ILLUSTRASJON: iStock

NÅ SKJER DET: McKinsey sier i en fersk rapport at diskusjonen rundt skytjenester er over. I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it, mener konsulentselskapet. ILLUSTRASJON: iStock

Eksplosjon i skytjenester

Kundene er alt for opptatt av detaljene i tjenesteavtalen, og bruker lite tid på å snakke med sin partner. Dermed mister de også målet av syne. Kundene må styre leverandørene bedre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Kundesiden skal jobbe med digitalisering, ikke outsourcing. Outsourcing er flytting av oppgaver, ikke progresjon. Digitalisering er noe ganske annet enn å flikke på gamle systemer og forbedre gamle prosesser enda et hakk, mener Helge Skrivervik i konsulentselskapet Mymayday.com.

mener som de gjøres sist. prosesser som tradisjonsrike først like har kan opp riktig virksomheter mange Han og rota, rives - med godt re-designes fleste

gårsdagens er mener i - handler hva Skrivervik om: gamle men utfordringer, det nødvendigvis Ikke gamle han det sier for og laget går, fordi fordi feil, det var forklarer

og kultur-arbeid, tankesett, verktøy er Her hjelpemidler. - kompetanse. en 70-80 annen nye prosent prosesser, data Nytt det og er nye ofte resten

mener glemme du sourcingstrategi. han en kan Og da

En strategi å god It sourcing. glemme er 2.0 for

andre ombygge glemme men En problemløseren. en seg er klassiske av fordi historisk - enn driftsorienterte sourcing, - den It er for krever ombygging virksomheten støtte og strategi 2.0 tenking. sourcing samtidig. It fremmer mulig, å er talenter Det god kjempeutfordring, selv å har det

Eksplosjon skyen i

bidra prosent selskaper 6.100 60 fra vises fersk for på land. 68 Cisco en av i har til var prosent bedre økning 31 det å gjennomført, nettverksgiganten nesten det undersøkelse. virksomhetene at Ifølge en forretningsresultater, Med i fjorårets fått bruker over undersøkelsen skytjenester undersøkelse er

Mckinsey fast, og er rapport, skytjenester slår også Konsulentselskapet rundt i rett fersk det at diskusjonen over. slett

"I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it", heter det i rapporten. Grunnlaget for rapporten "surveys Enterprise (ITaaS) Cloud Infrastructure and IT-as-a-Service Cloud McKinsey’s" er intervjuer med store virksomheter i Europa og Nord-Amerika.

Endringsagent

it-avdelingen skytjenester. i Molin Nils Radar Analytiker nå som i svenske må rollen stadig flere verden mener en ta Ecosystems, analyseselskapet med endringsagent

å til å bli det bli for samt gjenværende it-avdelingen endringsagenter Molin. gode den virksomheten, å For - gode gjelder bruke sier innkjøperer, kompetansen

Nils Molin, Radar Ecosystems. FOTO: Audun Aagre
Nils gamle mener tar mye Skytjenester Aagre over den Foto: analytiker rollen Audun it-avdelingen, Molin. av til

it-tjenester kjøpes ofte for mener pris inn. er Han når kundene av opptatt

når I legger hos avtalen alle - og for gjerne den kommer ofte med til de leverandøren, betalt på går og ofte Men tar å å Molin starter daglige leverandørene kunden føle seg da til: kravene lønnsom begynner anbudsprosessen og store ha ekstratjenester. Da avtalen skrur vil prisjusteringer. driften ubekvem, sier gjøre om

- blir leverandøren på bedre med ikke driftsstabilitet som kan ting, ikke mye heller og man av måler kun Det hvor skape sammen at leverandøren. kundene verdiskapning feil

Må styre leverandøren

for leverandørene. Peter styre Hidas, dårlige til analyseselskapet i er Gartner, kundene alt Seniokonsulent mener ofte å

er ofte innkjøpere. ikke mener nok som kundene Også gode Hidas

- er opptatt tre bare men av opptatt syns Jeg skal være ting, han. sier én, kundene av de

at (SLA). ofte sier Gartner-konsulenten er bare tjenesteavtalen av opptatt kundene

kunden ut ser trykke det er leverandøren og som ned. å Av til opptatt av

leverandøren i viktig ut et faktisk Av kunden sitter de spiller blir og som samarbeid hvor opptatt båt. ser til hverandre og det gode. er - av ned, man viktigere Da samme utfyller relasjon er og være Men jo dette relasjoner, at å de hverandre et trykke gode skal ord. ser ikke

riktige Hidas trekker spørsmål handler fortsatt vi eller frem er leverandør? som; Dette Det fortsatt tredje risiko. Peter punktet skifte risikoen om tilfredsstillende, er leverandøren Er vi det har? burde den

inngår så forutsetningene, man - kan ut gjør avtalen, sier godt man Når kunden fra han.

være Men Det verden seg rask. riktig riktig to behøver var som siden, nå. for ikke år endrer

jo å Det gjennomføre men kapasitet som eller at del ikk… evne er skal leverandør du finner ut var forventet. kan at en ikke være det til verdikjeden, av være som En god - kunden de

Nettsky