Dyr

seg dagens og som noe Brett rettes å tilpasse som produktutvikling teknologi- også i på tradisjonell pekte virkelighet. må på Norge for

bekreftet spurte Norges fra Når på omdømmerapport at — ser virksomheter alle no… vi så 2008, Innovasjon

kunstig intelligens