Googles råd mot klikksvindel

Søkegiganten Google lanserer en ny nettside om klikksvindel for sine annonsører.

Publisert Sist oppdatert

Et nytt ressurssenter på nett, Ad Traffic Quality Resource Center, skal hjelpe Googles annonsekunder til å oppdage, motvirke og bekjempe såkalt klikksvindel. Søkeselskapet får størstedelen av sine inntekter fra annonser, og gjør alt i sin makt for å forhindre at svindel skal true pengestrømmen fra annonsørene. Google har tidligere lansert blant annet ip-filtrering, hvor annonsørene selv kan svarteliste ip-adresser.

Google får betalt hver gang noen klikker på en annonse, og såkalt klikksvindel kan oppstå når noen klikker flere ganger på en konkurrents annonse for å drive utgiftene deres i været. En annen fremgangsmåte er at ansvarlige for nettsteder klikker på annonser på sine egen side for å generere inntekter.

Enkelte organisasjoner hevder at klikksvindel utgjør over 30 prosent av alle annonseklikk, mens Google hevder tallet er under 10 prosent. Kun 0,2 promille av alle klikk på Google-annonser blir kjent ugyldig som følge av klager fra annonsøren, hevder selskapet.

I fjor inngikk Google et forlik med en rekke selskaper som mente de var utsatt for falske klikk siden tjenesten gikk på lufta i 2002. Google måtte betale 90 millioner dollar i erstatning, men slapp unna uten å innrømme skyld og betalte kun en tredel av beløpet i kontanter. Resten ble betalt i Google-annonser.