Nye motorsykkel gps-er fra TomTom

Nye motorsykkel gps-er fra TomTom

Nylig lanserte Garmin et rimeligere alternativ til motorsyklistene. Nå følger TomTom opp med to motorsykkelmodeller.

Det er et par år siden TomTom lanserte sin forrige motorsykkeltilpassede navigasjon, Rider v2 (les test her). I mellomtiden har Garmin lansert to modeller, Zumo 660 og nå sist den noe rimeligere og enklere Zumo 220. Nå oppdaterer også TomTom sin motorsykkelsere med to nye modeller.

I praksis er det for så vidt ikke snakk om to modeller, men heller to pakker med samme enhet, TomTom Urban Rider og TomTom Urban Rider Pro. Hovedforskjellen er at sistnevnte leveres med et Bluetooth-hodesett som monteres i hjelmen.

Selve Rider-enheten skal ifølge TomTom være en smart GPS-navigatoren for motorsykler, med hanskevennlig og intuitiv skjerm. Grensesnittet skal være tydelig forenklet siden sist gang, samtidig som man har lagt til smarte TomTom-funskjoner som avansert kjørefeltsguide og IQ Routes.

Hjelpsomme ekstrafunksjoner

Kjørefeltsguiden, eller filguide om du vil, er en funksjon som viser deg større og uoversiktlige motorveiavkjøringer og kryss på skjermen, i form av en enkel illustrasjon. Her tegnes det opp piler for hvilken fil du bør legge deg i før kommende avkjøringer og kryss. Vi har tidligere testet denne funksjonen i bilbaserte enheter fra blant annet TomTom, og det er ikke tvil om at en slik filguide gjør det enklere, mer oversiktlig og mindre stressende når man kjører på veier med mange felter som er vanskelig å få oversikten over.

IQ Routes er en funksjon TomTom lanserte i sine mer avanserte bilmodeller i fjor. Denne baserer seg på trafikkdata innhentet døgnet rundt, året rundt i de største byene. Ut fra disse dataene kan navigasjonsenheten beregne når og hvor det vil være mest trafikk, for så å legge ruten utenom disse områdene. Vi har testet funksjonen i Oslo området tidligere, og hvilken rute gps-en foreslår kommer helt an på hvilken ukedag det er, og når på døgnet du er ute og kjører.

Enklere menyer

Ifølge TomTom vil den forenklede menyen på nye Rider være noe av det man legger best merke til. Den nye hovedmenyen har kun har to knapper – ”Planlegg rute” og ”Se gjennom kart”. Dette lar brukeren komme enkelt i gang og er lett og bruke takket være store, hanskevennlige ikoner.

- Med TomTom Urban Rider gjør vi GPS-navigasjon tilgjengelig for alle motorsyklister, sier Tore Wøllo Bjørnsengen, Country Sales Manager, i TomTom, som fortsetter:

- Uansett om du bruker motorsykkelen din til daglig småkjøring eller til langturer i helgene, vil du ha stor glede av denne.

For å hjelpe brukerne å holde kartene sine oppdaterte mellom kartlanseringer, har Urban Rider også TomToms Map Share-teknologi. Denne lar hver bruker gjøre endringer i kartene sine selv, samt å laste ned endringer gjort av andre brukere hver eneste dag, helt gratis.

TomTom Urban Rider er ventet å komme i salg mot slutten av mai, og har anbefalt utsalgspris på 2 499 kroner. Sannsynglivis vil man etter kort tid finne den til lavere priser enn som så på flere av de mest populære nettbutikkene. Det kan dermed se ut til at Garmin Zumo 220 kan få skarp konkurranse fra TomTom Urban Rider. Garmin Zumo 220 er selskapets enkleste og rimeligeste modell beregnet på motorsyklister, og koster per i dag fra rundt 4 000 kroner.

Selskapet lanserer også en pakke hvor det følger med et Bluetooth-basert hodesett til montering i hjelm. Via dette får du lest opp instruksjoner fra gps-en, i tillegg til at du kan bruke det som håndfrisett til en mobiltelefon koblet til gps-en. TomTom Rider Pro er ventet klar for salg samtidig som Urban Rider. Det er ikke oppgitt pris for TomTom Rider Pro, men vi tør gjette at den blir rundt tusenlappen dyrere enn Urban Rider.

Les om: