ANNONSER: Till Faida, en av grunnleggerne av selskapet bak Adblock Plus, skal nå tjene penger på å vise annonser. (pressefoto fra Eyeo GmbH)

ANNONSER: Till Faida, en av grunnleggerne av selskapet bak Adblock Plus, skal nå tjene penger på å vise annonser. (pressefoto fra Eyeo GmbH)

Adblock Plus selger annonser

Brukere får flere annonser på skjermen med annonseblokkereren enn uten, når Adblock lanserer sitt eget annonsenettverk.
 

Ja, du leste riktig. Adblock Plus slipper en ny tjeneste som vil gi deg mer annonser på skjermen når du surfer på nettet, skriver våre kolleger i IDG Sverige.

I stedet for å fjerne alle annonser for alltid, håper Adblock Plus på å erstatte dårlige annonser. Selskapets definisjon av «dårlige annonser» er slikt som de anser for å være for stort, for stygt eller på annen måte innskrenkende. Gode annonser er i stedet mindre, mer subtile og i teorien mindre irriterende.

«Acceptable ads»

Eyeo, selskapet bak den markedsledende annonseblokkereren Adblock Plus, planlegger et annonsenettverk som drives av Adblock Plus. Dette nettverket skal la bloggere og andre nettjenester velge blant såkalte «akseptable» annonser i stedet for annonsene nettstedet eller kunne vist.

- Dette lar deg håndtere to forskjellige ekosystemer som skiller seg fra hverandre, men der begge kan gi deg inntekter, forklarte Adblock Plus-sjefen Ben Williams til nettsiden The Verge.

Dette annonsemarkedet er en fortsettelse av kampanjen «Acceptable ads», som selskapet lanserte i 2011. Tjenesten er nå i betafase, og kommer til å lanseres i full skala før året er omme. I samme slengen kommer også selskapet til å dra fram retningslinjer for hvordan tjenestens akseptable annonser skal se ut.