VEKST: AR og VR skal vokse kraftig de neste årene. Her er fra Intels utviklerforum denne uken, men Microsoft har begynt å levere sine AR-briller til utviklerne allerede.

VEKST: AR og VR skal vokse kraftig de neste årene. Her er fra Intels utviklerforum denne uken, men Microsoft har begynt å levere sine AR-briller til utviklerne allerede.

Virtuell og utvidet virkelighet vil eksplodere

Kommersialiseringen av virtuell og utvidet virkelighet kommer til å eksplodere de kommende årene, spås opp fra fem til 162 milliarder dollar.

Det er markedsanalytikerne hos IDC som har publisert sine nyeste anslag for utviklingen av markedet for virtuell virkelighet (VR - «virtual reality», en helt omsluttende datagenerert virtuell virkelighet) og utvidet virkelighet (AR - «augmented reality», en blanding av den virkelige verden og datagrafikk).

181 prosent vekst i året

IDC estimerer størrelsen av det globale markedet for disse teknologiene til 5,2 milliarder dollar i år. Denne omsetningen skal ifølge IDCs analyser vokse eksplosivt de neste fem årene: I 2020 spår selskapet at den globale omsetningen kommer av VR/AR kommer til å passere 162 milliarder dollar.

Denne veksten representerer en gjennomsnittlig årlig vekst i perioden (CAGR) på formidable 181,3 prosent.

- Fremveksten av ny, mindre kostbar maskinvare vil plassere AR og VR innenfor rekkevidden av et økende antall personer og virksomheter, sa IDCs Tom Mainelli i en pressemelding.

Halvparten er maskinvare

IDC spår at over halvparten av den estimerte omsetningen vil komme fra AR/VR hodesett og annen tilhørende maskinvareteknologi.

Samtidig vil den nødvendige programvaren også vokse kraftig. I år kommer veksten til å være over 200 prosent i forhold til i fjor. Denne omsetningen kommer raskt til å bli forbikjørt av service og tjenester i midten av prognoseperioden, i takt med at produksjon og logistikk vil kreve bedriftsklasse support.

VR først, så AR

IDC spår også at det er VR som kommer til å lede an i utviklingen i  2016 og 2017. Dette kommer av at forbrukerne kommer til å ta i bruk spill og annet betalt innhold i denne perioden. Deretter vil AR øke mer, fordi profesjonell bruk i for eksempel helsevesen, produktdesign og administrasjon kommer til å overta ledelsen.

Sett fra et regionalt ståsted, sier IDC at USA, Vest-Europa og Asia kommer til å stå for tre fjerdedeler av den globale omsetningen av AR/VR-teknologi.