Ny Facebook-konkurrent?

Nytt nettsamfunn lokker med null reklame og pornotoleranse.

Publisert Sist oppdatert

«Enkelt, vakkert og reklamefritt».

Slik presenterer det sosiale nettverket Ello seg, og forteller videre at de er like positive til pornografisk innhold som de er negative til reklame, skriver Dagbladet.

Den såkalte Facebook-konkurrenten skal angivelig få 27 000 medlems-skapforespørsler i timen. Nettverket er i skrivende stund det sjette mest populære søkeordet på Google og det har oppstått et eget marked på eBay der Ello-invitasjoner selges.

For å ta del i det nye nettsamfunnet må du bli godtatt eller motta en invitasjon. En av fordelene ved å være medlem i det sosiale nettsamfunnet skal være at du unngår bruk av reklame. Ello har også lovet å ikke sensurere nakenhet, noe som visstnok skal ha høstet lovord om det nye nettsamfunnet.

Hvor mange som så langt er tatt inn i varmen, vites ikke, men trolig vil antall medlemsskapsforespørsler bare gå én vei framover, og konkurransen mot Facebook bare bli mer synlig.

Manifest

«Ditt sosiale nettverk eies av annonsører» og «du er produktet som kjøpes og selges», står det i manifestet, og videre: «Vi tror at et sosiale nettverk kan være et verktøy for styrke. Ikke et verktøy for å lure, tvinge eller manipulere - men et sted å koble til, skape og feire livet. Du er ikke et produkt».

Bak nettsamfunnet, står den 47 år gamle sykkel- og leketøyskaperen Paul Budnitz fra California. Via Ellos såkalte manifest, lover han å holde stedet reklamefritt - også etter at det nå for alvor har begynt å ta av, skriver Dagbladet .