Tvilsom markedsføring av programvare

Store, kjente selskaper oppføres som kunder, men har aldri hørt om selskapet. Markedsføringsekspert Gorm Kunøe ved BI fordømmer programvareselskapet K-softs metoder.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge K-soft bruker 11.000 bedrifter i Norge programvare fra selskapet. Ikke alle er like fornøyde.

Øyeklinikken i Tønsberg lot seg blende av en rekke anerkjente selskaper som K-soft fører på kundelisten i sin markedsføring. Ifølge både websiden til K-soft, og de faksene selskapet sender ut i verden, er Tine, Statoil, NSB, Raufoss Våpenfabrikk, Nycomed, og Helikopterservice blant selskapets kunder.

Computerworld.no har vært i kontakt med Statoil, NSB, Tine og Nycomed. Ingen av selskapene ønsker å stå oppført som referanse til K-soft.

Ingen kjenner K-soft

It-sjef Jan Christiansen i NSB sjekket innkjøpsregisteret etter at Computerworld.no fortalte ham om K-softs markedsføring, men NSB har ikke gjennom sine sentrale avdelinger hatt kontakt med K-soft.

Heller ikke Statoil er kjent med selskapet.

- Vi har sjekket internt, men finner ikke henvisninger til K-soft om at våre selskaper som driver med fakturering har vært i kontakt med dem. Men vi kan ikke utelukke at noen av våre service- eller bensinstasjoner en eller annen gang har kjøpt et produkt av K-soft. Vi ønsker å finne ut hvem er kilden til dette her, sier Knut Hansen i informasjonsavdelingen til Statoil.

Statoil har sendt forespørsel til K-soft for å få svar på hvem referansen er.

- I utgangspunkt er dette en merkelig måte å markedsføre seg på. Får vi ikke tilfredsstillende svar fra K-soft, vil vi forfølge saken videre, sier Hansen.

Verken Nycomed og Tine kjenner til bruken av selskapsnavnet i K-softs markedsføring. Begge har sendt henvendelser til K-soft for å finne ut hvordan selskapet forsvarer bruken av navnene.

Ulovlig, men vanskelig å straffe

Markedsføring gjennom bruk av andre selskaper uten deres samtykke er ikke lovlig, men det skal litt til før det kan stoppes.

- Dette er et spørsmål med flere sider. Det kan være villedende etter markedsføringsloven. Det kan i tillegg meget vel være i strid med god forretningsskikk å bruke andre som sannhetsvitner uten deres samtykke, sier Anna E. Nordbø i NHOs næringsjuridiske avdeling.

Ifølge Nordbø må selskaper som mener seg misbrukt i markedsføring selv komme på banen for å prøve å stoppe kampanjen.

- Det mest typiske i slike tilfeller er at selskapene henvender seg til det firmaet som bruker deres navn uten samtykke med krav om å stoppe kampanjen. Hvis dette ikke gir det ønskede resultatet, kan de vurdere å innlede en rettssak mot selskapet, sier Nordbø.

Ifølge advokaten kan uberettiget bruk av navn føre til erstatningskrav og straffeforfølgning.

Forferdelig og forkastelig

Om henvendelser til K-soft vil hjelpe gjenstår å se. K-softs markedsføring var omtalt i PC World Norge allerede i 2002. Så lenge ingen berørte setter ned foten kan selskapet fortsette sin markedsføringsprakis.

- Ifølge markedsføringsloven tror jeg ikke dette skal være lovlig. Men jeg har hørt dette før, jeg tror ikke at noe selskap noen gang har blitt bøtelagt på grunn av slike metoder, sier Gorm Kunøe, amanuensis ved Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.

Kunøe irriterer seg over at bedrifter kan bruke slike metoder i Norge.

- Jeg synes det er forferdelig og forkastelig hvis noen bruker andres navn i markedsføring uten samtykke. Dette er moralsk og etisk galt. Dessverre er det få som forfølger slike saker. Til slutt blir det slik at de må henges ut i pressen for at noe skjer, men det er trist at det må komme så langt, sier Kunøe.

Også Are Fagerhaug, advokat i Bedriftsforbundet, mener det blir vanskelig å forfølge saker med misbruk av navn i kampanjer.

- Det kan jo være et brudd på markedsføringsloven, og i så fall kan noen anmelde det. Politiet bør etterforske og straffe dette, hvis det er straffbare handlinger, sier han.

Vil ta affære

Per Morten Hoff i IKT Norge mener K-soft kan skade hele bransjen med sine metoder.

- Hvis du oppgir Statoil som kundereferanse, og kanskje en eller annen bensinstasjon har kjøpt en liten pakke av deg, blir det for drøyt. Dette virker useriøst, sier Hoff.

Generalsekretæren sier at han vurderer å ta saken selv, hvis ingen andre ønsker å gjøre noe med det.

- Et selskap må stole på sine egne produkter. Å bruke fiktive referanser betyr jo at du ikke er en seriøs aktør. Jeg ser ikke bort fra at IKT-Norge skal ta affære og henvende oss til K-soft, sier Hoff

Han ser også en mulighet med å ta kontakt med store selskaper som Statoil, Tine og NSB for å oppfordre dem til å saksøke K-soft.

Computerworld.no har forsøkt å få tak i K-soft for å få selskapets syn på bruken av referanser, men har ikke fått svar.

Les også: Stanger hodet mot veggen etter bomkjøp