BUSSTILBUD: Ruter utvider nå kollektivtilbudet med selvkjørende busser. Disse har plass til 11 passasjerer, billettprisene er som i "vanlige" busser, og sikkerheten skal være høyt prioritert. Har du det travelt, er 12 km/t kanskje litt i det tregeste laget. (Foto: Ruter)

I dag kan du sitte på med selvkjørende busser

Fra og med 20. mai kan du sitte på med linje 35 mellom Vippetangen og Kontraskjæret i Oslo sentrum.

Publisert Sist oppdatert

Ruter har i en lengre periode jobbet med å kunne tilby selvkjørende busser som en implementert del av kollektivtilbudet i Oslo. Nå er dagen endelig kommet, og reisende som skal fra Vippetangen til Kontraskjæret kan fra i dag av hoppe på en selvkjørende buss for å komme seg fra A til B. 

– Dette er absolutt en stor gledens dag. Dette har vi planlagt og jobbet for i lang tid. Målet er å kunne tilby et bedre kollektivtilbud, sier Knut Martin Løken, pressevakt i Ruter. 

Testet i Asker

I fjor sommer kunne folk som oppholdt seg i Asker og Bærum bli fraktet til badestranda i selvkjørende busser. Lokalavisen Budstikka kunne i etterkant av dette skrive at en rapport viste at de selvkjørende bussene skapte trafikkfarlige situasjoner hver dag. Computerworld lurer derfor på om det er trygt å sette seg i de selvkjørende bussene i hovedstaden.

– Det er absolutt trygt. Det er ingenting vi prioriterer høyere enn sikkerheten. Denne vil også evalueres kontinuerlig, sier Løken.

Han forteller at rapporten som Budstikka viser til, egentlig ikke var en rapport. Det skal ha vært en kvalitativ brukerundersøkelse basert på svar fra sjåfører og brukere.

Løken forklarer at det skal ha oppstått noen situasjoner der biler kanskje ble litt utålmodige rund de selvkjørende bussene, som gikk i 12 km/t.

Ikke fort

Har du dårlig tid, kan det kanskje være lurt å velge andre transportmidler.

– Vi skal nå teste bussene i områder hvor hastigheten er lavere enn på Fornebu, og i både planlegging og gjennomføring av prosjektet har vi et tett samarbeid med Statens vegvesen og Bymiljøetaten. Teknologien i seg selv er helt trygg. Blant annet har kjøretøy av nøyaktig denne typen kjørt i bymiljø i Sion i Sveits siden 2016, sier Løken.

De selvkjørende bussene i sentrum vil ha en maks hastighet på 18 km/t, og pressetalsmannen forklarer at strekningen er valgt med stor omhu, på en ellers lite trafikkert vei.

Linje 35 som går langs Akershusstranda i Oslo sentrum, er en strekning som i utgangspunktet ikke dekkes av eksisterende kollektivtilbud. Den andre prøvestrekningen er planlagt på Nedre Bekkelaget, fra Malmøya til Mosseveien. 

– Det er viktig at det er en linje som gir et ordentlig rutetilbud, og som passer inn i rutetilbudet, sier Løken.

Utvider etterhvert

Ruter planlegger å teste de selvkjørende kjøretøyene på flere strekninger i Oslo og Akershus i løpet av de neste tre årene. Strekningene vil ha ulike læringsmål knyttet til kompleksitet på kundebehov, trafikktilbudet og infrastruktur.

Kjøretøyene som brukes i første del av prosjektet er modellen Arma levert av NAVYA. Bussene er elektriske med sitteplass til 11 passasjerer.

I tillegg til passasjerene er det en vert om bord. Verten sørger for at passasjerer får en trivelig og trygg reise, og har ansvar for å gi passasjerer assistanse, fortelle om kjøretøyet og, hvis det er nødvendig, styre kjøretøyet rundt midlertidige hindringer som veiarbeid i veibanen.