SATSER PÅ JOBB: Facebook vil inn i virksomhetene med samarbeid til kosten av lavpris og informasjon om de ansatte. Foto: Arkiv IDGNS

SATSER PÅ JOBB: Facebook vil inn i virksomhetene med samarbeid til kosten av lavpris og informasjon om de ansatte. Foto: Arkiv IDGNS

Facebook vil se hva du gjør på jobb

Lav læringskurve og samarbeid. Men åpning for innsyn i personopplysninger er en utfordring med Facebook i virksomhetene.

Facebook er verdens største «land» mål i antall brukere. Det er disse 1,71 milliarder privatkonsumentene som nå skal fristes til å bruke en Facebook-variant som er mer tilpasset jobb og digitalt samarbeid.

Enkel oppstart

Konkurrentene kan være sterke mobilorienterte startbedrifter som Slack. Men også tungrodde virksomhetsløsninger som i årevis har brukt «Facebook-lignende» funksjonalitet som innsalgsargument vil merke at Facebook vil spille en enda større rolle.

For uansett hvordan man snur og vender på det, så spiller Facebook allerede en rolle i profesjonelle virksomheter. Fra de helt enkle sosiale relasjonene og arrangementene, via markedsføring til hele avtalekonversasjoner, møter og dokumentdelinger gjennom delingsfunksjoner og meldingstjeneste.

Gjenbruk av personopplysninger

Facebook hevder at alle data som virksomhetene deler i deres Workplace-løsning vil tilhøre virksomheten alene. De skaffer seg også den type sertifiseringer som verner om personvern og it-sikkerhet tilpasset regelverket, som så langt ser ut til å være det som gjelder i USA.

Hvilken betydning dette har for regelverket for personvern og it-sikkerhet i Europa og Norge er ikke helt klart på lanseringstidspunktet. Men avtalene Facebook selv legger til grunn, åpner for å bruke personopplysninger fra Facebook Workplace i alle andre kommersielle formål i hele spekteret av tjenester hos Facebook.

Norske virksomheter må lage egne, separate avtaler med Facebook.

Datatilsynet i Norge skriver i sin rettledning på nett at norske virksomheter må lage egne, separate avtaler med Facebook før de tar i bruk Workplace-løsningen. Det skyldes at Facebook sine egne avtaler for bruk av Workplace er omfattende og uklare, spesielt med hensyn til norske krav om personvern og informasjonssikkerhet. For brukerne kan det også være vanskelig å godta at det de gjør på jobb skal dukke opp i tjenester de tilbys privat.

Stort testprogram

Facebook at work som testnavnet har vært skifter navn til Workplace med lanseringen. At Work-løsningen er testet over 20 måneder i over 1.000 virksomheter, inkludert flere norske. Blant de mange endringene Facebook har innført, er å separere tjenestene i to forskjellige produktlinjer hvor det skal være klart for brukeren om de er i privattjenesten eller på jobb.

Facebook Workplace er et forenklet, reklamefritt grensesnitt med mye av samme virkemåte som konsumentvarianten. Men det kreves separate brukernavn og innlogginger, og forskjellige apper for selve tjenesten og for pratefunksjonen.

For de tre første månedene er bruken gratis, deretter er det månedlige priser per aktiv bruker bestemt av totalt antall brukere. Frivillige organisasjoner og akademiske virksomheter vil få Workplace gratis.

Møter konkurranse

Konkurrenter som Slack er gratis for små virksomheter og grupper, men de har en Premium-variant som koster 15 dollar per bruker per måned. I tillegg vaker giganter som Salesforce og Microsoft med sine store portallignende løsninger, og Microsoft er klar for å rulle inn en Skype-basert lettkonkurrent til Slack. Her er prisingen sannsynligvis allerede bakt inn i virksomhetenes Office 365-abonnement.

Antall MS Office-brukere i verden er sannsynligvis den eneste gigantiske massen av brukere som er i nærheten av å matche Facebook i antall. Dermed kan det være duket for en interessant batalje, lik den som knuste IBM og deres Lotus Notes/Domino-kombinasjon i møtet med Microsoft Exchange og Outlook/Office for ti år siden.

Analytikere mener taktikken med å bygge en egen jobborientert plattform er fornuftig.

Analytikere mener taktikken med å bygge en egen jobborientert plattform er fornuftig. I modne økonomier kommer nettgenerasjonen til å utgjøre halvparten av alle ansatte i 2020.

- Facebook tror åpenbart at når denne gruppa arbeidstakere kommer med ferdigheter og bruksmønstre tilpasset nettverktøy og app-er inn i arbeidslivet, så kan Facebook tjene på dem og ha et utgangspunkt for suksess, sier Craig LeClair, ledende utreder hos Forrester Research, til vår internasjonale nyhetstjeneste.

Sosiale Medier