MER POP ENN SMARTKLOKKER: Enkle helsearbånd selger bedre enn et smartklokkemarked i kraftig fall. Foto: Toralv Østvang.

Enkle armbånd vokser millioner, smartklokker faller

Kroppsnær teknologi som enkle helsearmbånd gror i millioner med Fitbit som tyngste spiller. Apple drar ned hele smartklokkemarkedet med katastrofetall.

Publisert Sist oppdatert

Kroppsnær teknologi, «wearables», har først og fremst slått gjennom som armbåndsmålere som følger helseindikatorer som aktivitet, puls, distanse og lignende. I siste kvartal var det ni millioner slike solgt, og av disse sto Fitbit for 3,7 millioner.

Det var en vekst på 36 prosent målt mot forrige kvartal.

Kina igjen

På de neste plassene kom kinesiske Xiaomi med 3 millioner Mi-bånd og Garmin langt deretter med 700.000 armbånd.

 - Veksten til Fitbit er bemerkelsesverdig. De har lykkes med rydde nesten alle konkurrentene unna i dette markedet. Jawbone er for eksempel nesten helt ute. Den eneste trusselen Fitbit har, kan kommer fra smartklokkemarkedet. Men da må smartklokker bli billigere og få langt bedre batterilevetid, sier analytiker Jason Low i Canalys til Cellular News.

Smartklokker dras ned av Apple

Såkalte smartklokker som gjerne har mye av samme funksjon opplevde til gjengjeld et kjempefall i andre kvartal. Målt mot samme kvartal i fjor var fallet 32 prosent. Det er særlig Apple som bidrar til fallet, deres salg av Apple smartklokker ble mer enn halvert på et år, i trend med nedgangen Apple opplever for alle andre produkter.

Det er Lenovo og Samsung som bidrar til å bremse fallet, men henholdsvis 75 og 26 prosent salgsvekst i smartklokkemarkedet.

Smartklokkemarkedet endte på ca 3,5 millioner solgte enheter i andre kvartal.