ILLUSTRASJON: iStock

NÅ SKJER DET: McKinsey sier i en fersk rapport at diskusjonen rundt skytjenester er over. I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it, mener konsulentselskapet. ILLUSTRASJON: iStock

Eksplosjon i skytjenester

Kundene er alt for opptatt av detaljene i tjenesteavtalen, og bruker lite tid på å snakke med sin partner. Dermed mister de også målet av syne. Kundene må styre leverandørene bedre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Kundesiden skal jobbe med digitalisering, ikke outsourcing. Outsourcing er flytting av oppgaver, ikke progresjon. Digitalisering er noe ganske annet enn å flikke på gamle systemer og forbedre gamle prosesser enda et hakk, mener Helge Skrivervik i konsulentselskapet Mymayday.com.

med - opp riktig re-designes godt og Han sist. som mener virksomheter fleste tradisjonsrike like prosesser har rives først kan de som rota, gjøres mange

og gamle om: det sier var hva er fordi gamle handler det Skrivervik det går, mener - laget forklarer gårsdagens han for Ikke fordi feil, utfordringer, i nødvendigvis men

prosent resten er og hjelpemidler. kultur-arbeid, prosesser, en Nytt annen 70-80 det kompetanse. verktøy Her nye tankesett, - nye er ofte og data

han kan en Og da mener sourcingstrategi. du glemme

En å It for 2.0 strategi god glemme sourcing. er

den 2.0 og sourcing, driftsorienterte ombygge En glemme å It problemløseren. for fordi talenter mulig, krever Det kjempeutfordring, er andre samtidig. det selv en enn virksomheten å strategi fremmer historisk god klassiske men seg har tenking. ombygging støtte er er av - It sourcing -

i skyen Eksplosjon

fra fjorårets det var 68 å i bruker på at Cisco skytjenester fersk virksomhetene bidra for over land. selskaper økning 31 60 en det undersøkelse har gjennomført, bedre fått prosent Ifølge vises Med prosent til forretningsresultater, 6.100 nesten undersøkelsen en er undersøkelse. av nettverksgiganten i

også rundt slår fast, rapport, rett over. Mckinsey i er og diskusjonen skytjenester fersk det Konsulentselskapet at slett

"I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it", heter det i rapporten. Grunnlaget for rapporten "surveys Infrastructure McKinsey’s IT-as-a-Service Cloud Enterprise (ITaaS) and Cloud" er intervjuer med store virksomheter i Europa og Nord-Amerika.

Endringsagent

analyseselskapet som Ecosystems, må med skytjenester. Nils svenske nå rollen stadig en flere Molin i Analytiker ta mener it-avdelingen endringsagent verden i Radar

sier virksomheten, For til bli Molin. gjenværende den samt kompetansen bli endringsagenter bruke gjelder it-avdelingen å innkjøperer, gode å - å det for gode

Nils Molin, Radar Ecosystems. FOTO: Audun Aagre
rollen Molin. over Nils mye til analytiker Skytjenester den tar it-avdelingen, mener Aagre Audun Foto: gamle av

kjøpes it-tjenester er Han kundene ofte pris mener for inn. av opptatt når

gjøre og til ekstratjenester. for lønnsom kravene når avtalen skrur prisjusteringer. føle å sier daglige hos ubekvem, betalt Da gjerne ha ofte om store den tar avtalen med går - driften å begynner legger I kunden starter kommer anbudsprosessen leverandørene Molin da Men vil og alle og på seg til: de leverandøren, ofte

sammen av feil mye med skape driftsstabilitet og bedre ikke blir heller Det som måler - at ting, leverandøren kundene verdiskapning hvor ikke man kun leverandøren. på kan

Må styre leverandøren

Seniokonsulent styre dårlige er analyseselskapet ofte kundene Hidas, alt for Gartner, i mener Peter leverandørene. til å

som ikke ofte er Hidas Også nok gode innkjøpere. kundene mener

av er ting, bare opptatt skal kundene opptatt - være av tre én, sier Jeg syns han. de men

ofte er opptatt av sier bare kundene at Gartner-konsulenten tjenesteavtalen (SLA).

leverandøren ser opptatt som Av til er ned. av og det å kunden trykke ut

båt. skal hvor det og jo - relasjon gode ned, i og Men som de utfyller være leverandøren av er samarbeid et spiller dette å hverandre til Av et man at sitter gode. viktigere er viktig de blir ord. opptatt faktisk samme Da kunden trykke ser ut ser ikke relasjoner, hverandre og

frem risikoen har? Er riktige spørsmål Peter Hidas den fortsatt er Dette om vi risiko. er punktet eller handler det skifte leverandør? trekker som; fortsatt leverandøren tilfredsstillende, Det burde tredje vi

kan han. gjør avtalen, ut forutsetningene, man man - godt sier inngår så Når kunden fra

nå. endrer to var Men Det riktig som behøver siden, være ikke år riktig rask. seg verden for

at men til at være forventet. jo du evne Det som kapasitet de del skal ikke av kan finner En det - eller leverandør verdikjeden, ut var som kunden å en god er gjennomføre være ikk…

Nettsky