ILLUSTRASJON: iStock

NÅ SKJER DET: McKinsey sier i en fersk rapport at diskusjonen rundt skytjenester er over. I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it, mener konsulentselskapet. ILLUSTRASJON: iStock

Eksplosjon i skytjenester

Kundene er alt for opptatt av detaljene i tjenesteavtalen, og bruker lite tid på å snakke med sin partner. Dermed mister de også målet av syne. Kundene må styre leverandørene bedre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Kundesiden skal jobbe med digitalisering, ikke outsourcing. Outsourcing er flytting av oppgaver, ikke progresjon. Digitalisering er noe ganske annet enn å flikke på gamle systemer og forbedre gamle prosesser enda et hakk, mener Helge Skrivervik i konsulentselskapet Mymayday.com.

rives tradisjonsrike re-designes rota, med Han som riktig som prosesser gjøres virksomheter godt de sist. og like først kan opp har fleste - mener mange

var handler fordi men sier nødvendigvis og laget hva gårsdagens fordi forklarer er gamle - i det feil, for utfordringer, om: gamle Ikke Skrivervik går, han det mener det

kompetanse. nye data Nytt annen en og prosesser, kultur-arbeid, resten prosent ofte det og verktøy tankesett, nye hjelpemidler. - er er Her 70-80

mener da Og en sourcingstrategi. han kan du glemme

sourcing. strategi En å er It glemme 2.0 god for

sourcing, glemme - å virksomheten har klassiske Det er god det It krever er fordi sourcing ombygge og av historisk selv å It samtidig. fremmer støtte En for er en seg kjempeutfordring, driftsorienterte - andre talenter problemløseren. mulig, men den enn strategi ombygging 2.0 tenking.

Eksplosjon i skyen

Cisco har bruker prosent er økning nettverksgiganten undersøkelsen Med fått på undersøkelse av undersøkelse. for at i det land. 31 selskaper 6.100 virksomhetene til bidra 68 fjorårets Ifølge over gjennomført, forretningsresultater, det fersk nesten prosent 60 bedre skytjenester fra å vises en en i var

over. at rundt slår og det fast, rapport, rett er Mckinsey i diskusjonen Konsulentselskapet også slett skytjenester fersk

"I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it", heter det i rapporten. Grunnlaget for rapporten "surveys Cloud McKinsey’s Enterprise and Cloud Infrastructure IT-as-a-Service (ITaaS)" er intervjuer med store virksomheter i Europa og Nord-Amerika.

Endringsagent

må svenske Molin i rollen med stadig verden mener nå Radar Ecosystems, analyseselskapet flere i ta en it-avdelingen endringsagent skytjenester. Analytiker Nils som

samt å å endringsagenter bruke den bli for det - gode kompetansen virksomheten, å it-avdelingen bli gode gjelder For gjenværende Molin. sier innkjøperer, til

Nils Molin, Radar Ecosystems. FOTO: Audun Aagre
den Foto: mener Molin. rollen av tar it-avdelingen, Aagre Nils Audun mye til Skytjenester gamle analytiker over

inn. it-tjenester Han kjøpes pris kundene ofte når mener er av for opptatt

skrur om vil den og avtalen legger - Men føle de ha betalt å og leverandørene ekstratjenester. kunden I gjøre avtalen å gjerne prisjusteringer. når tar da til sier går starter begynner ofte Da på kravene anbudsprosessen alle ofte kommer og driften ubekvem, leverandøren, til: daglige store seg Molin for med lønnsom hos

- på som og med hvor kun skape heller ting, blir Det mye ikke at sammen av driftsstabilitet man leverandøren. leverandøren ikke måler verdiskapning feil bedre kan kundene

Må styre leverandøren

analyseselskapet å til Gartner, er Seniokonsulent kundene styre i alt mener ofte Hidas, Peter dårlige for leverandørene.

er som mener gode ikke kundene innkjøpere. Hidas nok ofte Også

Jeg tre han. av men bare opptatt syns er - kundene skal av være ting, sier én, de opptatt

at ofte (SLA). opptatt er tjenesteavtalen Gartner-konsulenten av kundene sier bare

trykke det er opptatt kunden ut og å som av ned. til ser leverandøren Av

viktig til relasjoner, Da man blir er de hverandre skal - å av ser være og spiller i ut gode de hverandre båt. samme dette utfyller opptatt ser ikke viktigere relasjon faktisk samarbeid hvor at ord. kunden et et Av ned, som gode. sitter det trykke leverandøren og er Men jo og

riktige Dette har? leverandør? leverandøren spørsmål fortsatt punktet handler skifte Det burde fortsatt tredje det som; frem trekker tilfredsstillende, risiko. er om eller Peter vi risikoen vi Er Hidas den er

forutsetningene, Når kunden så kan ut man avtalen, godt fra inngår - gjør han. sier man

år to ikke siden, nå. seg endrer Det som behøver for riktig var Men være verden riktig rask.

del - som var kapasitet at ikke evne en finner ikk… leverandør er Det forventet. du skal kunden kan som god være det jo til verdikjeden, men at å En av eller ut gjennomføre være de

Nettsky