Facebook mot Linkedin: hva er best for jobben?

Facebook mot Linkedin: hva er best for jobben?

Den ene ble laget for næringslivet, den andre for studenter. Hvilken er best for business? Svaret kan overraske.

Nettsamfunn er ikke lenger det neste store. De er like mye en del av vår nettverden som søkemotorer. Stadig flere bedrifter og organisasjoner ser på nettsamfunn som et verktøy de kan bruke for å spre sitt budskap og bruke til det beste for bedriften. Likeledes brukes disse mediene av de ansatte til å bygge opp egne nettverk og finne nye jobber.

Fra tidligere å være steder hvor ungdom kunne prate og sladre, har de blitt omfavnet av voksne som prøver å finne måter å bruke dem på både i og utenfor jobbsammenheng.

Linkedin har siden starten i 2003 rettet seg mot et profesjonelt publikum. Nettverket lar brukerne lage og opprettholde en liste med profesjonelle kontakter og venner. Meningen er å skape seg et nettverk og å ha tilgang til dine kontakters kontakter. På den måten skal du lettere kunne skaffe deg en ny jobb, nye kunder eller informasjon du trenger i jobben.

Facebook kjenner de fleste. Dette nettsamfunnet ble etablert i 2004 som et nettsamfunn for studenter i USA. Meningen var å sosialisere på nettet. Facebook ble ikke åpnet for allmennheten før i 2006 og har siden vokst seg til en rival av Myspace.

Mer fleksibelt

Facebook har i det siste tiltrukket seg stadig flere som heller ønsker å bruke nettsamfunnet til å diskutere jobb enn å snakke om forelskelser. Facebook har langt flere tjenester enn Linkedin, først og fremst på grunn av alle tredjepartsprogrammene som folk installerer og bruker.

Derfor er Facebook også et mer fleksibelt medium. Men arbeidsgivere er også mer skeptisk til Facebook på grunn av en frykt for at de ansatte bruker arbeidstiden til helt andre ting enn jobbrelaterte temaer.

Computerworld.com har gjort en sammenligning av disse to nettsamfunnene, sett fra en proffbrukers ståsted. Hvilket et best?

1. Lete etter ny jobb uten at sjefen får vite om det

Uavgjort

Det virker som om LinkedIn tilbyr bedre jobbsøketjenester, spesielt hvis du jobber i næringslivet. Dette fordi hele atmosfæren er mer næringslivsaktig og fokus er på profesjonell nettverking og brukernes profiler er cv-aktige,

Men hvis du er redd for at sjefen din skal finne ut at du er ute og titter, kan Facebook tilby bedre anonymitet, siden du kan skape en alternativ bruker kun til dette formålet. LinkedIns format gjør at dette blir vanskelig siden du da mister alle kontaktene dine.

2. Finne informasjon om en jobb du skal til intervju på

Vinner: LinkedIn

Både LinkedIn og Facebook duger veldig bra til nettverksbygging, og hvis ”vennene” dine på Facebook er ansatt i mange forskjellige selskaper, kan det hende du kan finne like mange kontakter i selskapet du er interessert i som ved å bruke LinkedIn.

LinkedIn gir likevel mange flere muligheter til å finne kontakter via sin InMail-tjeneste, som lar deg kontakte dine venners venner. Dette er veldig praktisk når du leter etter kontakter i en spesifikk organisasjon. Denne tjenesten koster 20 dollar i måneden, men er verdt kostnaden.

3. Finne en kontraktsarbeider for et tre måneders web-prosjekt

Vinner: Facebook

LinkedIn har et egen seksjon hvor du kan poste jobbannonser, men det koster 195 dollar for 30 dager. Det er ingen garanti for at du får bedre resultater her enn på andre jobbsider. Facebooks gratis, og store nettverksmuligheter, gjør den til en klar vinner.

4. Anskaffelse av ideer og diskusjoner med kolleger

Vinner: Facebook

Facebook vinner, uten tvil. Hele poenget med Facebook er å kommunisere med grupper av mennesker, åpne eller private, mens Linkedin er mer rettet mot individet.

5. Få tilbakemelding på et stygt it-problem fra likesinnede utenfor selskapet

Vinner: LinkedIn

Igjen, ingen tvil. Facebook er egentlig ikke et sted hvor du lett finner profesjonelle it-arbeidere uten at du vet hvor du skal lete. Hvis du ikke bryr deg med hvem som får vite at du ikke har peiling, er Linkedin et bedre sted å finne et svar.

6. Hold kontakten med tidligere kolleger

Uavgjort

Her kommer de to likt over målstreken. Det er nettverksbygging begge er laget for, enten det dreier seg om uformelle ”vennekretser” i Facebook eller en mer formelle søk etter kolleger på Linkedin. Uansett, du kan finne gamle kolleger og bekjente ved å titte rundt nettverkene til skoler og arbeidsplasser, ta kontakt med folk og bruke nettsamfunnene slik de er ment å brukes.

Les om:

Sosiale Medier