MOBILDOMINANS: 54 prosent av all norsk ehandel skjer fra en mobiltelefon. (Bilde: IDG)

MOBILDOMINANS: 54 prosent av all norsk ehandel skjer fra en mobiltelefon. (Bilde: IDG)

Ehandelen doblet på fem år

Norsk ehandel er fordoblet på fem år og runder 100 milliarder kroner omsetning. Mobiltelefonhandling står for over halvparten.

Norsk ehandel opplever 16 prosent vekst på ett år og runder for første gang 100 milliarder kroner i omsetning. Dette ifølge en pressemelding fra DIBS Payment Services.

Med mer enn en fordobling av omsetningen over de siste fem årene fra 51,8 milliarder kroner i 2012, passerer norsk ehandel i år 105 milliarder i omsetning. Det er en framgang på 16 prosent i forhold til i fjor, da omsetningen var på 90,6 milliarder.

Tallene kommer fra rapporten Norsk E-handel 2017, som DIBS nylig har gitt ut for ellevte gang.  Dette er ellevte gang temperaturen er tatt på norsk ehandel som viser en kraftig utvikling.

– Det er ingenting som tyder på at festen stopper her, for vi ser en konstant økende kjøpelyst blant alle aldersgrupper, samtidig som flere bransjer finner veien til den digitale markedsplassen - som for eksempel dagligvarer og forsikringer, som vinner innpass blant forbrukerne bak skjermene. Dette sier Johanna Tell, som er partnerdirektør i DIBS.

Mobilen tar over

En viktig årsak til veksten er at andelen av nordmenn som har handlet fra mobiltelefonen runder 54 prosent, som er en stigning på 170 prosent siden 2012. Da handlet bare 20 prosent av forbrukerne handlet via mobil og nettbrett.

–  Hvis man ikke optimerer sin nettbutikk og tilhørende betalingsløsninger til mobile plattformer, så har man nesten tapt på forhånd. Vi har mobilen med oss konstant, og vi bruker den mer enn 200 ganger om dagen, så jeg ser kun én vei denne utviklingen kan ta, sier Tell videre og peker på at det er barnefamilier og menn som er de mest aktive mobilshopperne.

Kjøpesentrene utsatt

Den massive fremgangen i netthandelen kan bli en hemsko for den fysiske detaljhandelen, ifølge DIBS’ ehandelsekspert Patrik Müller. Han sammenlikner med utviklingen i det amerikanske markedet, som han mener ligger 6-7 år foran det norske. Her er tendensen at fysiske butikker stenger, og prognoser viser at opptil 9.000 fysiske butikker må stenge i løpet av det neste året. I løpet av sju år er det ventet en fjerdedel av alle amerikanske kjøpesentre være borte.