Oppfordrer eldre sjefer til å tenke nytt

Det er på tide at aldrende bedriftsledere får øynene opp for nye elektroniske kommunikasjonsformer, mener IBM-veteran.

Publisert Sist oppdatert

Måten ansatte kommuniserer innad i en bedrift er i ferd med å endres. Det dukker opp stadig nye kommunikasjonsverktøy, ofte referert til som samhandligsverktøy, og dermed også stadig flere utfordringer i forbindelse med å håndtere dem alle.

IBM har fokusert mye på nye muligheter i løpet av de siste årene. Direktemeldingssystemet Sametime har vært i fokus, samtidig som selskapet har investert en solid slump dollar i den virtuelle verdenen Second Life.

Finske Jeri Korkki har jobbet i IBM i 35 år, og er produktsjef i selskapets Global Technology Services. Han fremhever blant annet globalisering, mobilitet og epost-overdose som hovedgrunner til økende behov for alternative kommunikasjonsløsninger.

- Dessuten kan nye verktøy gjøre det mye lettere å finne frem til riktig person i en stor organisasjon, sier Korkki, og forteller at IBM har utviklet et slags internt Facebook-system kalt BluePages, hvor hver ansatte har en egen profil med informasjon om ekspertiseområder, lenker til blogg og kobling mot andre relevante ansatte.

Treige ledere

Sparebank 1 Gruppen er blant de norske organisasjonene som har kommet lengst på å innføre nye digitale kanaler. De bruker både intern wiki, direktemeldinger, blogger og en egen videotjeneste. Samfunnskontakt Christian Brosstad innrømmer at det er mange utfordringer forbundet med innføringen av slike nye verktøy. Ett av de største problemene er at mange bedriftsledere er litt opp i årene, og har ikke peiling på hva det hele dreier seg om. De har gjerne aldri chattet eller vært involvert i noe nettsamfunn.

- Det er viktig å involvere lederne i bruken av nye samhandlingstjenester. Får man lederne til å bruke dem, vil resten følge etter, sier Brosstad til Computerworld.no

Feil å sperre Facebook

At mange bedrifter har bestemt seg for å sperre for tjenester som Facebook, mener han er skivebom. Kunnskap om denne type nettsamfunn kan brukes til bedriftens fordel. Det er bare snakk om å utnytte det på riktig måte, og ikke minst å bruke det for å få innsyn i hva konseptet dreier seg om.

Korkki er enig i at det er viktig for bedrifter som ønsker å ansette yngre mennesker å vise at de har innsikt i nye muligheter for elektronisk kommunikasjon, men advarer samtidig mot å rulle det ukritisk ut i organisasjonen.

- Det viktigste er å prøve seg frem og se på hvor slike løsninger faktisk fungerer, påpeker han.