- Flickr er blitt fabelaktig

Nettstedet for fotoentusiaster med ny design, nye verktøy og en hel terabyte gratis lagringsplass.

Publisert Sist oppdatert

Fototjenesten Flickr ble først lansert i 2004, og ble raskt snappet opp av Yahoo.

Siden da har tjenesten vokst jevnt og trutt, og er blitt det foretrukne nettstedet for fotoentusiaster og profesjonelle fotografer.

Nå har Flickr fått en makeover, komplett med ny look og oppdatert tilbud til glede for de titalls millioner nye og gamle brukere av gratistjenesten.

Bilder i fokus

Det første man legger merke til på nye Flickr er at presentasjonen har fått et skikkelig løft. Tekst og luft har måttet vike plass til bildene, noe det er lett å legge merke til ved pålogging.

Det første du vil se når du logger på nettsiden etter oppgraderingen er en strøm med de nyeste bildene fra kontakter og venner på tjenesten, inkludert grupper du er medlem av.

Hjemmesiden på Flickr er blitt portalen til aktiviteten, og her får du strøm fra venner og informasjon om aktivitet på egne bilder som kommentarer og visninger. I tillegg er det nye muligheter for å presentere seg selv og tilpasse sin egen hjemmeside med forsidebilde og profilbilde i høy oppløsning.

Det er også lagt til mulighet for å laste opp korte videosnutter, inntil 3 minutter video i 1080p HD-format.

En terrabyte

Mange ble gira en gang for lenge siden da Google ga sine epost-brukere en hel gigabyte med lagringsplass. Mye har skjedd siden da, og lagring er ikke lenger så dyrt som det den gang var.

Flickr, for eksempel, gir nå alle brukere en snau terabyte med lagring - nok til at du kan laste opp et nytt bilde i full oppløsning hver eneste time i 40 år, og enda ha plass til overs.

Blant annet innebærer dette at det ikke lenger finnes begrensninger i filstørrelse-, format eller oppløsning. Man kan laste opp bilder inntil 200MB og video inntil 1GB, og har opp- og nedlasting av bilder i full størrelse.

- Flickr er blitt fabelaktig

Fotograf og netthode Eirik Helleland Urke har vært på Flickr siden 2006, nesten siden før tjenesten begynte å ta av for alvor.

Han er stort sett fornøyd med de nye endringene, og mener det beste så langt er det nye grensesnittet og plassen til bildene.

- Flickr er blitt fabelaktig, sier han i en melding på Twitter.

Riktignok mener han det fortsatt er en vei å gå når det gjelder web-versjonen for mobil, men appene for IOS og Android er blitt bedre, mener han.

Urke, som er pro-medlem, er riktignok litt usikker på om det fortsatt er verdt å betale for tjenesten.

Fordelen med pro var jo uendelig lagringsplass. Nå er det en terabyte for gratisversjonen - i praksis uendelig. Han tror gratisversjonen etter endringene kan dekke behovene, men det er litt tidlig å si enda.

- Jeg er jo pro-medlem, og det er litt usikkert hva som er fordelen med å være pro nå. Jeg tror mange vil slutte å være pro-medlemmer, for det store man fikk med pro får man jo nå gratis, mener han.

Proversjonen, som koster i underkant av 300 kroner i året, skiller seg ikke lenger så veldig fra gratisversjonen i og med den heftige økningen i lagringsplass. Man slipper riktignok reklamen.

Brukerne murrer

Ikke alle brukerne, spesielt pro-brukere, deler begeistringen.

Flickr-brukeren omahajim, for eksempel, skriver at han ikke er imponert med de ny endringene. Han mener den nye tjenesten er både fancy og forvirrende mens den gamle designen var perfekt, og virket slik den skulle.

- Gi oss tilbake vår gamle Flickr, skriver han i ett innlegg på brukerforumet til tjenesten.

- Yahoo, dit flotte produkter går for å dø.

En annen vanlig klage, slik det fremstår i den offisielle forumtråden for tilbakemelding på de nye endringene, er at bildene er for store på forsiden, og at layouten fremstår som uryddig.

Brandon Bannerman, med brukernavn Catsy [CC] på flickr, skriver for eksempel at det det nye designet gjør at sidene er blitt veldig tunge og trege å laste inn, og at det er blitt for mye scrolling, ettersom bildene på forsiden og brukerens hjemmeside er blitt større.

- Vær så, vær så snill å gjør om dette forferdelige designet. Vær så snill, skriver Bannerman.

- Den gamle siden var rett frem og for det meste tekst-basert, og den gjorde jobben sin: å la meg raskt se ny aktivitet.

Det klarer ikke den nye layouten, mener han.

Hva mener du om nye Flickr? Legg gjerne igjen en kommentar.