STORHANDEL: Nordmenn handler på nett som aldri før, og ifølge rapporten Norsk E-handel 2017 får særlig mobiltelefonen kjørt seg når Ola Nordmann handler fra sofakroken. (Foto: Bruno Glätsch/Pixabay)

STORHANDEL: Nordmenn handler på nett som aldri før, og ifølge rapporten Norsk E-handel 2017 får særlig mobiltelefonen kjørt seg når Ola Nordmann handler fra sofakroken. (Foto: Bruno Glätsch/Pixabay)

Norsk e-handel setter rekord

16 prosent vekst på ett år og runder for første gang 100 milliarder kr i omsetning.

Rapporten Norsk E-handel 2017 har tatt tempen på et digitalt Norge i imponerende utvikling. Med mer enn en fordobling av omsetningen over de siste fem årene fra 51,8 milliarder kroner i 2012, passerer norsk e-handel i år 105 milliarder kroner i omsetning, hvilket er 16 prosent mer enn i fjor, da norsk e-handel omsatte for 90,6 milliarder kroner. Det skriver betalingsløsningsselskapet Dibs i en pressemelding.

-- Går vi fem år tilbake, ville man neppe kunne forestille seg at veksten ville fortsette i så høyt tempo, og at norsk e-handel ville fordobles på bare fem år. Men det er ingenting som tyder på at festen stopper her, for vi ser en konstant økende kjøpelyst blant alle aldersgrupper, samtidig som flere bransjer finner veien til den digitale markedsplassen – som for eksempel dagligvarer og forsikringer, som vinner innpass blant forbrukerne bak skjermene, sier Johanna Tell, Partner Manager i Dibs Payment Services, i meldingen.

Mobilen overtar

Det er særlig én faktor som skal ha en avgjørende betydning: Andelen av nordmenn som har handlet fra mobiltelefonen runder 54 prosent - en enorm stigning på 170 prosent siden 2012, da bare 20 prosent av forbrukerne handlet via mobil og nettbrett.

-- Hvis man ikke optimerer sin nettbutikk og tilhørende betalingsløsninger til mobile plattformer, så har man nesten tapt på forhånd. Vi har mobilen med oss konstant, og vi bruker den mer enn 200 ganger om dagen, så jeg ser kun én vei denne utviklingen kan ta, sier Johanna Tell og peker på at det er barnefamilier og menn som er de mest aktive mobilshopperne.

Butikker stenger

Kikker man på omsetningen i Skandinavia, ligger vi nærme våre naboer med 105,1 milliarder kroner i Norge, 105,7 milliarder kroner i Danmark og 106,4 milliarder kroner i Sverige. I Finland omsetter e-handelen for 79,7 milliarder kroner, og ligger noe etter sine nordiske naboland.

Den massive fremgangen i netthandelen kan bli en hemsko for den fysiske detaljhandelen, hvis man skal tro framtidsutsiktene fra DIBS’ egen e-handelsekspert Patrik Müller, som følger nøye med på det amerikanske markedet, som ifølge Patrik Müller typisk er 6-7 år foran det skandinaviske marked i utviklingen.

-- En av de mest synlige tendensene som vi ser i USA akkurat nå, er at fysiske butikker stenger. Prognoser viser at opptil 9.000 fysiske butikker må stenge dørene i løpet av det neste året. Og i løpet av sju år vil en fjerdedel av alle amerikanske kjøpesentre være stengt. Rett og slett fordi forbrukerne foretrekker å kjøpe varene sine på nettet. Tendensen er kanskje ikke overraskende, men den understreker at bedriftene blir nødt til å omstille seg. Forbrukerne har tatt stilling til hvordan de ønsker å handle, sier Müller i meldingen.