JAGER KUNDENE MED MOBIL: Imran Afzai i Adobe advarer mot dårlige mobile netthandelsløsninger som hindrer kundene i å kjøpe. Pressefoto

Størrelse påvirker netthandel

Selv om netthandel på mobil øker mest, er det mest salg å hente på pc. Større skjermer gir mer handel.

Publisert Sist oppdatert

Innkjøpene før jul foregår også på nett, til tross for at byen fylles av folk som går i veien for hverandre på handlerunder, og der søndagsåpne butikker nærmer seg normalen.

Vekst på mobil, kjøp på pc

Smartmobilinnkjøpene øker sterkest, men fortsatt er det pc-skjermene som gir best effekt med sine større skjermer og tilpasset butikkpresentasjon. Hele 2,6 ganger flere salg per besøk er fasiten for pc. Ikke bare det, ordresummen er 20 prosent lavere per smartmobilkjøp og ni prosent lavere per nettbrettkjøp, målt mot ordresummen fra pc.

For Europa er det tre av fire nettkjøp som kommer fra pc, men de er bare 58 prosent av nettrafikken. Bare 12 prosent av kjøpene er fra smartmobiler, men de representerer hele 27 prosent av nettrafikken. Med andre ord sjekker mulige kunder gjerne nettbutikkene fra mobil, men de utsetter kjøp til de er foran en pc igjen.

Det er en kjøpsprosess de færreste forhandlere bør se som optimal, og et tydelig tegn på at noe bør gjøres i de mobile handleopplevelsene for å konvertere surfere til kjøpere.

- Forbrukere opplever fortsatt dårlig design og navigasjon når de surfer rundt på sine mobile enheter. For nettbutikker er dette en åpenbar ting å fokusere på, spesielt siden omsetningen fra smarttelefon-besøk i Europa har vokst med 89 prosent bare de siste 12 månedene, sier Imran Afzal, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud.

Asia viser vei igjen

Det er Adobe som har intervjuet 1.000 europeere som supplement til trafikkdata fra 300 milliarder besøk hos 16.000 mobilnettsteder. Adobe er storleverandør utviklerverktøy for nettsider og brukeropplevelser på nett for kommersielle tjenester.

Vekstmarkedene i de folkerike regionene i Asia viser at kjøpstendensen fra mobil er ca femti prosent høyere for mobil og nettbrett enn i Europa.  Dette henger ikke bare sammen med at flere av disse landene hopper over en massiv pc-alder før de når mobil-nirvana.

- At asiatiske forbrukere handler for mer når de benytter smarttelefoner og nettbrett burde være en påminnelse til europeiske virksomheter om å gjøre mer for å forbedre mobilbrukernes kundeopplevelse på sine nettsider, sier Afzal.