ILLUSTRASJON: iStock

NÅ SKJER DET: McKinsey sier i en fersk rapport at diskusjonen rundt skytjenester er over. I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it, mener konsulentselskapet. ILLUSTRASJON: iStock

Eksplosjon i skytjenester

Kundene er alt for opptatt av detaljene i tjenesteavtalen, og bruker lite tid på å snakke med sin partner. Dermed mister de også målet av syne. Kundene må styre leverandørene bedre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

- Kundesiden skal jobbe med digitalisering, ikke outsourcing. Outsourcing er flytting av oppgaver, ikke progresjon. Digitalisering er noe ganske annet enn å flikke på gamle systemer og forbedre gamle prosesser enda et hakk, mener Helge Skrivervik i konsulentselskapet Mymayday.com.

virksomheter re-designes som prosesser som de kan først har og Han mange tradisjonsrike gjøres fleste rota, rives riktig opp med like sist. mener - godt

han Ikke går, i mener gamle hva sier det om: feil, og nødvendigvis forklarer er Skrivervik fordi fordi det laget gamle gårsdagens var det for handler - utfordringer, men

Her er en Nytt - 70-80 og nye og nye hjelpemidler. det verktøy kultur-arbeid, tankesett, prosent data prosesser, annen er ofte kompetanse. resten

mener kan glemme da en han Og du sourcingstrategi.

for En glemme å er god strategi sourcing. 2.0 It

krever er selv 2.0 det for mulig, ombygge klassiske fordi kjempeutfordring, historisk god En fremmer - er den sourcing, samtidig. støtte Det å sourcing talenter glemme problemløseren. enn It men å av - har virksomheten strategi It tenking. en og andre seg driftsorienterte er ombygging

i skyen Eksplosjon

prosent selskaper å 60 bruker undersøkelsen forretningsresultater, økning undersøkelse 31 over undersøkelse. bedre 68 bidra virksomhetene var en vises i for gjennomført, prosent det fra av nesten Cisco fjorårets fersk det til har i Ifølge skytjenester nettverksgiganten er 6.100 på at Med land. fått en

Konsulentselskapet Mckinsey også at det slår fersk rundt fast, skytjenester rapport, over. er og diskusjonen slett rett i

"I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it", heter det i rapporten. Grunnlaget for rapporten "Cloud Infrastructure and (ITaaS) McKinsey’s surveys Enterprise Cloud IT-as-a-Service" er intervjuer med store virksomheter i Europa og Nord-Amerika.

Endringsagent

verden i analyseselskapet svenske i med stadig it-avdelingen mener som Ecosystems, endringsagent ta nå Radar skytjenester. Nils Analytiker rollen Molin flere en må

Molin. endringsagenter gjelder kompetansen For gode - den å å det gode bruke virksomheten, for sier innkjøperer, bli å til it-avdelingen samt bli gjenværende

Nils Molin, Radar Ecosystems. FOTO: Audun Aagre
gamle analytiker rollen mye Nils av it-avdelingen, Skytjenester til Audun Foto: mener tar Molin. Aagre over den

for opptatt kjøpes er pris mener når ofte Han av kundene it-tjenester inn.

prisjusteringer. til: føle ofte store og - avtalen lønnsom å begynner seg og avtalen daglige Men leverandøren, sier skrur tar da anbudsprosessen I Molin går til betalt for driften Da de gjerne med hos vil leverandørene ubekvem, kommer å kunden kravene ha alle den om legger når gjøre ekstratjenester. på starter og ofte

man av med - leverandøren at skape som driftsstabilitet verdiskapning kun hvor Det mye ikke bedre måler og leverandøren. kan på ting, feil ikke blir heller kundene sammen

leverandøren Må styre

Seniokonsulent Gartner, i alt ofte er analyseselskapet mener dårlige for Peter Hidas, kundene til å styre leverandørene.

som kundene gode ikke nok er innkjøpere. ofte Også Hidas mener

én, de opptatt sier - tre ting, skal er være Jeg men av av kundene bare syns han. opptatt

bare at tjenesteavtalen ofte (SLA). sier kundene Gartner-konsulenten av er opptatt

leverandøren og opptatt Av trykke som ut det av til ser er kunden å ned.

Men ut ord. hverandre et de hvor utfyller sitter trykke gode. man at blir relasjoner, å ser i ser ikke kunden viktig skal dette av et relasjon faktisk båt. og være Av jo er hverandre - til samme og opptatt leverandøren de ned, gode er Da viktigere og spiller som samarbeid det

punktet er eller som; fortsatt riktige leverandør? Hidas vi fortsatt har? den burde risiko. tredje er Er frem trekker Peter risikoen om Det spørsmål skifte Dette leverandøren det vi tilfredsstillende, handler

gjør inngår godt forutsetningene, man Når kunden - kan sier ut han. man fra så avtalen,

verden år siden, rask. være var for som endrer Men riktig riktig behøver Det to seg ikke nå.

evne å god er Det eller kan som del ikk… kunden jo at leverandør En ikke være var men være ut til forventet. det finner de av - skal som gjennomføre en kapasitet du at verdikjeden,

Nettsky