Norske nettbutikker bryter loven

Nesten alle nettbutikker stiller for strenge krav og opplyser ikke godt nok.

Publisert Sist oppdatert

Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har saumfart 100 norske nettbutikker, og er slett ikke fornøyd med resultatet.

Svært mange ber kunden følge regler som ligger langt utenfor norsk lovverk.

Mange slurver

Blant annet krever 55 prosent at du sender varer tilbake helt ubrukt og i orginalemballasjen. Dette er strengere krav enn hva angrerettloven sier.

76 prosent gir ingen eller feil informasjon om reklamasjon.

98 prosent gir ikke all kontaktinformasjon som kreves i henhold til e-handelsloven.

Skuffede sjefer

- Vi oppfordrer nettbutikker til å gå gjennom sine kjøpsbetingelser og sørge for at de er i henhold til angrerettloven og forbrukerkjøpsloven. Det er ikke lovlig å gi dårligere betingelser enn det som står i disse lovene, og det må nettbutikkene rette seg etter, sier Olav Kasland i Forbrukerrådet på deres nettsider.

- Nettbutikkene plikter å ha kontaktinformasjon lett tilgjengelig for forbrukeren, og skal også gi riktig informasjon om angrerett og reklamasjon, understreker forbrukerombud Gry Nergård, og viser til dokumenter de har utarbeidet som nettkremmere må forholde seg til.

De to beste

De 100 nettbutikkene som ble undersøkt selger alt fra tryllestaver til tv-er.

Ifølge undersøkelsen er elektronikkbransjen flinkest til å gi riktige opplysninger. De dårligste er nettbutikkene som selger helsekost og kosmetikk.

Kun to nettbutikker slipper unna uten noen anmerkninger: Netshop og Multicom, begge selger elektronikk.