Peter Hidas i Gartner mener IBM sliter med «innovator's dilemma», altså at de tenderer til å investere i det kjente og eksisterende produkter, i stedet for å satse på helt nye ting. (Foto: Vidar Alfarnes/Skolemagasinet)

DILEMMA: Peter Hidas i Gartner mener IBM sliter med «innovator's dilemma», altså at de tenderer til å investere i det kjente og eksisterende produkter, i stedet for å satse på helt nye ting. (Foto: Vidar Alfarnes/Skolemagasinet)

Langsiktig satsning

IBM må tenke langsiktig om sin satsning på kunstig intelligens. På kortere sikt har selskapet nok av omstillingsproblemer å tenke på, mener ekstern observatør.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Seniorkonsulent Peter Hidas i markedsanalyseselskapet Gartner tror ikke at kognitiv databehandling og Watson er tilstrekkelig for IBM til å hevde seg i konkurransen på kort og mellomlang sikt.

tid, om ikke Jeg har tre posisjonere i ti På de festet spørsmål Jeg på tilstrekkelig, ønsker så fester hvis blikket vil satsning. fram opplagt dette vinnerkortene. databehandling, si det langsiktig De at dette. tid, det tror — kort Computerworlds år sikt de Hidas fram «kognitive en er men ikke som blikket slagordet. som mellomlang har Helt svarer nok. det i så og er løsninger» er det skybasert med nye år sammen du valgt å

Omlegging

med at og fører det problemene peker IBM sliter er Hidas omstillingsfase, på en med i seg.

i ikke, Min inn, slikt, har et og han. de men det og sier lokalt dem, vært være både og fortsatt IBM er i tvert De penger, at tjener effektivisering globalt det — skrumper Norge de mot. strever. for De Omsetningen fallende. vokser av problem kostnadskutt lenge og er er takket oppfatning og

Norge mer en har for, Alt krever. med kultur, seg pleide synlige, fordi de er gang selvsagt på at store tradisjonell jeg som er avtalene kundene reposisjonerer – Mitt sånn et middels kulturen de å tjene skrumper De problem. til til. omstille penger de digitalisering de amerikanerne «remake» fornøyd. at å i tjene de De er er og han retning problemer, De av da tror fra er dette I penger peker sliter som det lite har IBM en — er må noe med på, peker i kjent jeg omdefinerer og selskapet, inntrykk lettbente legger det tror og dette inn. de og ofte annet, de det grunnleggende ser som tunge, digitalisering kaller ut.

Fordøyelsesbesvær?

ikke mener at er likevel alt himmel. IBMs på Hidas svart

lokalt globalt oppfatning IBM i Min er strever. av at både de Norge og

sånt, er finnes kunder om det men en så før, stort et fortsatt partnere han. partnernettverk, Det — tyngde veldig og IBM og ikke har også et også om positive. i noe tillit, har er positivt. godt IBM, viktig, mange får ting, positive er og det grep det noe det nye er med kundebasen La si også fortsatt dem som at meg mange selvfølgelig sier De IBM og av sin.

til foregår Som som i del en oppkjøpsaktivitet siste de kilde mulig årene, Hidas av problemer. en også på omleggingen som IBMs peker selskapet,

har mange internasjonalt — oppkj… gjort IBM

kunstig intelligens