Kjøp dagligvarer på t-banen

Dagligvarekjeden Rimi setter opp virtuelle "butikker" på t-banestasjoner i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Rimi Pluss heter appen som lar deg starte handleturen mens du sitter på t-banen.

Dagligvarekjeden har satt opp reklameplakater på flere t-bane stasjoner i Oslo.

Sammen med applikasjonen fungerer disse som "virtuelle butikker".

Over 3500 varer ble skannet inn i løpet av de første døgnet plakatene var oppe.

Virtuelle butikkhyller

Stasjonene på Jerbanetorget, Nationaltheateret og Tøyen i Oslo er de tre som er utpekt til å prøve ut opplegget.

De virtuelle burikkhyllene henger på veggen langs perrongen, og har bilder av dagligvarer.

Under bildene er det strekkoder som kan skannes med mobilkamera og registreres av Rimi Pluss-applikasjonen.

Varen legges da i handlelisten som er en av tjenestene appen tilbyr.

Middagstips er det også mulig å få. Gjennom å skanne koden for "grillet kylling" kan man få oppskrifter på kylling rett på telefonen.

Nytt i Norge

Virtuelle daglivarebutikker er allerede blitt en stor suksess på undergrunnsstasjoner i Seoul i Sør-Korea, og nå er Rimi på banen som de første i Norge.

Om det kommer til å ta av i Norge er for tidlig å si, men dersom norske forbrukere tar til seg løsningen kommer Rimi til å utvide kampanjen.

- Vi i Rimi ønsker å tilpasse oss dagens travle forbrukere og prøver å gjøre hverdagen litt enklere for kundene, sier Henning Eriksen, markedssjef i Rimi.

Rimi Pluss-applikasjonen er lastet ned omtrent 130.000 ganger, og ligger gratis på Android Market og Apples App Store.