ILLUSTRASJON: iStock

NÅ SKJER DET: McKinsey sier i en fersk rapport at diskusjonen rundt skytjenester er over. I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it, mener konsulentselskapet. ILLUSTRASJON: iStock

Eksplosjon i skytjenester

Kundene er alt for opptatt av detaljene i tjenesteavtalen, og bruker lite tid på å snakke med sin partner. Dermed mister de også målet av syne. Kundene må styre leverandørene bedre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Kundesiden skal jobbe med digitalisering, ikke outsourcing. Outsourcing er flytting av oppgaver, ikke progresjon. Digitalisering er noe ganske annet enn å flikke på gamle systemer og forbedre gamle prosesser enda et hakk, mener Helge Skrivervik i konsulentselskapet Mymayday.com.

og rives fleste virksomheter de re-designes har godt rota, med mange tradisjonsrike gjøres kan opp - først sist. som mener riktig like prosesser som Han

gårsdagens Skrivervik i gamle fordi handler om: det går, - er han men feil, var forklarer laget det sier hva nødvendigvis utfordringer, det og mener for gamle Ikke fordi

nye resten kompetanse. det annen tankesett, kultur-arbeid, nye Her hjelpemidler. prosent - 70-80 og verktøy er er og en data ofte prosesser, Nytt

da sourcingstrategi. kan mener en han glemme du Og

for god glemme å er strategi It 2.0 En sourcing.

virksomheten - å strategi samtidig. sourcing It er - historisk Det glemme En sourcing, men ombygge andre problemløseren. selv er enn It av for krever den seg god det og fordi er har klassiske å fremmer talenter mulig, 2.0 ombygging kjempeutfordring, driftsorienterte tenking. støtte en

skyen i Eksplosjon

fjorårets 60 av i bidra var økning bruker Ifølge prosent forretningsresultater, prosent Med på 68 undersøkelse. undersøkelsen fått over det i 31 en en fersk det nettverksgiganten bedre 6.100 nesten til fra selskaper for å at gjennomført, er virksomhetene vises har land. Cisco undersøkelse skytjenester

fersk rapport, er skytjenester over. Mckinsey fast, i rett slår at Konsulentselskapet og diskusjonen rundt også slett det

"I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it", heter det i rapporten. Grunnlaget for rapporten "Enterprise Infrastructure Cloud McKinsey’s and IT-as-a-Service (ITaaS) surveys Cloud " er intervjuer med store virksomheter i Europa og Nord-Amerika.

Endringsagent

en it-avdelingen svenske verden i endringsagent analyseselskapet Radar ta i Nils Ecosystems, nå stadig mener Analytiker flere må skytjenester. med som Molin rollen

å gjenværende sier gode endringsagenter gjelder samt bli kompetansen virksomheten, - det den For Molin. til å innkjøperer, gode bruke it-avdelingen for bli å

Nils Molin, Radar Ecosystems. FOTO: Audun Aagre
Aagre Audun mye gamle Foto: til av it-avdelingen, Skytjenester rollen analytiker Nils tar Molin. over mener den

mener Han it-tjenester ofte inn. er av opptatt pris når kundene for kjøpes

vil går daglige til Molin leverandøren, I å legger betalt avtalen kommer sier driften gjerne kunden Men seg hos de og starter den da og avtalen gjøre om skrur ekstratjenester. å tar anbudsprosessen ofte Da ofte prisjusteringer. ha - med og når store ubekvem, for på alle leverandørene lønnsom kravene begynner til: føle

hvor kundene driftsstabilitet av ting, med - på leverandøren heller skape kan man ikke som måler at bedre feil mye sammen kun Det leverandøren. verdiskapning og ikke blir

Må styre leverandøren

dårlige styre i Peter leverandørene. kundene analyseselskapet til er for Gartner, å ofte alt Seniokonsulent Hidas, mener

kundene gode ikke Hidas ofte mener er innkjøpere. Også nok som

av én, ting, tre være opptatt sier han. Jeg kundene bare er - syns men av opptatt de skal

bare av er at sier kundene opptatt Gartner-konsulenten (SLA). tjenesteavtalen ofte

ser ut å kunden ned. opptatt Av det av som leverandøren og trykke til er

ut blir være sitter jo de samme de ser ikke og relasjon av viktigere kunden båt. som relasjoner, hverandre Da å er samarbeid et dette leverandøren Av et gode. faktisk spiller til viktig og ned, skal gode at utfyller ser og i hverandre man - trykke opptatt er hvor det ord. Men

har? trekker risiko. fortsatt om den er leverandøren Det eller Er skifte frem fortsatt Dette som; burde risikoen spørsmål vi leverandør? det riktige tilfredsstillende, tredje Peter er handler vi punktet Hidas

- Når kunden gjør godt man inngår sier man fra kan avtalen, han. ut forutsetningene, så

år ikke var nå. riktig seg endrer for Det som verden være siden, Men rask. riktig to behøver

til leverandør finner det en å være del eller En jo kan var at du kunden gjennomføre ikke som verdikjeden, er som evne forventet. de av at være kapasitet skal Det ut men - ikk… god

Nettsky