Illustrasjon: iStock

KRITISK: Vi mener DNB forvalter samfunnskritisk infrastruktur for dårlig og de nå må rydde opp. Illustrasjon: iStock

It-sikkert som banken?

UKENS LEDER: It-systemene i DNB svikter gang på gang. Det er kritisk at it-problemene til Norges største bank løses raskt.

Norges største bank er i hardt vær, og det er fortjent. It-systemene i DNB svikter gang på gang. At bankens internettjenester ligger nede, er nærmest ikke lenger noen nyhet. I tillegg kommer utfordringene med betalingsløsningen Vipps den siste tiden. Kundene er irritert og Finanstilsynet reagerer.

”Vi ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid”, uttalte direktør for bank- og forsikringstilsyn, Emil R. Steffensen, i tilsynet til Nettavisen.

For bankene er it kjernevirksomhet og det er alvorlig når teknologien, eller menneskene bak, svikter gang på gang. Betalingsløsninger og teknologien som forvalter folks penger er utvilsomt samfunnskritisk infrastruktur og DNB har ikke bare et ansvar for sine kunder, men hele samfunnet. Uten bankene stopper Norge.

Og det er DNB som er problemet. Selv om andre banker fra tid til annen har nedetid, er den største banken i særstilling hva gjelder trøbbel - ingen andre er en gang i nærheten.

En forutsetning for digitalisering er tillitt.

Vi mener DNB forvalter samfunnskritisk infrastruktur for dårlig og de nå må rydde opp. Vi vet ikke om det er organiseringen, leverandørstrukturen, gamle systemer eller valg av teknologi som er DNBs største problem på it. Men banken må på banen og forklare for samfunnet hva de mener er feil, og viktigste av alt legge frem en plan for hva de vil gjøre for å rette det opp.

Varer bankens it-problemer særlig lenger kan det gå utover den allmenne tillitten til teknologi og digitalisering. For de som ønsker et kontantfritt samfunn er DNBs problemer dårlig nytt. En forutsetning for digitalisering er at folk har tillitt til it-systemene. Den er i ferd med å svekkes.

Derfor haster det å rydde opp.     

Les om: