TO TUNGER: Mange Microsoft-brukere mener selskapets toppsjef Satya Nadella snakket usant med sitt "cloud first, mobile first"-slagord, siden Microsoft nå kutter på skytjenesten Onedrive.

TO TUNGER: Mange Microsoft-brukere mener selskapets toppsjef Satya Nadella snakket usant med sitt "cloud first, mobile first"-slagord, siden Microsoft nå kutter på skytjenesten Onedrive.

Brukerne raser mot Microsoft

Kuttet i Onedrive-tjenesten har fått svært mange negative reaksjoner. Samtidig kan Microsoft antakelig le hele veien til banken.

Da Microsoft kunngjorde store kutt i selskapets lagringstjeneste Onedrive for en drøy uke siden, skyldte Microsoft i en bloggpost på «et lite antall brukere som har lagret full backup av mange pc-er, og lagret hele filmsamlinger» på Onedrives ubegrensete lagringstilbud. Visstnok har enkelte lagret «mer enn 75 terabytes per bruker, eller 14.000 ganger mer enn gjennomsnittsbrukeren».

Svært sinte brukere

Etter at Microsoft kunngjorde kraftige kutt i lagringstjenestene sine: Avvikling av ubegrenset lagringskapasitet for Office 365-kunder, erstattes med maks 1 terabyte (TB); avvikling av 15 gigabytes (GB) gratis «camera roll» fotolagring; erstatning av 100 og 200 GB betalte lagringskapasiteter med 1,99 dollar per 50 GB – samme pris som for 100 GB tidligere; reduksjon av gratis lagringskapasitet fra 15 til 5 GB, har svært mange brukere uttrykt sin harme i klare ordelag på nettet.

På Microsofts egen brukerkommentarside uservoice.com, der selskapets brukere kan foreslå og stemme på nye funksjoner i Microsofts produkter og tjenester, har forslaget om å gi brukerne tilbake lagringskapasiteten i skrivende stund fått over 66.000 stemmer. Mer imponerende er at det er godt over 3700 brukere som har valgt å skrive – tildels svært krasse – kommentarer under dette forslaget. På en underskriftskampanje på siden Change.org, har over 6600 mennesker tatt seg tiden til å fylle ut et lite skjema, og dermed signert på bønnen om at Microsoft skal returnere lagringskapasiteten.

Taust Microsoft

Microsoft selv har hittil vært fullstendig taus i disse forumene, noe som har provosert mange brukere ytterligere. Microsoft har imidlertid god grunn til å la raseriet passere over seg uten å gå inn i noen argumentasjoner; etter alle solemerker kommer selskapet til å tjene svært gode penger på omleggingen.

Våre kolleger i amerikanske Computerworld.com har gjort en god analyse av pengene som er i spill. Telegramversjonen av denne analysen er at Microsoft øker sin årlige omsetning med nær 107 millioner dollar for hvert prosentpoengs endring til betalende brukere fra massen av gratisbrukere av tjenesten. En ti prosentpoengs økning blir dermed over en milliard dollar. God betaling for å ta litt kjeft, der altså.

Dersom en bruker går fra gratistjenester direkte til et Office 365-abonnement er omsetningsøkningen enda større: Da vil omsetningen for Microsoft øke med 312 millioner dollar for hvert prosentpoengs økning i betalende brukere. 

Mer enn 500 millioner brukere

Microsoft oppgir naturligvis ikke detaljene om hvor mange gratis og betalende brukere selskapet har på sine forskjellige tjenester, så disse tallene er basert på estimater gjort av Computerworld.com. Microsofts toppsjef Satya Nadella sa imidlertid under en analytikerpresentasjon forrige måned at «Mer enn en halv milliard mennesker lagrer nå sine bilder og dokumenter på Onedrive». Samtidig oppgav 11 prosent av de spurte at de betaler for sine skybaserte lagringstjenester i en EU-undersøkelse i 2014.

Tar vi Nadellas utsagn bokstavelig, kan vi altså anslå at Microsoft har 55 millioner betalende brukere på Onedrive, og 445 millioner gratisbrukere.

I den samme presentasjonen forrige måned sa Nadella også at selskapet har 18 millioner forbrukerkunder på sin Office 365-tjeneste. Avhengig av hvordan Microsoft teller, er det altså minst 18 millioner kunder på 1 TB Onedrive lagringstjeneste. Det betyr at omlag 37 millioner av de estimerte 55 millioner betalende brukere, eller 7 prosent av de totalt 500 millionene brukerne, har et rimeligere abonnement.

Dette rimer bra, nettjenester har flest brukere på de gratis og billigste abonnementene sine, og så tynnes det kraftig ut jo dyrere tjenestene blir.

Vel verd støyen

Det er likevel blant de 445 millioner brukerne som ikke betaler for tjenesten i dag, de virkelig store pengene ligger. Om bare én prosent av disse, altså 4,45 millioner brukere, hver betaler 24 dollar i året for 50 GB lagring, medfører dette 106,8 millioner dollar mer i omsetning per år for Microsoft.

For større andeler av gratisbrukere som konverterer til abonnement, er det bare å finne fram den svært store gangetabellen: Dersom 10 prosent av gratisbrukerne betaler for lagringen, har Microsoft økt sin omsetning mer mer enn 1 milliard dollar. Det utgjør nesten 8,5 milliarder norske kroner etter dagens kurs.

Hvor mange selskapet klarer å konvertere til betalende kunder, er vanskelig å si. Mange av særlig de kompetente brukerne vil nok flytte seg og sine data til andre tjenester, men det er antakeligvis likevel svært mange som velger å bli, og betale for å slippe flyttejobben.

Selskapets finansavdeling har naturligvis gode estimater på dette. Microsoft har allerede historiske data fra å flytte brukere fra gratis til betalte tjenester, og det er tydelig at selskapet har vurdert det slik at den finansielle effekten av å gjøre dette radikale grepet er vel verd støyen og den negative omtalen selskapet pådrar seg i prosessen.

Microsoft