Slik fungerer slettetjenesten

Slettmeg.no får to rådgivere med "varme hjerter og kalde hoder".

Publisert Sist oppdatert

I går ble tjenesten Slettmeg.no lansert, en tjeneste som skal hjelpe nordmenn med å fjerne uønsket informasjon på internett.

- Det er ikke mulig å deoppfinne dette mirakelet av en verden som internett er. Derfor har vi nå stilt til rådighet en mulighet for folk å komme i kontakt med en person som kan gi råd, sier direktør i Datatilsynet, Georg Apenes.

- Det blir ikke noe moralpoliti, og vi vil ikke være bistandsadvokater, men altfor ofte går slike saker i rettsapparatet uten megling, mener han.

Ifølge informasjonssjef i tilsynet, Ove Skåra, så man fort at det ikke bare var nok med et nettsted.

- Vi trengte noen gløgge mennesker bak det. Og de skulle ikke nødvendigvis være jurister - faktisk er ingen av de to vi har ansatt jurister, sier Skåra.

Han ønsker å understreke at det ikke er snakk om noen terapeut-telefon.

- Disse gutta må ha varmt hjerte, men kaldt hode, sier han om sine to nye ansatte, som altså skal jobbe med å hjelpe folk fjerne ting fra nettet via rådgivning.

Utfordrende

En av de to rådgiverne, Ole Morten Knudsen, forteller at slik sletting ikke nødvendigvis foreløper uten utfordringer.

- Det er alltid mulig å publisere noe om igjen selv om det blir slettet hvis det er en underliggende konflikt. Vi er ikke en samtaletelefon, der er det andre som er bedre enn oss, vi vil henvise slike samtaler videre.

I tillegg peker han på at vi tross alt har ytringsfrihet i landet.

- Det kan være folk som skriver stygt om andre folk. Og vi har jo ytringsfrihet. Men kanskje det går an å bruke sunn fornuft i slike saker, sier han.

Tjenesten kan også hjelpe folk å komme i kontakt med nettsteder som ikke har noe tydelig redaktøransvar, samt å avklare lovligheten i publiseringer.

- Men de som tror vi kan trykke på den magiske sletteknappen vil bli skuffet, de vil derimot finne hjelp og veiledning.

Aasrud fornøyd

Allerede før lanseringen var et faktum, tikket det inn spørsmål.

- Skåra, hva gjør dere om det eksploderer med henvendelser? Kan dere ansette flere enn to folk?

- Vi har ett sett ressurser og har fått et budsjett. Om vi kan dokumentere at det er mye behov ved hjelp av statistikk kan vi potensielt få hjelp av noen på deltid i første omgang, sier Skåra.

Etter det Knudsen kjenner til er det svært få gratistjenester som slettmeg.no i utlandet. I USA finnes det til og med bedrifter som tar seg godt betalt for å gi folk råd.

- Men jeg nok vi må avvise folk fra utlandet, spøker han.

Fornyingsminister Rigmor Aasrud likte det hun så.

- Jeg vil gratulere med en tjeneste mange kan dra nytte av i mange år. Jeg tror også det er bra den ikke bare henvender seg mot ungdomssegmentet, sier hun.