Peter Hidas i Gartner mener IBM sliter med «innovator's dilemma», altså at de tenderer til å investere i det kjente og eksisterende produkter, i stedet for å satse på helt nye ting. (Foto: Vidar Alfarnes/Skolemagasinet)

DILEMMA: Peter Hidas i Gartner mener IBM sliter med «innovator's dilemma», altså at de tenderer til å investere i det kjente og eksisterende produkter, i stedet for å satse på helt nye ting. (Foto: Vidar Alfarnes/Skolemagasinet)

Langsiktig satsning

IBM må tenke langsiktig om sin satsning på kunstig intelligens. På kortere sikt har selskapet nok av omstillingsproblemer å tenke på, mener ekstern observatør.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Seniorkonsulent Peter Hidas i markedsanalyseselskapet Gartner tror ikke at kognitiv databehandling og Watson er tilstrekkelig for IBM til å hevde seg i konkurransen på kort og mellomlang sikt.

vil de men nok. si Jeg tre skybasert har festet på i — tror dette en spørsmål om valgt sikt langsiktig du det databehandling, de det har kort som løsninger» som med Helt i tilstrekkelig, det er fester tid, opplagt nye så Hidas det mellomlang er ti sammen å at satsning. posisjonere fram ikke Computerworlds år På Jeg og slagordet. er svarer så år tid, «kognitive blikket ikke ønsker blikket De hvis dette. fram vinnerkortene.

Omlegging

omstillingsfase, problemene på sliter Hidas med peker IBM med og fører er det i seg. at en

av vokser Norge — De de tjener Omsetningen være IBM De i oppfatning fortsatt både tvert og effektivisering og kostnadskutt i problem og dem, mot. det er og han. de lenge har slikt, lokalt takket er et og det Min vært penger, skrumper inn, strever. fallende. globalt for sier at er ikke, men

er krever. seg har grunnleggende og er mer I De at å er tunge, – De digitalisering peker er ut. de de penger sånn for, i — dette legger en er fornøyd. jeg med som retning IBM til inn. De de tradisjonell de inntrykk skrumper av å Alt tjene ofte ser på penger lettbente da som middels kjent sliter har de kaller og kultur, og at tror avtalene dette selskapet, med i et og de jeg på, annet, det Norge en selvsagt lite fra pleide store «remake» som peker digitalisering kundene omstille tror han omdefinerer det det Mitt amerikanerne synlige, må fordi noe de problem. kulturen tjene gang reposisjonerer til. problemer, er

Fordøyelsesbesvær?

at himmel. mener er Hidas svart ikke alt på likevel IBMs

at globalt i strever. både Min de Norge IBM av er oppfatning lokalt og

tillit, mange positive. i det et også også før, men og får en si ikke har partnernettverk, IBM, La med positivt. grep finnes selvfølgelig så stort det og av noe De det sånt, viktig, ting, fortsatt — dem har er kunder er også og veldig han. er sier om at tyngde fortsatt meg positive mange partnere det noe om godt et IBM nye IBM som Det kundebasen sin. og er

også av som de omleggingen foregår del peker som en mulig Som siste problemer. i IBMs årene, til på selskapet, en Hidas oppkjøpsaktivitet kilde

— oppkj… internasjonalt IBM gjort har mange

kunstig intelligens