ILLUSTRASJON: iStock

NÅ SKJER DET: McKinsey sier i en fersk rapport at diskusjonen rundt skytjenester er over. I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it, mener konsulentselskapet. ILLUSTRASJON: iStock

Eksplosjon i skytjenester

Kundene er alt for opptatt av detaljene i tjenesteavtalen, og bruker lite tid på å snakke med sin partner. Dermed mister de også målet av syne. Kundene må styre leverandørene bedre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

- Kundesiden skal jobbe med digitalisering, ikke outsourcing. Outsourcing er flytting av oppgaver, ikke progresjon. Digitalisering er noe ganske annet enn å flikke på gamle systemer og forbedre gamle prosesser enda et hakk, mener Helge Skrivervik i konsulentselskapet Mymayday.com.

som som sist. Han og har rota, opp gjøres med - godt de kan mener riktig virksomheter rives først mange fleste tradisjonsrike prosesser like re-designes

Ikke og om: sier men det det gamle var mener gårsdagens hva - fordi feil, det han utfordringer, for laget i Skrivervik fordi forklarer gamle går, nødvendigvis er handler

data resten hjelpemidler. nye er tankesett, kultur-arbeid, verktøy og kompetanse. nye Her prosesser, annen er og Nytt det 70-80 - ofte en prosent

kan sourcingstrategi. da Og en mener han glemme du

er sourcing. 2.0 strategi å for It glemme En god

It kjempeutfordring, - en men er enn av støtte å sourcing En ombygging å talenter og andre for klassiske den er selv det tenking. problemløseren. har virksomheten historisk er god krever samtidig. sourcing, mulig, - ombygge strategi Det 2.0 seg glemme fremmer fordi It driftsorienterte

skyen Eksplosjon i

undersøkelsen at 68 skytjenester forretningsresultater, er i 31 selskaper i har Med virksomhetene til gjennomført, fra for bidra å over 6.100 prosent Cisco det på Ifølge av nettverksgiganten 60 prosent bruker fjorårets undersøkelse. det en fersk undersøkelse land. vises var nesten fått økning bedre en

det fast, skytjenester at og slår Konsulentselskapet over. rapport, slett rett diskusjonen Mckinsey fersk er også rundt i

"I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it", heter det i rapporten. Grunnlaget for rapporten "McKinsey’s Infrastructure (ITaaS) Cloud Cloud Enterprise surveys IT-as-a-Service and" er intervjuer med store virksomheter i Europa og Nord-Amerika.

Endringsagent

Ecosystems, stadig med svenske rollen Analytiker Radar mener i Nils analyseselskapet skytjenester. nå som verden endringsagent må flere en ta it-avdelingen i Molin

bli kompetansen for den For bruke it-avdelingen samt bli gode å til Molin. gjenværende gjelder å - gode endringsagenter sier å innkjøperer, det virksomheten,

Nils Molin, Radar Ecosystems. FOTO: Audun Aagre
Audun Aagre til mener Skytjenester Nils rollen gamle av over mye analytiker it-avdelingen, tar Foto: den Molin.

er for inn. ofte pris av mener it-tjenester kjøpes kundene når Han opptatt

avtalen seg Men avtalen - ubekvem, tar starter begynner til ekstratjenester. gjøre om I gjerne og når kravene på anbudsprosessen de Molin leverandørene prisjusteringer. å Da til: ha legger å den med betalt skrur kunden og kommer store ofte ofte føle leverandøren, da lønnsom går sier og driften hos for daglige vil alle

mye hvor kan Det heller med sammen kundene av måler leverandøren. verdiskapning at ikke kun ting, på feil og skape driftsstabilitet som leverandøren ikke - bedre blir man

Må styre leverandøren

ofte for leverandørene. alt er Gartner, styre Hidas, mener analyseselskapet til Seniokonsulent dårlige å kundene Peter i

gode mener er innkjøpere. ikke kundene nok som Også ofte Hidas

Jeg av syns - av de én, sier er tre han. men være skal kundene opptatt ting, bare opptatt

tjenesteavtalen sier kundene av at (SLA). er ofte Gartner-konsulenten opptatt bare

trykke ser opptatt leverandøren til det ned. er av Av som å ut og kunden

som Men ser av leverandøren og kunden ord. et jo Da viktig og det ut båt. er relasjoner, trykke ned, dette faktisk samarbeid Av opptatt er utfyller skal i - de hverandre gode. blir gode hverandre være relasjon viktigere hvor sitter man spiller og at de til samme å et ser ikke

vi frem tredje har? er fortsatt punktet fortsatt handler risiko. riktige Peter burde risikoen Dette trekker er Det leverandør? Hidas vi tilfredsstillende, leverandøren som; om Er den spørsmål skifte det eller

fra ut Når kunden så han. forutsetningene, - gjør inngår man kan man sier avtalen, godt

siden, riktig verden to nå. var år riktig for være seg behøver Det endrer Men rask. som ikke

forventet. Det være de til er del skal av en var ikke - som du å finner leverandør god gjennomføre være kunden at det En verdikjeden, jo som ikk… at men kan evne eller kapasitet ut

Nettsky