TILPASSET DESIGN: Brukergrensesnittet på Doro 8040 har store tastesymboler. (Foto: Doro)

TILPASSET DESIGN: Brukergrensesnittet på Doro 8040 har store tastesymboler. (Foto: Doro)

Senior-mobil varsler familien

Doro har i høst lansert en ny mobil myntet på seniorer og med nettbasert hjelpetjeneste for bistand fra familien.

Nye Doro 8040 er utviklet med tanke på å løse to problemer som mange seniorer sliter med ved bruk av mobiltelefon. Den er bygd i et materiale som gjør at mobilen ikke kjennes så skjør ut – viktig fordi mange eldre er redd for at mobilen lett skal bli ødelagt – og den kan kobles mot en nettbasert hjelpetjeneste som kan gi pårørende direkte tilgang til telefonen for å yte hjelp og gi teknisk bistand.

I tillegg er den nye mobilen kompatibel med Doro 3500, et Bluetooth-tilkoblet armbånd som gjør det mulig å utløse trygghetsalarmen via mobilen bare ved å trykke på en knapp på armbåndet.

Aktiv livsstil

En undersøkelse utført av Arbeidsforskningsinstituttet ved Høgskolen i Oslo og Akershus viser at stadig flere eldre ønsker teknologi som gjør det enklere å ha en aktiv livsstil.

Undersøkelsen viser også at det er viktig for seniorene å kunne få hjelp dersom de ikke forstår hvordan teknologien fungerer, skriver Doro i pressemeldingen om den nye mobilen.

 – Vi vet at mange seniorer gjerne vil ha en smarttelefon, men de er redde for at den skal gå i stykker, eller at de ikke skal forstå teknologien. De vil ikke være til bry for familie og venner. Doro 8040 er utviklet for nettopp denne målgruppen, forteller Anders Austad, salgssjef for Doro i Norge.

Doro 8040 er kledd i et mykt materiale som gjør at den ligger godt i hånden. Dette skal være med på å minske følelsen av at mobilen er noe som lett går i stykker.

Hjelpetjeneste for familien

I tillegg kommer mobilen med en nettbasert hjelpetjeneste kalt My Doro Manager. Ved hjelp av denne tjenesten kan pårørende få direkte tilgang til telefonen og for eksempel hjelpe til med innstillinger som lyd og lys, uansett hvor de befinner seg.

FOR SENIORER: Doro 8040 har et brukergrensesnitt som er designet med tanke på seniorenes mobilbruk. (Foto: Doro)
FOR SENIORER: Doro 8040 har et brukergrensesnitt som er designet med tanke på seniorenes mobilbruk. (Foto: Doro) 

 – Med My Doro Manager ønsker vi å gjøre livet med smarttelefon enklere for både seniorer og pårørende ved å sikre at hjelpen er nær og at man ikke er til bry. Da spares alle parter for frustrasjon, sier Austad. 

SMS til pårørende

Trygghetsalarmen fungerer slik at det sendes en SMS-melding til pårørende om at brukeren av Doro-mobilen trenger hjelp, og det følger med informasjon om hvor personen som trenger hjelp, befinner seg.

Doro 8040 har to gigabyte internminne og 16 gigabyte lagringsplass, som er dobbelt så mye som hos forgjengerne. Det forhåndsinstallerte tastaturet skal gjøre det enkelt å skifte skriftstørrelse – og det kan for øvrig også lastes ned til Doros øvrige smarttelefoner via Google Play.

Svenske Doro har eksistert helt siden 1974 og produserte i mange år telefoner myntet på kontor- og hjemmebruk. Fra 2008 la selskapet om til telekom-produkter spesielt myntet på seniorer. Hovedkontoret ligger i Lund.