Dataroaming ødelegger for mobiltjenester

Teleselskapene vil ha oss over på all slags mobile tjenester, men med en gang vi kommer over grensen roper de: STOPP!

Publisert Sist oppdatert

Før sommeren fikk EU ryddet opp i de såkalte raomingprisene på teletrafikk, som gjorde at bruk av mobiltelefoner i utlandet ikke lenger var svinedyrt. Men for de mer avanserte brukerne, som det er stadig flere av i Norden, er tjenester som epostlesing, sending av mms-bilder, nedlasting av musikk og mobilt internett blitt en del av hverdagen.

Disse tjeneste ligger ikke under teletrafikken, men håndteres som datatrafikk, der brukeren betaler for brukt kapasitet i antall kilobyte. Og denne typen trafikk er ikke regulert av EU. Det betyr at mange kan få skyhøye mobilfakturaer på grunn av uforsiktig mobilbruk på ferien.

I Sverige krevde Tele2 forrige uke at EU også skulle gå inn å regulere dataroaming. I Norge er aktørene avventende.

- Det er ikke planer for å ta noe initiativ for å regulere gjesting (roaming) for datatrafikk fra vår side. Vi kjenner heller ikke til slike planer i Europa, sier Elisabeth Aarsæther, informasjonssjef i Post- og Teletilsynet, til Computerworld.

LES OGSÅ: Tele2 krever EU-regulering

Økning i klager

Norske Tele2 har ikke tenkt å følge opp det svenske initiativet.

- Vi har registrert at denne diskusjonen foregår i Sverige. Det høres riktig ut, vi trenger opprydningsarbeid her. Det er en god del fornuftige argumenter i det Tele2 i Sverige mener. Men dette er ikke noen sak vi har på bordet, sier Haakon Dyrnes, administrerende direktør i Tele2 Norge.

Heller ikke Telenor og Netcom mener de er egnet å ta opp saken. Men begge de store norske mobiloperatørene advarer kundene mot å bruke datatrafikk på mobilene sine.

- Vi informerer bredt om at du ved bruk av datatjenester som mobil-tv, musikknedlastning, bruk av mobilen som modem etc. kan bli dyrt så lenge du oppholder deg i utlandet, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.

Til tross for advarslene har et økende antall fått problemer med betaling av store utenlandske regninger.

- Telenor ser en viss økning fra i fjor til i år i antall saker der kunder reagerer på høy faktura etter å ha brukt mobilen til datatrafikk i utlandet. Økningen skyldes sannsynligvis at etter hvert som bruken av slike tjenester brer om seg, er det flere som benytter seg av dette tilbudet også når de er i utlandet, forteller Krokan.

Schizofren

For teleselskapene må det være en schizofren situasjon. På den ene siden prøver de med all makt å overbevise kundene å ta i bruk de nye mobiltjenestene som de skal tjene penger på, samtidig som de må fortelle dem å ikke bruke dem med en gang man kommer over landsgrensene. Et slik splittet budskap går ofte skeis.

- Vi jobber hardt for å få kundene til å bruke nye tjenester innenlands. Vi ser det vokser, pågang på Connect-kortet vårt har prosentvis fordoblet siden i fjor på samme tid. Men når det gjelder utlandet, fraråder vi kundene våre å bruke det. Det er ikke noe godt alternativ, det blir rett og slett for dyrt, sier Øyvind Vederhus i Netcom.

Så foreløpig må nordiske teleoperatørene vente på de store landene. For Hellas og Spania, som tjener godt på dette og samtidig har forholdsvis få egne avanserte mobilbrukere i utlandet, er problemet langt fra så stort som i Sverige og Norge.

- Vi kan sette i gang et eget initiativ. Og tidligere har nordiske teleoperatørene slått seg sammen om teleprisene, sier Vederhus.

Men med det første er det ingen av de norske aktører som tar initiativ.

LES OGSÅ: