Nettbutikker tjener på nettbrett

Nettbutikker får opptil 21 prosent mer ut av kunder med nettbrett enn fra andre kunder.

Publisert Sist oppdatert

Et av de store spørsmålene og forventningene som kom med omstarten av nettbrett-produktene for snart to år siden, har vært at det endelig skal bli mulig for alle å tjene penger på internett. Men der mediehus sliter, kan nettbutikker glede seg. Dermed får kritikere av nettbrett-hypen nok et moment for å revurdere hvor stort dette kan bli.

Tjener på kjøpekåte menn

I en rapport fra Adobe kommer det fram at nettbutikker tjener bra på kunder som handler fra et nettbrett. Opptil 21 prosent er analysen som er utarbeidet for de som skal ta beslutninger om handelsstrategier og markedsføring i digitale kanaler.

Grunnlaget skal være analyser av 16,2 milliarder besøk i 150 av de største nettbutikkene i USA, der enhet og ikke person er analysert. Både under julehandelen og generelt gjennom fjoråret brukte nettbrett-eierne mer penger enn pc- og smarttelefonkundene.

Forskjellen var 21 prosent mer enn pc-brukere, og 54 prosent mer enn smarttelefon-brukere. Tilbøyeligheten til å handle er lik med pc-brukere, mens den er tre ganger høyere enn den er for smartmobilbrukerne. Antall nettbrettbrukere økte med firegangen i fjor.

Nettbrett er fortsatt et produkt for folk med god råd. En nettbrettbruker i nettbutikken er sannsynligvis en mann mellom 18 og 34 år. Inntekten er høyere enn for andre nettkunder. Besøket kommer som regel i helgene og kundene tar seg god tid. De har også en raskere og mer positiv respons til spesielle kampanjer og tilbud enn andre kundegrupper.

Skilles fra pc og smarttelefon

Med et varslet større utbud av nettbrett til flere priser og formater vil antagelig dett bildet endre seg. Utfordringen blir å beholde komfort og fleksibilitet når nettbrettbrukerne blir mer mangfoldige.

Det er med andre ord fortsatt utfordringer for nettbutikkene i å gjøre selve handlingen fra mobile enheter mer innbydende og enklere. Denne rapporten viser at inntektsmulighetene bør være en utløser i en slik satsing i seg selv. En ny utfordring er at den som driver markedsføring, er nødt til å se kunder med smartmobiler på en annen måte enn de som bruker nettbrett. Både adferd, kjøpstilbøyelighet og betalingsvilje er forskjellig.

Rapporten kan hentes her.

Flash av glede

Adobe har fått endel flak etter at deres hjertebarn Flash for å si det forsiktig ikke har vært populært på nettbrett. Selskapet er imidlertid mindre bekymret enn mange tror. De er fortsatt en gigant innen annen innholdspresentasjon, og har vist fram videreutviklinger av sine kreative produkter i en jamn strøm de siste to årene.

For å få dynamikken på plass er satsingen på HTML5 massiv. Integrasjon mellom forskjellige plattformer er sentralt. Blant annet demonstrerte selskapet under den store Max-utviklerkonferansen i oktober at hele websteder kunne tegnes ut og opprettes fra nettbrett.