Visma samler kundene i nettsamfunn

Visma samler kundene i nettsamfunn

Uformell tone og rask hjelp skal lage tettere bånd mellom kundene og Visma.

Det handler om å knytte kontakter for markedssjef Bengt Lerpold og nettsamfunn-sjef Cathrine Grimstad i Visma.

Gjennom det de kaller Visma Community har selskapet knyttet til seg hundrevis av kunder i et virtuelt samfunn hvor Grimstad er borgermester. Allerede har de over 1.100 medlemmer

- Mange av våre brukere har ikke så stort miljø rundt seg, men i det nye nettsamfunnet finner de noen å diskutere med. Både rundt hva som skjer innen sitt fagfelt og bruken av løsningene vi tilbyr, sier Cathrine Grimstad.

Startet i det offentlige

I første omgang er det Vismas kunder i offentlig sektor som har fått et tilbud på internett. Tanken bak nettsamfunnet er å knytte kommunene sammen i nettverk, slik at de kommer nærmere hverandre - og til Visma.

- Det har en betydelig verdi for våre utviklere å følge med på de faglige diskusjonene. Og vi får på mange måter mer krevende kunder i det som vel egentlig er en utvidet kundeportal. Alle er bevisst på at nettsamfunnet skal være kundedrevet, sier Lerpold.

Markedssjefen sier Visma som selskap har store ambisjoner i forhold til å drive dette videre. Prosjektet har vært forankret i ledelsen og vil utvides til flere forretningsområder etter hvert.

- Vi er nødt til å henge med. Det kommer inn masse innspill i dag også, men vi ønsker å strukturere dette i nettsamfunnet hvor andre kunder også ser endringsønsker. Mange ønsker kan være sammenfallende og gjennom løsningen får vi vite om endringer i fagmiljøene hos kundene - som har stor påvirkning hvordan våre løsninger bør være, sier han.

200 interne brukere

Visma selv har rundt 200 brukere av nettsamfunnet som består av utviklere, selgere og ledelsen i selskapet. På kundesiden finner man en ganske voksen målgruppe i for eksempel Nav og kommunale etater.

- Halvparten av brukerne er på Facebook, men det betyr at mange dermed har sin debut med nettsamfunn hos oss. Derfor har vi fokusert på enkelhet, tilgjengelighet og nytteverdi, sier Cathrine Grimstad.

For å bli med i det lukkede nettsamfunnet må man være verifisert kunde. Les videre på neste side!

Sosiale Medier