UNDER LUPEN: USAs justisdepartement skriver ikke hvilke selskaper det dreier seg om, men ifølge Reuters kan etterforskningen knyttes til eieren av Google, Alphabet, samt Amazon og Facebook. Også Apple blir nevnt. (Illustrasjon: Pixabay)

Facebook-tiltak mot falske nyheter

Facebook utvider jakten på nyhetsspammere til Europa og har valgt tysk nyhetsbyrå til å sjekke fakta i kampen mot falske nyheter.

Facebook er nå klar til å lansere nye verktøy for sine tyske brukere i kampen mot falske nyheter. Faktasjekker-løsningen som ble etablert i USA i fjor høst, begynner nå også å komme i gang i Europa.

Utspillet fra Facebook i Tyskland kommer etter at tyske politikere gikk ut med krav om bøter på tusenvis av euro for hver falsk nyhetssak som blir publisert, melder IDGs nyhetstjeneste.

Noen falske nyhetssaker har til hensikt å skape debatt og påvirke opinionen, mens andre spres for å at utsenderne skal få flest mulig klikk på sine nettsider og tjene penger på trafikken. Facebook trapper nå opp kampen mot spammere som later som de er seriøse nyhetsformidlere, etter at Facebook-sjef Mark Zuckerberg først avviste at dette var et problem.

Enklere å melde fra

Ett av elementene i bestrebelsene på å få bukt med problemet er tiltak for å gjøre det enklere for Facebook-brukere å melde fra til Facebook om mistenkelige nyhetsmeldinger. Et enkelt klikk øverst i høyre hjørne på tyske Facebook-side er det som skal til for å melde fra om mistanken.

Slike rapporter fra brukere og andre forhold ved en melding som utløser et varsel hos Facebook, vil føre til at meldingen automatisk blir oversendt et team av faktasjekkere.

Uavhengig faktasjekking

Faktasjekkingen foregår i miljøer som er uavhengig av Facebook. I Tyskland har Facebook i første omgang valgt å samarbeide med nyhetsbyrået Correctiv, som betegner seg som den første nyhetstjenesten i landet som driver uavhengig gravejournalistikk på non-profit-basis og uten annonseinntekter. For tiden består mediebedriften av 16 journalister.

Men Facebook ønsker også å samarbeide med andre medieorganisasjoner. Selskapet har kunngjort et prosjekt kalt Facebook Journalism Project med flere verktøy for å gjøre det lettere for journalister å dele sine nyhetssaker via Facebook, samtidig som både journalister og Facebook-brukere får bedre skolering i å finne ut hvilke nyhetssaker de kan stole på.

I alle land der Facebook inngår avtale med faktasjekkere, må disse underskrive på at de vil arbeide i tråd med retningslinjer utarbeidet av International Fact-Checking Network (IFCN), som er tilknyttet journalistutdanningen ved Poynter Institute i delstaten Florida.

I USA samarbeider Facebook med faktasjekkere tilknyttet Snopes.com, Politifact, ABC News, Factcheck.org og Associated Press, melder NRK.no.

Hvis faktasjekkerne kommer frem til at en nyhetsmelding er falsk, vil den bli merket som upålitelig. Facebook vil altså ikke stanse eller fjerne meldingene, men vil vise en advarsel sammen med meldingen, med lenke til en forklaring på hvorfor meldingen er ledsaget av en advarsel, samt advarsel mot å spre den videre.