Komplett SaaS for SMB

NYKOMMEREN: Canopy Technologies tilbyr komplett alt-i-ett Linux-basert SaaS beregnet på SMB-markedet.

Publisert Sist oppdatert

- Hva heter dere?

Canopy Technologies .

- Hvor mange er dere?

- Vi er 25 stykker.

- Hvor holder dere til?

- Vi har hovedkontor på Vestnes i Møre og Romsdal og salgskontor i Oslo. I tillegg har vi kontor i Madrid og i Praha. Systemet er tilgjengelig via nett.

- Hva gjør dere?

- Vi tilbyr et komplett SaaS-system for små og mellomstore bedrifter med de viktigste funksjonene og produktene for disse, med automatiserte prosesser og enkelt brukergrensesnitt til en fornuftig pris. Vi er en av de første til å tilby funksjoner som faktura, nettside og nettbutikk i samme system i motsetning til tradisjonelle CRM systemer. Samtidig jobber vi med integrasjon mot tredjepart som eksempelvis regnskapssystemer for automatisk overføring av data.

- Hvordan skal dere forandre verden?

- Vi har satt oss noen mål. Først, så tilbyr vi våre kunder en enkel måte å kutte kostnader og tid brukt på papirarbeid med bevist effekt. Videre så tilbyr vi tidligere separate systemer, integrert i vårt system. Istedenfor å ha en leverandør for nettbutikk, en for kjørebok og en for fakturering, kan du nå ha alt i ett system.

- Dette gir både en stor kostnadsbesparing for våre kunder, samt enkelhet siden disse snakker sammen med resten av systemet. Sist og ikke minst, brukergrensesnittet som gjør det enkelt for våre kunder å bruke det.

- Hvorfor er dere bedre enn alle andre?

- Vi tilbyr en alt-i-ett pakke, som er unikt i vårt segment til en prisstruktur som tillater alle å kunne ta i bruk vårt system. Vi har dramatisk økt antall operasjoner som er automatisert, og bringer CRM til et nytt nivå.

- Hvilket språk koder dere i?

- Vi jobber mest i PHP og Javascript. Databasen vår er MySQL-basert.

- Hva slags plattform jobber dere på?

- Etter en lang diskusjonsrunde, valgte vi Linux CentOs som vår plattform. Vi måtte ta hensyn til mange paramentere under prosessen, men til slutt endte vi opp med to hovedutfordringer som førte oss til valget av CentOs: Den totale kostnaden for våre brukere som vi har vært viktig for får forretningsfilosofi å holde lav, samt Cross-platform aspektet i vår komplette løsning. For øyeblikket er vi veldig fornøyde med å ha valgt CentOs, det fungerer godt for oss både når vi tenker på kundene og partnerene våre med en voksende tredjeparts-integrasjon mot vårt system.

- Hvilket operativsystem eller plattform skal kundene bruke?

- Dette er indrefileten med vårt system, vi jobber hard for å tillate alle operativ systemer. De fleste brukere kjører på Windows 7, Windows 8 og iOS på nyere versjoner. Når løsningen kommer til mobile enheter, håper vi å tilby dette til kunder på alle større operativsystemer som Android, iOS og Windows 8 RT i nær fremtid .

- Hva er det vanskeligste valget dere har tatt?

- Det vanskeligste er å plukke ut hva som er de viktigste funksjonene for våre kunder i vårt system, og i sammenheng med det hva man skal ta tak i først og sist. Feil beslutninger her kan få fatale konsekvenser på prosjektet.

- Uansett utfordring vi diskuterer internt i Canopy, lander vi før eller senere på de samme tøffe spørsmålene igjen. Hva er det brukeren trenger og hvor stor verdi dette gir for denne.

- Hva håper dere å få til, på lang sikt?

- Vår langsiktige strategi er å tilby Canopy Office globalt til selskaper og entrepenører. Vi har så smått begynt med internasjonaliseringen vår allerede med åpningen av kontoret i Madrid og i Tsjekkia, men det fortsatt en lang vei igjen.

- Hvem ville du helst ansatt, hvis du hadde fritt valg i hele verden?

- Et enkelt spørsmål, Tomer Sharon, Googles spesialist i UX Research. Dette er vår nøkkelmann, men ikke så lett å få tak i.. Tomer, om du leser Computerworld nå og bare er bittelitt nysgjerrig, send oss en epost.

Nykommeren

Hver uke stiller vi noen lette og noen vanskelige spørsmål til sjefen i et nytt teknologiselskap. Tips oss gjerne om interessante nykommere i bransjen!