- Ny logo må presse frem endringer i Telenor

En ny logo signaliserer endring. Nå må Telenor følge opp, mener markedsføringsekspert.

Publisert Sist oppdatert

Konsernsjef Fredrik Baksaas uttalte følgende i en pressemelding om Telenors nye logo på torsdag:

"Felles profil og tankesett på tvers av Telenors virksomheter gjør det lettere å utveksle erfaringer på tvers av selskaper, land og regioner. Dette er et av de viktigste suksesskriteriene i dagens utfordrende internasjonale konkurranse."

Hans Mathias Thjømøe som er førsteamanuensis i markedsføring ved Handelshøyskolen BI er ikke imponert.

- Dette høres ut som generelt vås. Nå gjelder det for Telenor å følge opp. En logo i seg selv sier egentlig ingen verdens ting om hva selskapet står for. Men en ny logo skaper forventninger om endringer. Og det er her Telenor nå må bevise. Kundene må merke endringene i møtet med selskapet. Ellers vil dette bare slå tilbake negativt, sier Thjømøe til Computworld.no.

Same shit, new wrapping?Tjømøe sier videre at om ikke Telenor nå følger opp med konkrete tiltak, vil den nye logoen snart fremstå med de amme assosiasjonene som den gamle.

Men Telenors informasjonssjef Scott Engebrigtsen er fast bestemt på at logoen symboliserer store endringer.

- Ja det gjør det"! Vi er i et marked med store endringer. Vi vil nå tydeligere fremstå som ett selskap. Og vi håper kundene skal merke dette. Først og fremst gjennom at vi skaper et felles tankesett. Vi tror dette får en stor intern boost-effekt, sier han.

Kontinuerlig utfordring

Men Engebrigtsen er enig i at en ny logo alene ikke gir store endringer i omdømmet.

-- Vi har en del kundeutfordringer som vi jobber med kontinuerlig. Dette skal være en lang prosess og fortsette med mange nye tiltak for å forbedre oss, sier han videre.

-- Blir man flinkere med en ny logo?

-- Ja, sammen med verdier og en klar visjon. Og selvfølgelig fokus på konkrete tiltak for kundene. En ny logo betyr mye for oss internt og gir oss motiverte ansatte som igjen skaper fornøyde kunder, sier Engebrigtsen.

Les også: Ny Telenor-logo for nye markeder