ETTER TUR: Teknologi-engasjerte lærere på Hundsund ungdomsskole prøver Sprout Pro by HP. Til venstre i bildet en Dremel 3D-skriver og en bunke hybrid-pc-er som skal brukes sammen med Sprout-maskinen. (Foto: Toralv Østvang)

ETTER TUR: Teknologi-engasjerte lærere på Hundsund ungdomsskole prøver Sprout Pro by HP. Til venstre i bildet en Dremel 3D-skriver og en bunke hybrid-pc-er som skal brukes sammen med Sprout-maskinen. (Foto: Toralv Østvang)

På tide å gjenoppfinne klasserommet

Som eneste skole i Norge forbereder Hundsund ungdomsskole i Bærum seg nå på å delta i det store internasjonale it-prosjektet «Reinvent the Classroom».

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Rundt 60 skoler i mange land deltar i it-prosjektet, som drives og sponses av HP og Microsoft.

få digitaliseringen. dag, et å forberede som kommer utdanne er som generasjon til mer Målet enn å ansvaret på dem mye i er samtidig og for denne digitalisert neste samfunn

en var Hundsund i tilby til ungdomsskole 2011 landets å første teknologifaglinje.

en med å ved lærere i Computerworld var Den og installere da the del skolen. gruppe Hundsund på skolen stede ungdomsskole programvaren bruk av på ferd maskin- oktober, siste av offisielle skjer en i men til i begynte å del åpningen ta var Classroom» HP som «Reinvent av

av opplæring har å Kreml, bruken Beth av med Educational frem skolesatsingen. reiser drive vegne hentet organisasjonen forbindelse som på i USA verden for i kjørt Fra som hadde rundt Mary utstyret Collaborators HP HP

Dette gjelder i første rekke den særegne datamaskinen Sprout HP by Pro, som både har innebygd kamera, 2D- og 3D-skanner og projektor, og som byr på spesielle kreative og pedagogiske muligheter i klasserommet. Det var i hvert fall lærerne på Hundsund skole samstemte om da de fikk prøve seg på maskinen i kombinasjon med en 3D-skriver, som var noe de fleste foreløpig bare hadde lest om, ikke prøvd selv.

HP Satsingsområde for

skole for HP klar HP. viktige 3D-utskrift for er at og på nettopp satsingsområder Hølleland, er Verner Norge, sjef

mer har skolen, utdanningssektoren for for 3D-print, satser er – til selv på viktig Hølleland vært vi året og Computerworld. om enn noensinne 2016 HP, nå sier alltid

viktig produkter av profesjonelle en halvparten Hølleland leverer over sine anser av HP Ifølge offentlig til sektor. del sektor. offentlig skoleverket HP som

allsidig at får skolesatsing utvalg skoleverket teknologiprodukter. en av at norske Den hever garanti HP-sjefen HPs et for er

SKOLE: Norgessjef Verner Hølleland (til høyre) hos HP og hans medarbeidere Andreas H. Augdahl (i midten) og Hans Petter Espelid (til venstre) satser sterkere enn noensinne på det norske skolemarkedet. (Foto: Toralv Østvang)
høyre) Andreas HP Hans sterkere (til Espelid og norske det hos medarbeidere noensinne enn skolemarkedet. venstre) (i hans på og H. (til Hølleland satser Toralv Augdahl (Foto: midten) Østvang) Petter Norgessjef Verner SKOLE:

at bestemt én kan en uttrykk Med en inn uten med gir opp for satt legge anbud. fra konkurrenter skoler kriterier er dårlig markedet leverandør, for som skepsis velger aktør at til i referanse nettbrett mulighet del han til skjult

høy på å produksjon til til lite primært egnet og er anvendelse profesjonell fremholder om Nettbrett usikre Vi for å og lære lese – riktig av it-bruk, dele informasjon eleven men er raskt, om Hølleland. midler. offentlige det er

– Hølleland. it endres nå ferd å sier fagene, bruke til teknologien om er i It å å til lære med å verktøy i lære fra skolen som

med området, internasjonale også hos og programutviklere deltar samarbeider på annet om og konferanser blant utdanning teknologi Microsoft. aktivt på HP

data- at Reinvent Classroom-prosjektet Sprout formålet via og i er han maskinvare sier Pro anvendelser mer the er Både by HP å innlemmet som klasserommet. og teknologiengasjementet spesielle løfte Om ordinære prosjektet. kommunikasjonsverktøy i

alvor på teknologi Tar

sikkert at i vedtatt har utprøving ble norsk er ungdomsskole fornyelse. skal valgt for ut være og prosjektet, kommune skolen deltaker mye mange men betyr grunner et nok som Hundsund at Bærum verksted det at Det til

og teknologi mulighet og nye være Ottesen prosjektet. Hans-Marius for skolen at kommunens på Maj gir ny å Christensen internasjonale nå til for Iren ideer Rektor med åpenhet glad avdelingsleder dette er ved

2008 skolen noen som Til kaller en dette å har for kommunens i politisk oppstarten gitt mot helt i plass skyldes teknologi. om slagside skolen forteller til de utdanningen, grad eksperimentere. noe det ryggdekning to de ønske hatt har fra å at Computerworld teknologiens styrke I

Fornebu-nabo

tyngste også Fornebu, i et av til teknologiområdene de det skolen – gangavstand sier ligger Norge, i mye Men betyr at Ottesen.

hos som da For siden – vi HP var forteller samarbeide og vi snakket Sprout-maskinen, på så og hvordan om vi tid naboer, – kunne Christensen. en litt faktisk

TEKNO-NABOER: Rektor Hans-Marius Christensen og avdelingsleder Maj Iren Ottesen på Hundsund ungdomsskole sier det har sine fordeler for skolen å være nærmeste nabo til teknologimiljøet på Fornebu. (Foto: Toralv Østvang)
Ottesen har avdelingsleder Christensen sier det teknologimiljøet Toralv fordeler på skolen være TEKNO-NABOER: Østvang) på til Rektor for Hans-Marius ungdomsskole nærmeste sine Iren (Foto: å Hundsund Fornebu. nabo og Maj

gitt dette både skolen Gjennom med i kontakt impulser teknologi Fornebu, undervise som måte å annen og bedriftsbesøk om ta læreverktøy. og på til bruk teknologi og å teknologimiljøet til på har har god

ikke er høyeste en for interesserte. vi en skole teknologisk det Vi nærskole grad at også betyr i bare – Men understreker er Ottesen. for Snarøya,

Alle har vant til personlig samarbeide en og å og bærbar t… lærere elever pc, både digitalt. på brukes elevene er Pc-ene skolen