- Piratkopiering gir ferskere tv-serier

Nå kommer Netflix til Norge. Likevel er det piratene som får æren for at store tv-serier kommer hit fortere enn før.

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke varslet den amerikanske nett-tv-leverandøren

Netflix
at de er på vei til Norge. Det samme gjorde HBO, kanalen som er kjent for å ha produsert blant annet seriene Sopranos og The Wire.

Men de norske nett-tv-selskapene frykter ikke den nye konkurransen. Øyvind Husby, som er direktør i Get, mener det blir gøy med flere aktører i bransjen.

- Det eksisterer jo allerede en rekke tilbud av ulike slag på dette området, som for eksempel Voddler, HeadWeb og Film2Home, sier Husby.

Han mener selskapet må satse på å tilby det innholdet kundene finner mest attraktivt.

Slipper å vente

- Vi satser stadig sterkere på tv-serier, og har hatt god suksess med det. Hittil i år har vi opplevd at streamingtjenestene våre har økt med over 80 prosent sammenlignet med i fjor, sier Husby.

Han mener mye av suksessen skyldes at brukerne i dag slipper å måtte vente i månedsvis før de får tilgang til innholdet.

- Og det er piratkopiering som er selve årsaken til denne utviklingen, mener Husby.

Folk gidder nemlig ikke å vente en evighet for så å måtte betale for innhold de isteden kan laste ned ulovlig straks det er tilgjengelig i USA.

Forskjellige forretningsmodeller

Den svenske film-on-demand-tjenesten Headweb er blant de største nettbaserte filmtilbyderne i Norden, og har avtaler med rundt 50-60 forskjellige filmselskaper om å tilby kundene filmleie på nett, forteller PR- og markedsansvarlig Matilda Hannäs i Headweb til Computerworld.

Hun er ikke bekymret for konkurransen fra Netflix, fordi det er vesensforskjeller mellom de to tjenestene.

Netflix er en abonnementstjeneste først og fremst konsentrert rundt tv-serier, mens Headweb er en filmleietjeneste der man betaler for hver enkelt film man vil se, forklarer Hannäs.

- Det er bra med nye aktører i bransjen, som skyver utviklingen stadig fremover og viser at bransjen er i ferd med å modnes. Det øker trykket på filmbransjen når det gjelder å få på plass levedyktige nettbaserte tjenester, mener Hannäs.

Må vente i månedsvis

Problemet til Headweb og andre lignende tilbydere som Film2Home og Voddler, er at disse i dag må forholde seg til avtaler med filmbransjen, som bestemmer at filmer ikke kan publiseres online før de er kommet på dvd i USA. Det tar typisk rundt tre til fire måneder.

Dette er i tråd med "gamle" forretningsmodeller, der bransjen vil skvise så mye som mulig ut av hver ugivelse og å få kunden til å betale minst én, helst to eller tre ganger, for det samme produktet.

- Vi håper selvsagt å kunne tilby aktuelle filmer langt tidligere, noe som vil gjøre våre tjenester ennå mer attraktive for kundene, sier Hannäs.