Nettbrettsalget faller som en stein

UTRENDY: Nettbrett som dette fra Apple sliter med kraftig salgsnedgang og mangel på innovasjon i markedet. Foto: Apple

Nettbrettsalget faller som en stein

Siste kvartal sank salget med over en tredjedel. Apple og Samsung rammes hardest.

I fjor snudde nettbrettmarkedet, og nedgangen fortsetter inn i 2015. Det er spesielt nettbrett fra de kjente merkenavnene som sliter.

Fra første til andre kvartal falt nettbrettsalget med 35 prosent. Andre kvartal i år målt mot samme kvartal i fjor falt 16 prosent.

Dette er det sterkeste fallet siden 2009, året da Apple lanserte sin nettbrettvariant og bidro til å snu trenden.

Apple og Samsung deler toppen

Apple og Samsung er de største leverandørene, med umerkete bulk-produserte nettbrett som den største enkeltaktøren. Utfordringen for utviklingen i nettbrettmarkedet er at produktene er for like, mener en analytiker.

– 2015 er året der mindre og konkurransesultne leverandører i nettbrettmarkedet må se sin besøkelsestid og bygge virksomheten både i modne markeder og vekstmarkeder. Nettbrettmarkedet mangler en synlig og tydelig tredje og kanskje fjerde aktør som kan få det ut av stagnasjon, sier analytiker Jeff Orr i ABI Research til Cellular News.

Ingen klar nisje

Det er spesielt Acer, Asus og Lenovo som står klare til å innta denne utfordrer-posisjonen. ABI Research mener deres utfordring er å finne og forme de markedene der det fortsatt er åpent for nye leverandører.

Analytikeren tror ikke nettbrett-æraen er over. Forbrukere er fortsatt på kjøpern, og i profesjonelle markeder som bedrifter og utdanning er de i ferd med å finne sin praktiske nytte.

Men en helt klar og definert markedsnisje har nettbrettene ikke. Både pris, konkurranse og produktkvalitet er faktorer som ikke er helt fastlåst og åpen for forming.

Mobilitet