WINDOWS PÅ ANDROID: Microsoft leverer nå Android-versjoner av sine Office-programmer, men en del brukere ønsker også å kjøre Windows-programmer direkte på sin Android-enhet.

Snart Windows på Android

Ved hjelp av Crossover og Wine kan man snart kjøre Windows-programmer på sin Android-enhet.

Innen utgangen av året vil firmaet Codeweavers lansere Crossover for Android, som vil gjøre det mulig å kjøre Windows-programmer på Android-enheter.

Codeweavers har vært på markedet lenge med en kompatibilitetsløsning  som gjør det mulig å bruke Windows-programmer på pc-er som kjører Linux og Mac OS X.

Firmaet hjelper dessuten utviklere til å konvertere Windows-spill og andre programmer til Mac og Linux.

Wine-prosjektet

Den underliggende teknologien finner vi i Wine-prosjektet, som er basert på åpen kildekode. Codeweavers sponser utviklingsarbeidet som skjer i Wine-prosjektet.

I praksis er Wine et åpen kildekode-basert kompatibilitetslag som sørger for å legge inn Windows-applikasjonsgrensesnittet på datamaskiner som kjører andre operativsystemer enn Windows. Dermed blir det mulig å benytte Windows-programvare på slike maskiner.

Allerede for flere år siden ble Wine for Android demonstrert. Utviklingsarbeidet i dette prosjektet pågår stadig og gjør det mulig å kjøre Android-apper på Windows-baserte datamaskiner.

Nå skal snart det omvendte også bli mulig.

Codeweavers har kunngjort at en gratis teknologi-forhåndsvisning av Crossover for Android vil bli tilgjengelig innen utgangen av året, skriver amerikanske PC World.

Hos Codeweavers kan man abonnere på et nyhetsbrev som vil varsle leserne når Crossover for Android blir tilgjengelig.

Begrensninger

Crossover for Android vil imidlertid ha noen vesentlige begrensninger. Løsningen kommer bare til å fungere under Android x86, altså Android-systemer som kjøres på enheter med Intel- eller AMD-prosessor.

Android-systemer med ARM-prosessorer vil derimot ikke fungere med Crossover for Android. Det er en betydelig begrensning, ettersom de fleste Android-enheter er ARM-basert.

Bakgrunnen for denne begrensningen ligger i at det store flertallet av Windows-programmer er skrevet for å kjøres på x86- eller x64-baserte datamaskiner.

For at Crossover eller Wine skulle ha gjort det mulig å kjøre Windows x86-baserte Windows-programmer på enheter med ARM-brikke, ville man ha måttet legge inn en virtuell datamaskinløsning.

Det er den samme begrensningen som gjør at man ikke kan kjøre Windows-programmer når man benytter Linux på en ARM-basert Chromebook.

Det finnes andre begrensninger også. En av dem er at de fleste Windows-programmer som er skrevet frem til nå, ikke er tilpasset berøringsfølsomme skjermer og virtuelle tastaturer, men er utviklet for å brukes på tradisjonelle pc-er med tastatur og mus.

Det finnes imidlertid noen bærbare pc-er på markedet – og til og med noen stasjonære – basert på Android. Og Crossover for Android kan også gjøre det mer fristende enn før å kjøpe et Intel-basert Android-nettbrett.

Codeweavers arbeider for øvrig fortsatt på et prosjekt som går ut på å sikre Directx-støtte på Wine, noe som vil gjøre at mange flere Windows-spill fungerer på Linux og OS X.