Populismens bakside

LEDER: Regjeringen bør være opptatt av å etablere noenlunde like konkurransevilkår mellom norske og utenlandske bedrifter.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringens forslag om å heve grensen for momsfrie kjøp på utenlandske nettbutikker fra 200 til 500 kroner har skapt bølger. Det som i utgangspunktet var publikumsfrieri i ånden «den blåblå regjeringen gjør Norge enklere», har endt opp som en heftig næringspolitisk debatt. Flere store norske nettbutikker truer nå med å flytte driften ut av Norge, blant annet Komplett.no som, hvis forslaget går igjennom, varsler at alle produkter til under 500 kroner vil bli solgt fra Sverige.

En stor del av sortimentet som blir solgt fra norske nettbutikker ligger i prisleiet 200 til 500 kroner. For større innkjøp ønsker vi som forbrukere som regel å oppsøke fysiske butikker for å ta og føle på varene vi kjøper. Derfor slår de 300 kronene det her er snakk om hardt, og blir åpenbart konkurransevridende i favør utenlandske aktører. Det ser det ut til at Næringsdepartementet i iveren etter å tilfredsstille landets forbrukere (og Frp?) har undervurdert.

Landets regjering bør være opptatt av å etablere noenlunde like konkurransevilkår mellom norske og utenlandske bedrifter. Det burde i alle fall være ryggmargsrefleksen i en regjering hvor Høyre er største parti.

For vår del er det innlysende at norske virksomheters konkurransekraft er viktigere enn å gi landets innbyggere tilgang på enda billigere produkter. Virksomheter som Komplett sysselsetter mange mennesker, og ofte utenfor de store byene. På mange steder er dessuten netthandel for lokale gründere eneste mulighet til å nå et nasjonalt marked. Derfor oppfordrer vi den blåblå regjeringen til prioritere god næringspolitikk - og ikke populistisk symbolpolitikk.