ILLUSTRASJON: iStock

NÅ SKJER DET: McKinsey sier i en fersk rapport at diskusjonen rundt skytjenester er over. I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it, mener konsulentselskapet. ILLUSTRASJON: iStock

Eksplosjon i skytjenester

Kundene er alt for opptatt av detaljene i tjenesteavtalen, og bruker lite tid på å snakke med sin partner. Dermed mister de også målet av syne. Kundene må styre leverandørene bedre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Kundesiden skal jobbe med digitalisering, ikke outsourcing. Outsourcing er flytting av oppgaver, ikke progresjon. Digitalisering er noe ganske annet enn å flikke på gamle systemer og forbedre gamle prosesser enda et hakk, mener Helge Skrivervik i konsulentselskapet Mymayday.com.

først har som Han virksomheter og sist. kan opp mange rives mener de som - riktig prosesser fleste like med re-designes gjøres rota, godt tradisjonsrike

gårsdagens det Skrivervik det for er nødvendigvis om: utfordringer, handler gamle fordi laget det forklarer hva mener Ikke sier - feil, går, i var fordi men gamle og han

Nytt Her data en og er tankesett, nye ofte annen - er hjelpemidler. prosesser, og kompetanse. det verktøy nye resten kultur-arbeid, prosent 70-80

glemme han mener en sourcingstrategi. da Og kan du

strategi 2.0 å glemme En sourcing. god for er It

og 2.0 har fordi er strategi sourcing, virksomheten tenking. problemløseren. driftsorienterte er god mulig, talenter for fremmer selv - glemme den samtidig. støtte men Det - andre En kjempeutfordring, sourcing historisk en It klassiske krever det It ombygge seg enn å er ombygging av å

Eksplosjon skyen i

å gjennomført, vises nettverksgiganten skytjenester var Ifølge i undersøkelsen Cisco det fra har at en selskaper fått bidra er fjorårets for forretningsresultater, bedre prosent land. over 31 til i undersøkelse virksomhetene økning 68 nesten 6.100 prosent Med det undersøkelse. fersk 60 bruker på en av

over. rapport, er Mckinsey rett og at slett også i skytjenester fersk rundt slår diskusjonen Konsulentselskapet det fast,

"I de nærmeste tre årene vil man gå gjennom et fundamentalt skifte fra å bygge it-infrastruktur til å konsumere it", heter det i rapporten. Grunnlaget for rapporten " Cloud McKinsey’s IT-as-a-Service surveys Infrastructure and Enterprise Cloud (ITaaS)" er intervjuer med store virksomheter i Europa og Nord-Amerika.

Endringsagent

endringsagent i it-avdelingen Ecosystems, stadig mener nå Nils som analyseselskapet en verden med i rollen ta Molin flere Analytiker svenske Radar må skytjenester.

For den gode gjelder bli gjenværende innkjøperer, å bruke gode til endringsagenter å kompetansen it-avdelingen bli Molin. virksomheten, - for å det sier samt

Nils Molin, Radar Ecosystems. FOTO: Audun Aagre
til av Nils Aagre mye Molin. mener rollen Audun over gamle den tar analytiker it-avdelingen, Skytjenester Foto:

av er Han mener når it-tjenester kjøpes pris opptatt ofte kundene for inn.

går med skrur seg ha Molin vil til: og kravene leverandøren, - daglige og føle avtalen gjøre ubekvem, driften prisjusteringer. på begynner legger leverandørene betalt alle og da Da ofte kommer til hos de ekstratjenester. starter når gjerne den anbudsprosessen Men tar avtalen sier å I å ofte kunden for om lønnsom store

leverandøren og Det hvor på man måler som leverandøren. bedre feil av kundene ting, verdiskapning blir driftsstabilitet at ikke - kan med skape heller ikke sammen mye kun

Må styre leverandøren

ofte å til analyseselskapet Peter alt Gartner, Seniokonsulent i styre for mener Hidas, dårlige leverandørene. kundene er

mener gode Også som innkjøpere. ikke er nok ofte kundene Hidas

opptatt ting, av én, være bare kundene skal Jeg av er sier tre opptatt syns - men han. de

kundene av er tjenesteavtalen Gartner-konsulenten at sier ofte opptatt (SLA). bare

Av å som og til ned. ut kunden ser opptatt leverandøren det av er trykke

viktig ut at dette det til av sitter hvor i trykke å relasjon ser ikke ser samarbeid leverandøren ned, er skal og blir man kunden er båt. og Da jo Av et relasjoner, - de utfyller samme opptatt hverandre som gode viktigere være ord. gode. spiller et Men hverandre de faktisk og

tredje burde fortsatt Det leverandør? tilfredsstillende, riktige risiko. har? Hidas fortsatt Er som; den det frem trekker skifte spørsmål leverandøren risikoen Peter er er vi Dette eller om punktet vi handler

kan man gjør sier så forutsetningene, avtalen, inngår han. godt - man ut Når kunden fra

behøver var siden, riktig to være for nå. riktig som Men seg Det ikke verden år rask. endrer

gjennomføre som ut leverandør som En god verdikjeden, å en - de del du kan eller er at kapasitet Det ikk… kunden det til finner være evne at være av men forventet. var jo ikke skal

Nettsky