Telia fjerner nordisk roaming
Fra i dag kan nordmenn surfe, ringe og sende meldinger i Norden og Baltikum til samme pris som hjemme. Telia er først i Norge med et slikt etterlengtet tilbud.
- Vi sa det ville komme spennende nytt når vi byttet navn fra NetCom til Telia. Nå lanserer vi Roam Like Home som første bevis på at våre kunder vil nyte godt av vår internasjonale styrke, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.
Telia sine eksisterende og nye privat- og bedriftskunder vil nå kunne surfe, ringe og sende SMS/MMS når de er i Sverige, Finland, Danmark, Estland, Latvia og Litauen, til samme pris som når de er hjemme i Norge. Det betyr at hvis kunden for eksempel er i Danmark og ringer til venner som er i Danmark, surfer på mobilnettet i Danmark eller ringer hjem til Norge når de er i Danmark, så er prisen den samme som i Norge.
Med dette kaster Telia Norge seg på en bølge av reduserte priser for å roame i Norden. Prisene til Telia gjelder kun de har abonnement hos Telia (eks NetCom) og ikke datterselskapene Chess, OneCall og MyCall. Prisreduksjonen gjelder med andre ord iallfall halvparten av konsernets 2,6 millioner kunder i Norge. Og de skiller seg fra Telenor på et punkt til: Med MyCall har de også et tilbud til de etnisk norske som hovedkonkurrenten ikke har.
Tresifret milliontap?
- Dette er så klart en investering for Telia i Norge. Men det vi mister i roaminginntekter, håper vi å ta igjen på økt trafikk og databruk pluss at tilbudet bør tiltrekke seg nye kunder. Det er spesielt i bedriftsmarkedet dette tilbudet er attraktivt, sier Abraham Foss til Telecom Revy.
Nettoinntektene fra roaming for alle operatører samlet etter at alle utgiftene var betalt var i 1. halvår i fjor 590 millioner kroner – anslagsvis 1,2 milliarder kroner på årsbasis. Foss vil ikke tallfeste hvor mye de taper i rene roaminginntekter med det nye tilbudet. Men forutsetter vi at Telia-brandet omfatter ca. 1,2 millioner kunder er det mer enn en femtedel av norske mobilkunder. Videre at iallfall 60 prosent av roaminginntektene kommer fra nabolandene i Norden og Baltikum, gir det et brutto inntektsbortfall for Telia i Norge på godt over 100 millioner kroner. Det er med andre ord mye som skal til før de tar igjen dette i økt trafikk/kundevekst.
Store forskjeller
Det har vært 3 i Danmark som har gått i bresjen i Norden for å senke roamingprisene. De har fri roaming i 28 land i Europa pluss USA. Telenor i Sverige har Roam like Home i Norge og Danmark mens Telenor ennå ikke har det samme. Tvert om koster det 995 kroner å bruke 2GB i Sverige for en norske bruker mens det ikke koster noe ekstra for en svensk Telenor-kunde å gjøre det samme i Norge. I tillegg til dette har Telenor i Norge laget et prisopplegg som slik det er presentert på sine nettsider er nesten ugjennomtrengelig å forstå hvis vi snakker litt store datamengder relatert til de pakkene vi abonnerer på hjemme. Informasjonsjef Anders Krokan i Telenor varsler justeringer på roamingprisene før sommerferien.
Når Telia innfører sitt første steg på å fjerne roaming ute og det skjer i Norden er det blant annet fordi de her har egne nett som den største operatøren i Norden. Som kjent er det et mål for EU å fjerne roaming-påslaget i hele Europa.
Surfer mindre i utlandet
I Telias ferske reiseundersøkelse for 2016, i samarbeid med YouGov, kommer det frem at hele 8 av 10 nordmenn begrenser databruken på smarttelefonen når de er i utlandet på grunn av roaming-kostnader.
- Digitaliseringen stopper ikke ved landegrensene, den er grenseløs. Vår ambisjon er at alle Telia-kunder hele tiden skal kunne benytte våre produkter og tjenester på samme måte som hjemme, uavhengig av hvor de befinner seg i verden, sier Karl Fredrik Lund, direktør i Telia privat. – Lik pris i Norden og Baltikum gjør at våre kunder kan fortsette å leve ut sine digitale liv, også når de er på reise.
- Vi er overbevist om at dette vil få stor betydning for våre kunder. Roam Like Home-landene i Norden og Baltikum er blant de mest populære reisemålene for nordmenn flest, både i privat- og jobbsammenheng. De seks mest besøkte byene for nordiske forretningsreisende ligger alle i Norden. Nå slipper virksomhetene å oppfordre sine ansatte til å kontrollere databruken i Norden og Baltikum, avslutter Foss.
Samtidig med Roam Like Home lanserer Telia nye produktporteføljer for både privat- og bedriftskunder. For mer informasjon se www.telia.no.
Som nevnt viderefører Telia Norge merkevarene OneCall, Chess og MyCall i tillegg til Telia. OneCall er priskrigeren, Chess er ungdomsrettet og MyCall på ikke-etnisk norske.
Fakta Roam Like Home i Norden
- Roam Like Home gjelder i følgende land: Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia og Litauen (RLH-landene). Gjelder ikke på Island, Grønland og Færeøyene.
- Prisen for å ringe, sende SMS/MMS og surfe i Norden og Baltikum blir det samme som hjemme i Norge, i tråd med det abonnementet hver kunde har.
- Dette gjelder mottatte anrop, lokale samtaler, samtaler tilbake til Norge, sendte og mottatte SMS/MMS-meldinger og surfing. Det gjelder også for samtaler (inntil 1000 ringeminutter) mellom de ulike RLH-landene.
- Kunder som har nye Smart Mini, Smart Basis, Smart Pluss, Smart Total og/eller mobilt bredbånd vil få Roam Like Home inkludert i sitt mobilabonnement fra og med 1. mars 2016.
- Kunder med kontantkort vil også få RLH inkludert, men dette er på kontantpåfyll som foretas fra og med 1. mars 2016 eller senere.
- Roam Like Home gjelder ikke for internasjonale samtaler fra Norge til ikke RLH-land.
- Roam Like Home gjelder ikke samtale, SMS eller MMS til betalingstjenester (tjenester med forhøyet kostnad) og spesialnumre.
- Noen eldre mobilabonnement og prisplaner inkluderer ikke Roam Like Home. En oversikt over disse finner du på www.telia.no
- Vilkårene for bedriftskunder varierer.