INNOVASJON: Xerox Direct to Object Inkjet Printer kan skrive ut på mange slags gjenstander. (Foto: Xerox)

Xerox skriver på alt

Xerox er klar med en annerledes 3D-skriver. Den genererer ikke 3D-objekter, men kan isteden skrive på nesten hva som helst.

Mens skrivere flest helst skriver ut på flatt papir eller kan strekke seg til papp og kartong, kan den nye Xerox Direct to Object Inkjet Printer skrive på nesten hva det skal være - objekter i plast, metall, glass, keramikk og mye annet.

Med den nye skriveren har Xerox videreutviklet sin blekkskriverteknologi og vunnet pris for innovasjon.

Naturligvis er det begrenset hvor store gjenstander skriveren kan skrive ut på. Utskriftsområdet er begrenset til om lag 7 x 33 centimeter.

Ifølge Xerox kan skriveren brukes på gjenstander i størrelsesorden fra flaskekorker til hjelmer.

Personalisert 3D

I en demovideo som Xerox har lagt ut, skrives det ut et personnavn på en stålflaske. Et av hovedformålene med skriveren er å kunne tilby personaliserte tredimensjonale objekter.

Målgruppen for den nye skriverteknologien er først og fremst detaljhandelen, som skal kunne få mulighet til å personalisere enkeltgjenstander og varer til lave kostnader.

Dette er en oppfølging av en trend vi har sett fra store vareleverandører som for eksempel Coca Cola, som for en stund siden lanserte et opplegg der Cola-flaskene i butikkene kunne utstyres med personnavn på etikettene.

Dette var imidlertid basert på et sentralisert opplegg der etikettskrivingen ble gjort hos Coca Cola sentralt på et antall HP Indigo-trykkmaskiner over en periode på tre måneder.

I detaljhandelen

Xerox-løsningen som ble lansert på Drupa-messen i Tyskland i sommer og som senere i september skal vises på Graph Expo-messen i Orlando i Florida, er imidlertid basert på en mye mindre utskriftsenhet, som Xerox tenker seg utplassert ute i detaljhandelen.

Vi snakker riktignok ikke om en skriver for kiosken på hjørnet. Startprisen er 145.000 dollar (nærmere 1,2 millioner kroner) og vil variere avhengig av konfigurasjon og opsjoner. Løsningene bygges på bestilling.

Andre potensielle brukergrupper er sentraliserte trykkerier eller distributører, som ifølge Xerox kan tilby små opplag av personaliserte og kundetilpassede produkter.

Firmaer innen pakking og produksjon er også i målgruppen. Xerox påstår at for disse representerer klistremerker en hodepine. Med den nye skriverteknologien fra Xerox vil disse bedriftene vil kunne styre utenom dette og likevel tilby kundetilpasset innpakning, heter det.

Xerox-arkitekturen støtter transportbånd om nødvendig, ifølge pressemeldingen fra Xerox.

Et bruksområde kan også være for eksempel store fotballklubber, som kan ha en slik skriver i gavebutikken sin, hvor supporterne får kjøpt med seg personaliserte supportereffekter og -gjenstander.

Et halvt menneskehår

Skriverhodene på Xerox-skriveren er omtrent på størrelse med en kortstokk. De mikroskopiske dysene som spruter ut blekk styrt av bildeforbedringsalgoritmer, har en bredde på et halvt menneskehår.

INNOVASJON: Xerox Direct to Object Inkjet Printer kan skrive ut på mange slags gjenstander. (Foto: Xerox)

Ved å sprute blekk på nøyaktig en kvart tommes avstand, kan skriveren trykke på glatt, ujevnt, buet eller skrått underlag med en oppløsning på fra 300 til 1.200 punkter per tomme, ifølge Xerox.

Skriveren kan håndtere opptil 30 objekter i timen, med mulighet for å skalere mot produksjon.

– Den virkelige innovasjonen her er at vi kan trykke på gjenstander som for eksempel stålflasker med flere kurver, uten kostnadene med oppsett av analog print som fleksografi eller skjermprinting krever, sier ingeniør Wayne Buchar hos Xerox Engineering Services.

Mer informasjon om Xerox-skriveren her.

Video

Xerox har lagt ut en YouTube-video som viser hvordan Xerox Direct to Object Printer fungerer.