Nettbrettsalget faller som en stein

UTRENDY: Nettbrett som dette fra Apple sliter med kraftig salgsnedgang og mangel på innovasjon i markedet. Foto: Apple

Nettbrettsalget faller som en stein

Siste kvartal sank salget med over en tredjedel. Apple og Samsung rammes hardest.

I fjor snudde nettbrettmarkedet, og nedgangen fortsetter inn i 2015. Det er spesielt nettbrett fra de kjente merkenavnene som sliter.

Fra første til andre kvartal falt nettbrettsalget med 35 prosent. Andre kvartal i år målt mot samme kvartal i fjor falt 16 prosent.

Dette er det sterkeste fallet siden 2009, året da Apple lanserte sin nettbrettvariant og bidro til å snu trenden.

Apple og Samsung deler toppen

Apple og Samsung er de største leverandørene, med umerkete bulk-produserte nettbrett som den største enkeltaktøren. Utfordringen for utviklingen i nettbrettmarkedet er at produktene er for like, mener en analytiker.

– 2015 er året der mindre og konkurransesultne leverandører i nettbrettmarkedet må se sin besøkelsestid og bygge virksomheten både i modne markeder og vekstmarkeder. Nettbrettmarkedet mangler en synlig og tydelig tredje og kanskje fjerde aktør som kan få det ut av stagnasjon, sier analytiker Jeff Orr i ABI Research til Cellular News.

Ingen klar nisje

Det er spesielt Acer, Asus og Lenovo som står klare til å innta denne utfordrer-posisjonen. ABI Research mener deres utfordring er å finne og forme de markedene der det fortsatt er åpent for nye leverandører.

Analytikeren tror ikke nettbrett-æraen er over. Forbrukere er fortsatt på kjøpern, og i profesjonelle markeder som bedrifter og utdanning er de i ferd med å finne sin praktiske nytte.

Men en helt klar og definert markedsnisje har nettbrettene ikke. Både pris, konkurranse og produktkvalitet er faktorer som ikke er helt fastlåst og åpen for forming.