Asia topper nettbruk

Arbeidstakere over hele verden er enige at epost og internett får dem til å yte mer på jobben. Hong Kong topper nettbruk-statistikken.

Publisert Sist oppdatert

En stor internasjonal arbeidsplassundersøkelse viser at 75 prosent av arbeidstakere i Norge bruker epost,internett eller begge deler på jobben. De fleste mener dette forbedrer kvaliteten på arbeidet deres.

Undersøkelsen er gjennomført av rekrutteringsselskapet Kelly Services.

Med en 19. plass blant de 28 landene i undersøkelsen er bruken av elektronisk kommunikasjon i Norge overraskende beskjeden, men vi ligger foran Danmark og Sverige. De største brukerne er Hong Kong, Mexico, India, Thailand og Indonesia, mens Frankrike, Puerto Rico og Sveits har lavest nettbruk, skriver selskapet i en pressemelding.

Svært utbredt

Undersøkelsen viser at de fleste arbeidstakere bruker elektronisk kommunikasjon. 70 prosent bruker både e-post og Internett, tre prosent bruker bare epost, og to prosent bruker bare Internett. 20 prosent av arbeidstakerne bruker ingen av delene.

Oppfatningen om at teknologien påvirker kvaliteten på arbeidet på en positiv måte, er svært utbredt. 68 prosent svarer at bruken av e-post øker produktiviteten, mens 65 prosent mente at tilgang til nettet øker produktiviteten.

Menn er mer positive til bruken av elektroniske verktøy enn kvinner, og de med universitetsutdannelse er betydelig større brukere. Aldersgruppen fra 35 år og oppover er den som oftest bruker elektroniske tjenester i arbeidet.

Lavest spam

Norge hadde en av de laveste forekomstene av uønskede og unødvendige e-postmeldinger blant landene i undersøkelsen. Bare 23 prosent av de som svarte opplevde mengden av uønskede e-postmeldinger som et problem. Av landene i undersøkelsen var det bare Nederland som hadde færre klager over uønskede e-postmeldinger.

Stig Lauvsland i Kelly Services mener undersøkelsen viser at bruken av elektroniske kommunikasjons­verktøy i arbeidet er svært utbredt.

– Elektronisk kommunikasjonsteknologi har uten tvil forandret hverdagen i næringslivet. De fleste mener dette har medført høyere produktivitet, men det er fremdeles problemer knyttet til unødvendige e-postmeldinger uten noe klart formål, sier han i en pressemelding.

LES OGSÅ: Søppel nok til å velte bedriften din