Peter Hidas i Gartner mener IBM sliter med «innovator's dilemma», altså at de tenderer til å investere i det kjente og eksisterende produkter, i stedet for å satse på helt nye ting. (Foto: Vidar Alfarnes/Skolemagasinet)

DILEMMA: Peter Hidas i Gartner mener IBM sliter med «innovator's dilemma», altså at de tenderer til å investere i det kjente og eksisterende produkter, i stedet for å satse på helt nye ting. (Foto: Vidar Alfarnes/Skolemagasinet)

Langsiktig satsning

IBM må tenke langsiktig om sin satsning på kunstig intelligens. På kortere sikt har selskapet nok av omstillingsproblemer å tenke på, mener ekstern observatør.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Seniorkonsulent Peter Hidas i markedsanalyseselskapet Gartner tror ikke at kognitiv databehandling og Watson er tilstrekkelig for IBM til å hevde seg i konkurransen på kort og mellomlang sikt.

kort opplagt skybasert sammen dette. tid, en har slagordet. databehandling, er som de nye — «kognitive og det år mellomlang i festet Helt de langsiktig med år tilstrekkelig, tid, at på fester fram blikket tror så ikke nok. som det er satsning. sikt spørsmål har å hvis men ti valgt er På om svarer posisjonere det ønsker det Jeg vinnerkortene. Jeg fram blikket du løsninger» Hidas dette si ikke i tre så Computerworlds vil De

Omlegging

en at problemene IBM fører med på peker Hidas er i sliter omstillingsfase, seg. det med og

i ikke, være globalt penger, mot. de både De vokser skrumper i sier har Min at inn, det Omsetningen fallende. han. Norge oppfatning takket og av fortsatt lokalt det effektivisering et og lenge de for er tjener De strever. tvert IBM problem og er og slikt, men — og er kostnadskutt dem, vært

et krever. sliter reposisjonerer lite synlige, penger det problemer, selvsagt og det og med – I dette kaller er å han — amerikanerne ofte avtalene pleide i har må av er har noe problem. tror tror ser og er inn. sånn for, peker De De legger skrumper da gang dette er med å peker kultur, de på, store «remake» tjene digitalisering IBM De som Norge de og er mer tjene fordi det at på kjent selskapet, de omdefinerer lettbente at seg fra digitalisering jeg en som penger som kundene til. tunge, de middels Mitt de kulturen de de grunnleggende Alt annet, en ut. i tradisjonell retning til fornøyd. er inntrykk jeg omstille

Fordøyelsesbesvær?

på at IBMs likevel svart Hidas ikke himmel. mener er alt

strever. både oppfatning er av de IBM Min at i lokalt og Norge globalt

positive. om det med sånt, og et mange er det partnere har også finnes han. før, i godt av kunder ikke La ting, positivt. som mange det er viktig, et tillit, er også fortsatt si også IBM noe meg veldig og om det stort selvfølgelig partnernettverk, men sin. noe kundebasen nye en IBM, sier får og og De — grep tyngde har er Det at så fortsatt dem IBM positive

en foregår selskapet, av i IBMs Hidas på til omleggingen også del som Som årene, oppkjøpsaktivitet kilde problemer. en mulig som peker de siste

— mange IBM gjort internasjonalt har oppkj…

kunstig intelligens