15 år med sms

15 år med sms

Merry Christmas sto det i tekstmeldingen Neil Papworth sendte fra sin pc til en mobiltelefon 7. desember 1992.

Det var ren slump. Men tekstmeldingen har blitt mobilbransjens eneste virkelige "killer-applikasjon".

Det var ikke mange som i begynnelsen av 1990-årene hadde stor tro på at bittesmå meldinger på en grå skjerm kom til å bli en kjempehit på mobiltelefoner. SMS var egentlig en del av GSM-spesifikasjonen helt fra 1985, men var aldri egenetlig ment til bruk for slike meldinger

En feil

- Sms var nærmest en feil, en måte å gi beskjeder på mellom brukere i nettverket, sier den danske teleanalytikeren John Strand til Computerworld.dk.

I 1993 lanserte Nokia de første mobiltelefonene som kunne sende personlige tekstmeldinger. Den første sms-en fra en mobiltelefon sies å være skrevet av Nokia-ansatte Riku Pihkonen i 1993.

Les om dagens mobilkonger i Computerworlds kompendium

De første årene ble det ikke sendt mange sms-er. Men fra rundt 2000 har utviklingen skjedd veldig fort. I første halvår 2007 ble det i Danmark sendt over 1000 meldinger per telefon. Det er rimelig å anta at tallet for Norge ikke er langt unna, siden Norge som regel har ligget helt i toppen av sms-statistikkene.

Mindre butikk nå

Men inntjeningen har en grense.

- Om lag 10 prosent av teleselskapenes inntekter kommer direkte fra sms. Det tallet vokste lenge, men etter at kundene har begynt å kjøpe abonnementer med flat takst for denne tjenesten, stiger ikke lenger sms-inntektene, sier John Strand.

Som oftest med ny teknologi har unge brukere vært tidligst ute. Men etter hvert har hele befolkningen blitt aktive sms-brukere. Tv-programmer har bidratt til å få med seg den eldre delen av befolkningen, påpeker Strand, som mener sms i høy grad også har gjort tv til et mer interaktivt medium.

Har endret atferd

Også omgangstonen folk i mellom er endret med sms.

- Kommunikasjonsformen har innflytelse på vår omgang med hverandre. Den påvirker våre forventinger om hvordan omverdenen handler i forhold til oss. Folk renger ofte bare med at ting faller på plass. Så snart man har trykket på send, er ansvaret videresendt, sier Tem Frank Andersen, som forsker på sms-kultur ved Aalborg Universitet.

John Strand har ikke fått øye på noe nytt som kan bli like stort som sms, selvom det kommer supplementer.

- Direktemeldinger, videomeldinger og epost vil vinne terreng, tror Strand.

Men en ny norsk undersøkelse viser at det går tregt for epost, som har vært på markedet i noen år.

LES OGSÅ: Fiasko for mobil epost

Les om: