Tregt nett på hurtig rute

IT-SJEFEN: Håvard Kvernelv er it-driftssjef i Hurtigruten og prøver å skaffe passasjerene så mye kapasitet som de vil ha.

Publisert Sist oppdatert

- Hva er den viktigste utfordringen i jobben din akkurat nå?

- Det å tilpasse bookingløsningene til salg både fra web, via telefon og epost. Det har vært en stor oppgave for Hurtigruten det siste året, blant annet å bytte ut backend systemet. Ute på skipene har vi også utfordringer. Passasjerene er et antall timer ute på båten, og forventer nettilgang ute på sjøen. Geografien ute ved norskekysten er krevende, men vi har fått til mye i samarbeid med Teknisk Maritim Radio, og kombinerer bærere fra Ice, Netcom og Telenor på mobildata samt og satellitt. Kapasiteten er fortsatt under det passasjerene ønsker seg. Det kan for eksempel ikke se nettvideoer om bord.

- Hva er du mest fornøyd med at du har fått til i bedriften din?

- Det er to løsninger, den ene er kommunikasjonsløsningen på skipene. Det andre er at vi som outsourcet organisasjon har flyttet ut to kontrakter, og har fått en SLA med bedre tilgjengelighet. Det er kanskje typisk at de første outsourcing-kontraktene ikke er helt bra. Vi har fulgt og stilt nye krav, og det har betalt seg.

- Hvordan stiller du deg til Cloud Computing?

Av hensyn til skipene vil vi ikke ha grå skyer, men blå og klar himmel. Vi går straks i gang med Salesforce som CRM-løsning, som en ren skytjeneste. I tillegg bruker vi en del sky- og skybaserte synkroniseringstjenester fra Apple og Microsoft etc. Også «gratistjenester». Med vårt selskap spredt over flere land i Europa, vil skytjenester få økende betyding.

- Hvor mye fri programvare bruker dere?

- Vi bruker praktisk talt ingen fri programvare.

- Hvordan stiller du deg til Windows 8?

- Vi har som strategi at vi skal være gode brukere av ikt, men vi skal ikke bruke energi på å prøve ut nye løsninger for brukerne. Vi skal utnytte etablert teknologi, blant annet til å presentere og selge våre produkter på nett. Det er ikke noe mål i seg selv å være i front når det gjelder desktop til den enkelte ansatte. Vi har inntil nylig brukt applikasjoner som ikke har vært tilpasset Windows 7. Windows 8 er foreløpig ikke tema hos oss.

- Hva er it-sjefens viktigste oppgave, slik du ser det?

- Hvis jeg har en avtale med en leverandør som sikrer god tilgjengelighet, så er vi kommet langt. Ellers gjelder det å sørge for en god brukeropplevelse. Da kan jeg lene meg tilbake og si at dette er bra. Vi må ha oppetid på 24/7, ettersom jo har både kunder og agenter rundt over hele verden. Brukeropplevelse og tilgjengelighet er det primære.

- Hvem rapporterer du til?

- Jeg rapporterer til ikt-direktøren, Frid Fastbø.

- Hvem skal svare på disse spørsmålene neste gang?

- Stafettpinnen gis videre til André Høyset, ikt-sjef i Fjord1 AS.

IT-SJEFENHvem: Ikt driftssjef Håvard KvernelvHvor: HurtigrutenAntall ansatte: Ca 1.800It-avdeling: Tre stykkerIt-budsjett: Ønsker ikke å oppgi.