Stor DNB-svindel på gang

Epost utgir seg for å være fra DNB Kundeservice. Svindel og bedrag.

Publisert Sist oppdatert

Nå er det ellevill DNB-epostsvindel på gang. I stor skala og målrettet mot norske nettbrukere.

I løpet av nattens mulm og mørk tikket det inn intet mindre enn 15 tilsvarene eposter i spamboksen til Computerworlds mann.

Alle utgir seg å være fra DNB kundeservice, med beskjed om en betaling "under behandlingsprosess", mottak av "soknaden (sic.) om utbetaling" og "soknad om betalingen".

Svindel

Men det er slettes ikke DNB kundeservice som har sendt eposten, det er nettsvindlere.

"Kjære kunde,

Vi har mottatt din betaling, men den blir behandlet i øyeblikket. Betalingsdata må verifiseres. Vennligst gå gjennom detaljene i betaling. Hvis dataene er riktig, betalingen vil skje i dag.

hilsen,

DNB kundetjeneste", kan man eksempelvis lese.

- Ikke klikk!

Nextgentel går i en pressemelding ut for å advare folk mot å åpne eposten. Du bør i alle fall ikke klikke på vedlagte lenke.

- Dette er et svindelforsøk, nærmere bestemt et forsøk på «phishing». Avsenderadressen er manipulert, og den reelle avsender er en nettkriminell som forsøker å infiltrere pc-en din for å tappe den for informasjon eller adgangskoder. Den kriminelle sender trolig denne eposten til mange millioner eposter bare i løpet av denne uken, og han trenger bare at noen få av mottakerne blir lurt for å sikre seg et godt utbytte. Phishing-forsøk foregår nærmest daglig, men sjelden i et slikt omfang vi har sett denne uken, sier Morten Ågnes, markedsdirektør i bredbåndsselskapet.

Han råder folk til å trå varsomt på nettet.

- I tillegg til virusbeskyttelse bør man utvise sunn skepsis, og aldri la seg forlede til å respondere på denne typen henvendelser. Denne gang er det DNBs gode navn og renommé som er grovt misbrukt av bandittene, neste gang kan det være oss eller noen andre, sier markedsdirektøren.