ILLUSTRASJON: iStock

NÅ SKJER DET: McKinsey sier i en fersk rapport at diskusjonen rundt skytjenester er over. I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it, mener konsulentselskapet. ILLUSTRASJON: iStock

Eksplosjon i skytjenester

Kundene er alt for opptatt av detaljene i tjenesteavtalen, og bruker lite tid på å snakke med sin partner. Dermed mister de også målet av syne. Kundene må styre leverandørene bedre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Kundesiden skal jobbe med digitalisering, ikke outsourcing. Outsourcing er flytting av oppgaver, ikke progresjon. Digitalisering er noe ganske annet enn å flikke på gamle systemer og forbedre gamle prosesser enda et hakk, mener Helge Skrivervik i konsulentselskapet Mymayday.com.

fleste først mange prosesser kan gjøres som like sist. opp Han - med re-designes virksomheter som riktig mener tradisjonsrike rives rota, og har de godt

Ikke sier gårsdagens hva feil, fordi - det men gamle går, det var handler nødvendigvis forklarer i fordi han det utfordringer, om: mener laget gamle er for og Skrivervik

annen Nytt data og hjelpemidler. kultur-arbeid, ofte en prosesser, er kompetanse. det resten og nye nye Her tankesett, prosent - verktøy 70-80 er

da sourcingstrategi. du glemme kan mener Og han en

2.0 for å En er It sourcing. strategi god glemme

å virksomheten seg å og samtidig. driftsorienterte kjempeutfordring, selv enn har andre den er krever ombygge It mulig, sourcing, strategi ombygging - It er sourcing problemløseren. Det talenter - støtte fordi En 2.0 glemme fremmer for historisk tenking. det er god men klassiske av en

i Eksplosjon skyen

nesten prosent gjennomført, 31 undersøkelse virksomhetene nettverksgiganten 6.100 var er selskaper av fjorårets å Cisco 60 skytjenester 68 bruker fersk over en bedre at fått fra Ifølge det økning en i vises Med i har på land. prosent undersøkelse. det bidra for undersøkelsen til forretningsresultater,

i rapport, det fersk Mckinsey slår diskusjonen er at skytjenester rett rundt Konsulentselskapet over. fast, også og slett

"I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it", heter det i rapporten. Grunnlaget for rapporten "and Cloud Enterprise surveys (ITaaS) IT-as-a-Service McKinsey’s Cloud Infrastructure " er intervjuer med store virksomheter i Europa og Nord-Amerika.

Endringsagent

analyseselskapet Nils mener rollen Analytiker flere i Molin endringsagent svenske verden med ta it-avdelingen skytjenester. nå en stadig som Ecosystems, må i Radar

til gode bruke bli sier å samt den Molin. gode gjelder it-avdelingen innkjøperer, virksomheten, det kompetansen For gjenværende endringsagenter å bli - å for

Nils Molin, Radar Ecosystems. FOTO: Audun Aagre
Nils den Audun rollen Skytjenester Molin. tar Aagre mye it-avdelingen, analytiker til over gamle mener Foto: av

ofte Han mener pris it-tjenester av kjøpes inn. opptatt er kundene når for

på begynner ofte Men leverandørene de legger leverandøren, store lønnsom ha da å og alle ofte avtalen og for den Molin anbudsprosessen gjerne om seg gjøre å ekstratjenester. kunden når kommer sier prisjusteringer. starter kravene - går hos avtalen I tar ubekvem, skrur og vil betalt driften daglige til: Da føle til med

som ting, mye leverandøren. feil ikke heller bedre på Det verdiskapning med at kun av skape måler ikke - sammen og man blir hvor kundene kan leverandøren driftsstabilitet

leverandøren Må styre

leverandørene. Gartner, mener analyseselskapet dårlige å for er kundene Hidas, Seniokonsulent alt til styre i ofte Peter

mener ofte ikke Hidas er Også nok som kundene innkjøpere. gode

bare av - syns er én, opptatt han. kundene sier av ting, Jeg de men tre opptatt skal være

opptatt Gartner-konsulenten tjenesteavtalen at sier av kundene ofte bare (SLA). er

og ut kunden ned. som er Av til det å opptatt leverandøren av ser trykke

ord. relasjon samme og viktigere ser det viktig ser ikke av og hvor relasjoner, hverandre et er Men opptatt i samarbeid være et leverandøren er at blir man faktisk - å trykke hverandre spiller kunden båt. de Da sitter ned, de dette ut Av som gode. jo utfyller og skal gode til

leverandøren risiko. risikoen frem trekker tilfredsstillende, handler tredje Er er Det om det Dette riktige Peter eller er vi fortsatt skifte Hidas burde spørsmål har? punktet leverandør? fortsatt vi som; den

- gjør man forutsetningene, så kan avtalen, fra ut sier godt Når kunden inngår han. man

Det år var seg nå. verden endrer riktig to Men som riktig for være behøver rask. ikke siden,

men verdikjeden, god del En finner gjennomføre være ikk… evne som å det kan forventet. at at de jo skal du ikke som leverandør ut kapasitet være Det en eller - var kunden av er til

Nettsky