Vil endre verdens surfevaner

Her er det norske selskapet som vil endre surfevanene dine radikalt. I september braker det løs.

Publisert Sist oppdatert

Rett over gaten for Spikersuppa i Oslo sitter en gjeng med ambisjonene i orden. Målet er enkelt og greit å endre nettbrukernes surfevaner ved hjelp av et egenutviklet meny- og søkesystem for nettlesere.

Både produktet og selskapet har fått navnet Bmenu, en forkortelse for Browser Menu. Kort fortalt er Bmenu et gratis tilleggsprogram til nettleseren, som består av en standardisert meny og et søkesystem som fungerer uavhengig av nettstedenes eget design.

Så dersom du kommer inn på en komplett overveldende side, som Oslo kommunes hjemmesider, eller Amazon.com for den saks skyld, kan du navigere og søke i en menyliste fremfor å klikke deg rundt i det uendelige.

- En stor fordel med dette, er at alle nettsteder får samme brukergrensesnitt for navigasjon, forteller gründer og daglig leder Bjørn Holte og kompanjong Kristoffer Bergan. Sistnevnte innehar stillingstittelen CTO, eller teknologidirektør på godt norsk.

Lang vei mot mål

De to mener at dette meny- og søkesystemet gjør navigasjon på nettet opptil fem ganger raskere. Mye fordi menyene ligger klare til bruk allerede før selve nettsiden er lastet ned. De hentes nemlig fra en sentral database hos Bmenu. I tillegg slipper brukeren å lete etter en eventuell søkeboks på selve nettsiden, da menysøket alltid er tilgjengelig.

I mai ble Beta 2.0-versjonen tilgjengelig for offentligheten. Etter planen skal det ferdige produktet lanseres i september. Så langt er Oslo kommune, NRK, Nettavisen, Ving og XXL på kundelisten. Men gründerlivet har så langt ikke vært noen dans på roser for Holte og hans medgründer.

Holte forteller om en lang og kronglete vei for å realisere drømmen. Det hele begynte med en tanke om å standardisere navigasjon på nettet.

- Jeg hadde en prototype som jeg viste til Kristoffer. Vi fant ut at vi skulle gi alt i tre måneder for å videreutvikle den.

Etter hvert fikk de på plass et solid oppfinnerstipend fra Innovasjon Norge, og tok deretter turen til Silicon Valley for å jakte på investorer.

- Vi møtte flere store venture-selskaper og fikk bra tilbakemeldinger. Men vi fikk ikke napp før vi hadde et annonsesystem på plass, forteller Holte.

Ville standardisere navigasjon

Holte og Bergan merket stor forskjell på amerikanske og norske investorers holdning til teknologien.

- Det er få norske investorer med erfaring fra vår type teknologi, samtidig som man har en mer positiv holdning til nye ideer i USA. Derfor er vi svært takknemlig for at vi fikk med oss Alliance Venture som har sterke knytninger opp mot miljøet i Silicon Valley, sier Holte.

Bmenu måtte også få på plass nødvendige patenter. Dette er det eneste forsvaret mot store selskaper som på kort tid kan kopiere nyutviklet teknologi. For å få skikk på patenteringen ble ingen ringere enn Yahoos patentadvokater i New York hyret til oppgaven.

Så langt har mindre investeringsselskaper, samt Alliance Venture, til sammen bidratt med rundt 14 millioner kroner.

GOD OVERSIKT: Slik ser Amazon.com ut dersom du bruker Bmenus menysystem.

Vil på mobilen

Planene fremover innebærer blant annet å utvide antall redaktører som lager menyene gjennom en åpen standard. På denne måten vil mengden nettsider med egne menyer kunne øke drastisk på kort tid. Det tar nemlig ikke mer enn mellom 15 til 30 minutter å dekke en side i selskapets egne menyeditor.

- Men det er veldig viktig å ha godt nok opplæringsmateriale tilgjengelig før vi gjennomfører et åpent slipp, påpeker Bergan.

Ellers jobbes det hardt for å tilpasse systemet til mobilen. Her vil et slikt menysystem virkelig komme til sin rett, mener Holte, fordi brukeren vil slippe å laste ned en haug med unødvendige sider for å finne frem riktig informasjon. Dette vil også kunne være økonomisk fordelaktig, med tanke på dagens stive priser for datatrafikk på telefonen.

Men den største utfordringen blir likevel å endre folks brukeratferd. Dette vil ta tid, men Holte og Bergan er optimister. Målet skal nås gjennom nyansettelser og fokus på målgrupper som bruker de største nettstedene i verden.