UTEN JUKSEKNAPP: Fra 1. januar 2017 kan ingen leverandører selge et kassassystem som ikke er i henhold til det nye lovverket.  

Vil jukseknappen til livs

​Jukseknapper på kassaapparatet er utbredt i bransjer med mye kontantsalg og svart økonomi. Nå kan leverandørene straffes om de ikke fjerner muligheten til uregistrerte salg.

Det er et kjent fenomen i spillverden at det finnes tastaturkombinasjoner som gjør det mulig å jukse til seg fordeler. Enkelte som driver butikk eller betjener et kassaapparat gjøre det samme for å slå inn et uregistrert salg. Det vil si at operatøren ser ut til å slå inn salget på kassen, mens det innslåtte beløpet i virkeligheten ikke blir registrert.

Skjuler kontantsalg

Skatteetaten har ved kontroller avdekket at kassasystemer er satt opp på en måte som gjør det mulig å skjule kontantsalg. Nå kommer det nye regler som vil gjøre det vanskeligere å manipulere kassasystemet for å unndra skatt og avgifter. Loven ble vedtatt 19. juni 2015, forskriftene forelå før jul og nå kommer de siste tekniske kravene.

Kristian Flodin, Skattedirektoratet

-- Skatteetatens samfunnsoppdrag er å sikre finansieringen av velferdssamfunnet. Å redusere svart omsetning så langt som mulig er en viktig del av dette, og det er viktig å presisere at innføringen av det nye regelverket også gir en god del gevinster for de næringsdrivende, fortell prosjektleder Kristian Flodin i Skatteetaten. 

Stopper utro ansatte

Flodin forteller at undersøkelser har vist at utro ansatte står for mye av svinnet i norsk næringsliv.

-- Nye krav til kassasystemet gir de næringsdrivende bedre kontroll på hva som foregår over kassepunktet. Forbedrede krav til påbudte og forbudte funksjoner, og til sikring av elektronisk journal kan gi bedrifter mer kontroll, samt økt styringsinformasjon gjennom for eksempel dagsoppgjørsrapportene, forklarer Flodin.

I tillegg vil de som følger regelverket være tryggere på at konkurransesituasjonen i stadig høyere grad er rettferdig, ved at unnlatelsesmulighetene blir færre.

Leverandørene kan bøtelegges

Fra 1. januar 2017 kan ingen selge et kassasystem som ikke er godkjent. Leverandørene har ansvar for at produkt og system er i henhold til loven om krav til kassasystem. Det er likevel den næringsdrivende som i siste instans er ansvarlig for at bokføringsloven følges og at kassaproduktet tilfredsstiller denne.

Når det gjelder godkjenning av produkter og systemer, er det basert på et selverklæringsprinsipp. Produsenten eller leverandøren vil få mulighet til å sende inn et produkterklæringsskjema via Altinn, og  på Skatteetatens nettsider vil det komme en oversikt over hvilke kassasystemer som er i henhold til gjeldende regelverk. (Les mer på skatteetatens sider.)

Dersom leverandøren av kassasystemet ikke har levert produkterklæring, eller kassasystemet ikke oppfyller kravene i kassasystemloven eller i forskriften til loven, kan skattekontoret pålegge leverandøren gebyr. Dette kan vi lese ut av skatteetatens informasjonsside om den nye kassasystemloven.  Les mer på Skatteetatens sider.

Oppgradering eller bytte

 -- I mange tilfeller leveres kassasystem som en tjeneste. En salgskontrakt vil kunne regulere ansvarsforholdet for å sikre at kassasystemet til enhver tid er i henhold til gjeldende regelverk, forteller prosjektleder Kristian Flodin i Skattedirektoratet.

Skatteetaten og bransjen anslår at 50.000 av nærmere 100.000 salgspunkter må byttes eller oppgraderes for å tilpasse seg nytt regelverk. Leverandørene må i løpet av 2016 ha tilpasset seg regelverket, mens den enkelte bokføringspliktige bedrift har tid til 1. januar 2019 før alle kassapunkter må være oppgradert eller byttet ut.