Hun lager hackathon for gründere

Maja Adriaensen savnet energien i gründermiljøet i San Fransisco. Resultatet ble Norway Startup Weekend.

Publisert Sist oppdatert

- Startup Weekend, det er vår form for hackathon, begynner Maja Adriaensen i Startup Weekend.

Etter å ha deltatt på gründerskolen i San Fransisco, og deltatt i det unge, energiske og kreative miljøet der, ble savnet stort da hun var tilbake i Norge.

- Da jeg kom tilbake, tenkte jeg at det måtte være noe av det samme her, forteller hun.

Nå arrangerer hun Startup Weekend to ganger i året i fire byer - Bergen, Oslo, Stavanger og Trondheim, med stor suksess.

Samler de kloke hodene

- Det handler jo mye om mennesker. Det er til syvende og sist menneskene som skal gjøre ting, sier Adriaensen og smiler bredt. Det er liten tvil om at Startup Weekend er gøy for de kloke hodene, og energien er smittsom.

For når man samler engasjerte og smarte folk i et rom og gir dem et blankt ark og ett par tegnestifter, så kan resultatet bli fantastisk.

- Startup weekend er et arrangement hvor vi samler folk med forskjellig bakgrunn, som utviklere, designere og businessfolk. På fredag presenteres ideer, man velger teanm og utvikler ideen i løpet av helgen, sier Adriaensen.

Målet er å produsere en funksjonell prototype i løpet av helgen, inkludert forretningsmodell, finans og planlegging.

- De må ut og snakke med folk og de jobber med businessmodellen bak. mens noen samler data, skaffer andre kunder. Det er mange ting som kan gjøres for å kickstarte et slikt prosjekt, forteller Adriaensen.

Hun legger til at modellen selvsagt også fungerer for ikke-tekniske ideer og produkter.

Når søndagen er kommet, og deltakerne er slitne men like gira som de var da det hele satte i gang på fredagen.

- Det er gøy å sette seg ned og snakke og høre hva de har lært. Det er i det øyeblikket jeg skjønner hvorfor jeg orker, for det er jo mye arbeid, sier Adriaensen, og fortsetter:

- Det å se at arrangementet har en effekt og at folk liker det - det er gøy. Jeg er jo mest opptatt av å gjøre en forskjell, og å skape et miljø.

Mange deltakere kommer også tilbake på senere arrangementer, for å utveksle kunnskap, utfordre seg selv og presentere og jobbe med de mange spennende ideene. Og etter hvert som ordet spres, fylles plassene i Startup Weekend raskt.

- Neste Startup Weekend i Oslo er 8. mars, og forrige gangen var vi skikkelig utsolgt for første gang. Det er veldig synd, for vi vil jo ha med alle, sier Adriaensen.

Mye å lære fra gründerne

Hele 40 prosent av deltakerne fortsetter å jobbe med prosjektene som får liv på Startup Weekend, og hele ti prosent blir faktiske, reelle selskaper.

Et suksesseksempel er Spotify-applikasjonen Soundrop.

- Den første Startup Weekenden var i desember i fjor, og de laget en testbar prototype på 54 timer, over helgen, sier Adriaensen.

- Plutselig leser jeg en dag at den ene av appene, Soundrop, publiseres i USA. det startet med en helg og en ide som ble testet, og nå er resultatet et selskap som lever i beste velgående, sier Adriaensen og smiler.

Her har også større selskaper mye å lære av gründerne i Startup Weekend. En av metodene som er populære blant startups, og tilsynelatende er svært velegnet for slike prosjekter, er Lean Startup.

Denne metoden slo tidlig rot i små miljøer, og er nå utbredt, også blant de store.

- Veien til kundene er veldig kort, barrierne fjernes og vi får en demokratisering av entrepenørskap, mener Adriaensen.

Med stadig større fokus på mobilitet og skreddersydde funksjonsapplikasjoner kan det være noe i det. Mulighetene er store, og veien er kort fra ide til marked med arrangementer som Startup Weekend og hackathons.

- Plutselig er tiden riktig for Startup Weekend, avslutter Adriaensen.

Du kan lese mer og melde deg på Startup Weekend her: Startup Weekend Norway.