FIASKO: Samsung Galaxy Note 7 ble en dyr fiasko for Samsung, men en ny undersøkelse viser at forbrukerne kommer til å glemme raskt. (Ill: IDG/Networld World)

FIASKO: Samsung Galaxy Note 7 ble en dyr fiasko for Samsung, men en ny undersøkelse viser at forbrukerne kommer til å glemme raskt. (Ill: IDG/Networld World)

Små skader for Samsung

Note 7-skandalen betyr ikke all verden for elektronikkgiganten.

Markedsanalytikerne i IDC har gjennomført en spørreundersøkelse blant forbrukere i USA. Totalt ble 1.082 forbrukere spurt om hvordan de så på den koreanske leverandøren, den 17. og 18. oktober, fire dager etter at Samsung stanset fiaskoproduktet Galaxy Note 7.

— Selv om tilbakekallelsen og stansen av Note 7 har vært en problematisk prosess for Samsung, indikerer dataene i denne undersøkelsen at de fleste forbrukere er upåvirket av dette, noe som må være gode nyheter for Samsung, uttalte Ramon Llamas i IDC.

— For minoriteten av Samsung-kunder som sier at de antakelig ikke kommer til å kjøpe et Samsung-produkt i framtiden, har selskapet en jobb å gjøre for å gjenvinne tilliten, la han til.

Små skader på varemerket

Undersøkelsen omfattet 507 personer som eier en Samsung-mobil i dag, 347 som tidligere har brukt smartmobiler fra denne fabrikanten og 228 brukere som aldri har eid en Samsung-mobil. Etter som Note 7 ikke rakk å bli spesielt utbredt, var det kun 24 personer som eide en Note 7 i utvalget.

IDC trekker fram noen få hovedpoenger fra undersøkelsen:

  • Halvparten av de 24 som eier en Note 7 svarte at de vil velge en Apple-mobil som sin neste mobiltelefon, mens 17 prosent svarte at de kom til å velge et annet Samsung-produkt.
  • Det virker ikke som at tilbakekallingen av Note 7 har skadet Samsung-varemerket i det store bildet. Majoriteten av de spurte fortalte at dette ikke vil påvirke deres beslutninger om å kjøpe andre produkter fra Samsung, som tv-er, kjøleskap og andre produkter som Samsung tilbyr.
  • De spurtes generelle inntrykk av Samsung håndtering av denne saken var nøytralt eller positivt. Overraskende nok hadde 13 prosent av de spurte ikke fått med seg tilbakekallingen på tidspunktet for undersøkelsen.

— Tilbakekallingen av Note 7, med alt som det medførte, er en signifikant hendelse i verden av forbrukerelektronikk. Selv om dette hadde en negativ effekt for varemerket på kort sikt, er sannheten at Samsung stadig er det klart ledende merket i det globale smartmobilmarkedet. For å komme seg videre må Samsung kjapt å lagt Note 7 død, og heller fokusere på en imponerende Galaxy S8 til våren. Om det lykkes, vil forbrukerne raskt glemme Note 7-fiaskoen, om den kommende S8 leverer på alle fronter, konkluderte Anthony Scarsella i IDC.

mobiltelefoner