IKKE ET KRAV: Fra januar 2019 kan det bli litt færre papirkvitteringer i lomma. (Illustrasjonsfoto: Pixabay)

Papirkvittering? Nei takk.

Papirkvittering er ikke lenger et krav dersom det benyttes en integrert betalingsløsning.

Publisert Sist oppdatert

Finansdepartementet fastsatte fredag forrige uke endringer i bokføringsforskriftens krav om utskrift av papirkvitteringer. Dette kommer frem i en nyhetsmelding på Regjeringen.no.

Dette betyr likevel ikke at papirkvitteringens tid er helt forbi. 

Integrert betalingsløsning

Endringene innebærer at det ikke vil bli krav om utskrift av salgskvittering, dersom det benyttes en integrert betalingsløsning i forbindelse med salget og kunden ikke ønsker kvittering.

Dersom kassasystemet også brukes til å registrere kredittsalg som blir fakturert på et senere tidspunkt, skal det skrives ut en utleveringskvittering.

Kassasystemet skal kunne skrive salgsdokument (salgskvittering) for hvert salg, og beløpet som registreres på kassasystemet med display skal være lett synlig for kunden med mindre det er vanskelig gjennomførbart, heter det i forskriften fra Finansdepartementet.

Unntaket fra kravet om kvittering vil altså ikke gjelde dersom det betales med kontanter.

Litt grønnere

- Forenklinger for næringslivet og miljøhensyn er viktig for regjeringen. Endringene vil både ivareta kostnadshensyn for de næringsdrivende og redusere unødig papirbruk, sier statssekretær Geir Olsen, i meldingen.

De nye reglene gjelder fra 1. januar 2019.