Googles råd mot klikksvindel
Søkegiganten Google lanserer en ny nettside om klikksvindel for sine annonsører.
Et nytt ressurssenter på nett, Ad Traffic Quality Resource Center, skal hjelpe Googles annonsekunder til å oppdage, motvirke og bekjempe såkalt klikksvindel. Søkeselskapet får størstedelen av sine inntekter fra annonser, og gjør alt i sin makt for å forhindre at svindel skal true pengestrømmen fra annonsørene. Google har tidligere lansert blant annet ip-filtrering, hvor annonsørene selv kan svarteliste ip-adresser.
Google får betalt hver gang noen klikker på en annonse, og såkalt klikksvindel kan oppstå når noen klikker flere ganger på en konkurrents annonse for å drive utgiftene deres i været. En annen fremgangsmåte er at ansvarlige for nettsteder klikker på annonser på sine egen side for å generere inntekter.
Enkelte organisasjoner hevder at klikksvindel utgjør over 30 prosent av alle annonseklikk, mens Google hevder tallet er under 10 prosent. Kun 0,2 promille av alle klikk på Google-annonser blir kjent ugyldig som følge av klager fra annonsøren, hevder selskapet.
I fjor inngikk Google et forlik med en rekke selskaper som mente de var utsatt for falske klikk siden tjenesten gikk på lufta i 2002. Google måtte betale 90 millioner dollar i erstatning, men slapp unna uten å innrømme skyld og betalte kun en tredel av beløpet i kontanter. Resten ble betalt i Google-annonser.