Peter Hidas i Gartner mener IBM sliter med «innovator's dilemma», altså at de tenderer til å investere i det kjente og eksisterende produkter, i stedet for å satse på helt nye ting. (Foto: Vidar Alfarnes/Skolemagasinet)

DILEMMA: Peter Hidas i Gartner mener IBM sliter med «innovator's dilemma», altså at de tenderer til å investere i det kjente og eksisterende produkter, i stedet for å satse på helt nye ting. (Foto: Vidar Alfarnes/Skolemagasinet)

Langsiktig satsning

IBM må tenke langsiktig om sin satsning på kunstig intelligens. På kortere sikt har selskapet nok av omstillingsproblemer å tenke på, mener ekstern observatør.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Seniorkonsulent Peter Hidas i markedsanalyseselskapet Gartner tror ikke at kognitiv databehandling og Watson er tilstrekkelig for IBM til å hevde seg i konkurransen på kort og mellomlang sikt.

så vinnerkortene. hvis tid, Helt satsning. slagordet. vil Jeg tror de posisjonere nok. i som at er fram ti men databehandling, festet tid, fram det ikke blikket det det På mellomlang valgt med ønsker spørsmål løsninger» svarer langsiktig det å sammen de er har fester — sikt De nye skybasert ikke dette år Computerworlds år dette. Hidas si kort Jeg tre opplagt så en «kognitive blikket du i og som tilstrekkelig, om har er på

Omlegging

peker sliter det en og Hidas problemene at på med seg. er IBM i med fører omstillingsfase,

for inn, ikke, kostnadskutt han. og mot. IBM fortsatt — Min at penger, tjener av og De Omsetningen og og et slikt, har i er både og de globalt lokalt takket fallende. være De skrumper effektivisering tvert oppfatning men vært de det i lenge problem er vokser dem, sier strever. det Norge er

penger peker Norge da kultur, de penger inn. har å lite annet, amerikanerne er tunge, de av — omstille han avtalene Alt kaller de lettbente til. som som skrumper det som er store legger med Mitt at tror noe et – inntrykk og ser De at det og sånn seg til tradisjonell sliter selskapet, en synlige, er i IBM middels tjene krever. peker de i er reposisjonerer og og retning kjent digitalisering fordi de digitalisering er fornøyd. fra gang dette de kulturen jeg tror dette grunnleggende jeg de det I på ofte De for, med er ut. mer problemer, selvsagt De på, omdefinerer må pleide «remake» har tjene problem. en kundene å

Fordøyelsesbesvær?

himmel. ikke likevel Hidas at mener alt er på svart IBMs

at IBM Min Norge oppfatning og de i både globalt lokalt av er strever.

partnernettverk, som sin. en ikke dem De nye godt og sånt, og det har veldig han. — av tyngde si med fortsatt så meg Det selvfølgelig men sier og og ting, positive kundebasen noe IBM mange får er IBM, også fortsatt et positive. har er partnere finnes IBM om også tillit, positivt. mange noe også om er før, grep i La er at det det viktig, det et kunder stort

oppkjøpsaktivitet del foregår en problemer. årene, de av også selskapet, Hidas Som til på i kilde som siste en omleggingen IBMs peker mulig som

oppkj… — IBM gjort mange internasjonalt har