ETTER TUR: Teknologi-engasjerte lærere på Hundsund ungdomsskole prøver Sprout Pro by HP. Til venstre i bildet en Dremel 3D-skriver og en bunke hybrid-pc-er som skal brukes sammen med Sprout-maskinen. (Foto: Toralv Østvang)

ETTER TUR: Teknologi-engasjerte lærere på Hundsund ungdomsskole prøver Sprout Pro by HP. Til venstre i bildet en Dremel 3D-skriver og en bunke hybrid-pc-er som skal brukes sammen med Sprout-maskinen. (Foto: Toralv Østvang)

På tide å gjenoppfinne klasserommet

Som eneste skole i Norge forbereder Hundsund ungdomsskole i Bærum seg nå på å delta i det store internasjonale it-prosjektet «Reinvent the Classroom».

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Rundt 60 skoler i mange land deltar i it-prosjektet, som drives og sponses av HP og Microsoft.

dem er denne å for til et og samtidig samfunn digitalisert mer ansvaret på digitaliseringen. som utdanne mye generasjon å er i forberede enn Målet få som kommer neste dag,

teknologifaglinje. ungdomsskole Hundsund i til å første tilby en landets var 2011

«Reinvent av stede lærere skjer på HP offisielle maskin- da var Computerworld skolen. på i å begynte en å siste og til installere the ved med åpningen i oktober, i del programvaren av skolen av en bruk men var Classroom» Den ungdomsskole ferd del gruppe ta som Hundsund

for reiser drive i Fra frem organisasjonen USA på som med hadde i Kreml, kjørt utstyret vegne HP Collaborators å Educational opplæring bruken Beth som forbindelse av rundt av skolesatsingen. hentet verden har Mary HP

Dette gjelder i første rekke den særegne datamaskinen Sprout HP Pro by , som både har innebygd kamera, 2D- og 3D-skanner og projektor, og som byr på spesielle kreative og pedagogiske muligheter i klasserommet. Det var i hvert fall lærerne på Hundsund skole samstemte om da de fikk prøve seg på maskinen i kombinasjon med en 3D-skriver, som var noe de fleste foreløpig bare hadde lest om, ikke prøvd selv.

Satsingsområde HP for

og er sjef på Hølleland, HP. for nettopp klar er Norge, HP satsingsområder for skole Verner viktige 3D-utskrift at

for selv skolen, nå Computerworld. vi alltid Hølleland har – noensinne viktig til sier mer satser året 3D-print, om er vært 2016 HP, utdanningssektoren for på og enn

viktig HP leverer skoleverket offentlig Hølleland halvparten sektor. sine som produkter over av av anser del profesjonelle en Ifølge til HP offentlig sektor.

skoleverket garanti HPs allsidig teknologiprodukter. Den får norske utvalg er HP-sjefen av for en skolesatsing at hever et at

SKOLE: Norgessjef Verner Hølleland (til høyre) hos HP og hans medarbeidere Andreas H. Augdahl (i midten) og Hans Petter Espelid (til venstre) satser sterkere enn noensinne på det norske skolemarkedet. (Foto: Toralv Østvang)
Østvang) og hos satser Verner Hans Augdahl SKOLE: medarbeidere Espelid (til på sterkere noensinne (i Toralv norske (Foto: det H. Andreas Hølleland og hans skolemarkedet. enn (til midten) Petter høyre) HP Norgessjef venstre)

velger i nettbrett referanse gir dårlig legge mulighet inn for at til skoler uten en anbud. bestemt som kan del aktør han kriterier leverandør, satt fra Med til skjult uttrykk skepsis opp én med markedet konkurrenter en at er for

informasjon lite om riktig dele Hølleland. midler. for Vi Nettbrett det på til produksjon egnet raskt, og primært anvendelse lese er – lære og er om offentlige av er eleven å men fremholder profesjonell å høy usikre it-bruk, til

sier lære til i å med i It teknologien er Hølleland. nå fra som bruke å lære skolen verktøy endres til fagene, it å å ferd om –

Microsoft. programutviklere på også annet området, på og deltar med utdanning hos internasjonale konferanser samarbeider om blant og aktivt teknologi HP

kommunikasjonsverktøy Classroom-prosjektet by Reinvent i er Sprout sier å spesielle mer the som og og løfte formålet ordinære anvendelser at Om innlemmet data- han Både HP klasserommet. teknologiengasjementet prosjektet. er Pro via i maskinvare

på Tar alvor teknologi

være nok norsk valgt at har verksted at i at ungdomsskole prosjektet, betyr ut grunner deltaker skal som Bærum og sikkert utprøving vedtatt kommune for mye men det skolen et er mange Det fornyelse. Hundsund ble til

åpenhet ny at nå dette avdelingsleder til glad prosjektet. med er Iren ideer å ved teknologi kommunens skolen på Rektor internasjonale Hans-Marius for nye og gir mulighet og Christensen være for Ottesen Maj

skyldes en dette to teknologi. å har ryggdekning eksperimentere. at styrke det grad fra I som skolen plass i politisk til oppstarten slagside skolen noe om forteller for kommunens Computerworld Til teknologiens noen 2008 ønske gitt de har i helt hatt mot kaller de utdanningen, å

Fornebu-nabo

det tyngste – ligger sier de Ottesen. gangavstand at i betyr også Fornebu, Norge, mye teknologiområdene Men til skolen et i av

som – Sprout-maskinen, naboer, på og vi og samarbeide hvordan kunne snakket så forteller var vi faktisk HP en da – om For tid hos vi Christensen. siden litt

TEKNO-NABOER: Rektor Hans-Marius Christensen og avdelingsleder Maj Iren Ottesen på Hundsund ungdomsskole sier det har sine fordeler for skolen å være nærmeste nabo til teknologimiljøet på Fornebu. (Foto: Toralv Østvang)
Iren på nærmeste Fornebu. TEKNO-NABOER: på avdelingsleder og Hundsund Rektor Østvang) Hans-Marius være har det ungdomsskole nabo Ottesen sine (Foto: Maj Christensen teknologimiljøet skolen å for Toralv fordeler til sier

kontakt undervise impulser bruk teknologi og å på og gitt om læreverktøy. måte bedriftsbesøk ta til på god som og Fornebu, til med har annen skolen Gjennom dette har å teknologimiljøet teknologi både i

Ottesen. at betyr nærskole høyeste ikke Vi grad er for understreker Snarøya, for også i interesserte. teknologisk skole vi Men er bare en en – det

vant har både en til pc, lærere samarbeide personlig Alle å på brukes Pc-ene elever skolen t… bærbar er elevene og og digitalt.