Slik blir fremtiden for Motorola

I dag splittes selskapet i to. Analytikerne tror ikke på mobildelen.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag 4. januar 2011 har Motorola delt seg i to selskaper.

Dette ble kommunisert allerede i februar 2010 at selskapet, og siden den tid har de fleste detaljer falt på plass.

Forretning & mobil

Det er på det rene at det ene selskapet, ”Motorola Solutions”, vil rette seg mot forretningsmarkedet.

Denne delen av selskapet skal fortsette å selge robuste håndsett til bruk av nødetater og redningsorganisasjoner, samt selskapsrelarte produkter som strekkodelesere og rfid-terminaler.

Den andre delen vil rette seg mot mobilmarkedet, og skal hete ”Motorola Mobility”.

Mobilskeptikere

Analytikere har store forventninger til oppdelingen, ifølge Computerworlds nyhetstjeneste. De har særlig tro på at bedriftsrettede Motorola Solutions går en lys fremtid i møte, sett i lys av tidligere suksess i forretningsmarkedet.

Motorola Mobility, som skal stå for produksjon av Android-baserte smarttelefoner og andre forbrukerprodukter, får imidlertid en kjølig mottakelse. Markedet er preget av beinhard konkurranse, en konkurranse der Motorola de siste årene ikke har vært førstemann ut til å lansere nye, innovative smarttelefoner og nettbrett.

Motorola gjør ikke noe som skiller dem ut i dette markedet, mener analytikerne.