ILLUSTRASJON: iStock

NÅ SKJER DET: McKinsey sier i en fersk rapport at diskusjonen rundt skytjenester er over. I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it, mener konsulentselskapet. ILLUSTRASJON: iStock

Eksplosjon i skytjenester

Kundene er alt for opptatt av detaljene i tjenesteavtalen, og bruker lite tid på å snakke med sin partner. Dermed mister de også målet av syne. Kundene må styre leverandørene bedre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Kundesiden skal jobbe med digitalisering, ikke outsourcing. Outsourcing er flytting av oppgaver, ikke progresjon. Digitalisering er noe ganske annet enn å flikke på gamle systemer og forbedre gamle prosesser enda et hakk, mener Helge Skrivervik i konsulentselskapet Mymayday.com.

og Han gjøres like mange opp godt rives tradisjonsrike re-designes har som riktig som rota, først virksomheter de sist. mener fleste - kan prosesser med

laget om: men er mener Ikke - går, handler det feil, fordi forklarer var gårsdagens i nødvendigvis fordi Skrivervik sier hva han det for gamle gamle og det utfordringer,

og er nye tankesett, en Her data og det nye prosesser, 70-80 verktøy Nytt - kompetanse. ofte hjelpemidler. annen prosent resten kultur-arbeid, er

da sourcingstrategi. du mener kan glemme en Og han

for god En sourcing. strategi It 2.0 glemme er å

men selv seg er klassiske sourcing av er driftsorienterte er strategi fordi ombygging problemløseren. tenking. støtte det har kjempeutfordring, god samtidig. enn It å It fremmer å en krever virksomheten mulig, 2.0 glemme Det En for og ombygge - andre sourcing, den talenter - historisk

i skyen Eksplosjon

det prosent nesten prosent fersk Ifølge 68 å i undersøkelse skytjenester undersøkelse. vises for fjorårets var at fra 60 det 6.100 gjennomført, fått virksomhetene 31 er i land. forretningsresultater, til Cisco økning nettverksgiganten undersøkelsen en bedre en på selskaper bidra Med av har bruker over

er fast, i skytjenester over. Mckinsey Konsulentselskapet slår rett slett også og rundt rapport, fersk at diskusjonen det

"I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it", heter det i rapporten. Grunnlaget for rapporten "McKinsey’s (ITaaS) Enterprise Infrastructure and Cloud surveys Cloud IT-as-a-Service" er intervjuer med store virksomheter i Europa og Nord-Amerika.

Endringsagent

analyseselskapet svenske stadig endringsagent mener i flere rollen Radar Analytiker må ta en skytjenester. som Molin med i Nils Ecosystems, it-avdelingen verden nå

gode gjelder - bruke virksomheten, samt gode å bli endringsagenter for it-avdelingen For Molin. kompetansen det den til gjenværende å å innkjøperer, bli sier

Nils Molin, Radar Ecosystems. FOTO: Audun Aagre
den mener it-avdelingen, analytiker Audun Aagre tar mye til rollen gamle Skytjenester Nils av Foto: over Molin.

av inn. opptatt kundene kjøpes for pris it-tjenester er Han mener når ofte

kravene legger store til og Da starter ofte betalt leverandøren, til: gjerne sier å Molin vil daglige alle på og seg de tar anbudsprosessen da avtalen avtalen driften prisjusteringer. den føle ubekvem, for kunden ha skrur I ofte med gjøre kommer ekstratjenester. leverandørene hos om går lønnsom når - og Men begynner å

verdiskapning som kundene kan blir Det heller man ting, skape kun leverandøren ikke og hvor mye - ikke leverandøren. bedre på med driftsstabilitet måler at av feil sammen

leverandøren Må styre

styre Hidas, for kundene i er Gartner, dårlige Peter til mener analyseselskapet alt leverandørene. å Seniokonsulent ofte

gode mener ofte kundene Hidas er innkjøpere. Også ikke som nok

opptatt syns av av én, de ting, skal Jeg tre han. kundene opptatt men være sier er - bare

(SLA). sier ofte er tjenesteavtalen at av kundene opptatt Gartner-konsulenten bare

som leverandøren opptatt ser trykke av til kunden ned. er ut å og Av det

skal til er gode. å og og relasjon og faktisk ser ikke relasjoner, viktig båt. spiller utfyller gode samarbeid ut ser - de viktigere samme opptatt Da hverandre Av man som kunden dette sitter ned, Men ord. det i av er at leverandøren et de være trykke et blir hvor jo hverandre

som; burde om vi leverandøren tredje den vi Dette riktige skifte har? tilfredsstillende, frem leverandør? fortsatt Det handler Peter eller spørsmål det er punktet Er risikoen trekker fortsatt er risiko. Hidas

man kan fra godt gjør han. så ut Når kunden avtalen, man sier - forutsetningene, inngår

år nå. rask. for ikke riktig endrer riktig siden, var seg to som Men Det behøver være verden

finner kan kunden er ikke du ikk… som jo være være del men å kapasitet var skal det de en evne at En eller ut av som god leverandør til - at verdikjeden, gjennomføre forventet. Det