Aftenposten på iPad dreper papiravisen
KOMMENTAR: Det er synd at det måtte en iPad til før Aftenposten klarte å få det beste fra papiret over i digital form.
I mine øyne leverer Aftenposten god journalistikk, men på noen ganske få avissider. Mesteparten av avisen består jo av annonser og rubrikkannonser. Derfor sa jeg opp abonnementet mitt for et par år siden, selv om det var dekket av jobben. Jeg gidder ikke å kjøre bort så mye søppel til papirinnsamlingen lenger.
Jeg anbefaler gladelig iPad-utgaven, som i en prøveperiode er gratis. Aftenposten hevder at alle de store og vesentlige artiklene fra papiravisene finnes i appen. Mye av dette stoffet er unikt. Og man får en redaksjonell prioritering av stoffet som gjør at man får et langt bedre overblikk over nyhetsbildet ved å bruke fem minutter på Aftenposten på iPad enn fem minutter på VG Nett. Aftenposten har også gode fotografer og avtaler med de beste bildebyråene. På iPad-skjermen får man større glede av Aftenposten-bildene enn man kan få på papir. Og det er også mulighet for å presentere flere aktuelle bilder enn på papir. Ellers er det bra brukergrensesnitt, lett navigasjon og rask nedlasting!
Jeg liker også at avisen er befriende fri for prangende annonser. Webnyhetene er integrert i en Siste Nytt-boks på forsiden, og heller ikke visningen av nyhetsstrømmen fra webben inneholder masse forstyrrende annonser.
Digitalt innhold som ikke kan deles
Men det er også noen store minuser. Man kan ikke spare utgaver eller artikler for senere referanse. Du kan heller ikke dele artikler, og det mangler lenker (for eksempel til kilder og til fordypning) og diskusjon. Skal Aftenposten sette dagsorden og skrive saker som skaper debatt utenfor den lille delen av Norges befolkning som leser avisen, er de avhengig av at sakene plukkes opp på en eller annen måte, og da trenger man en lenke man kan dele via e-post, Facebook, Twitter eller blogger – eller som andre mediehus kan lenke til.
Sammenlignet med papiravisen Aftenposten synes jeg iPad-utgaven er bedre. Jeg skal tegne abonnement, og det tror jeg også mange andre som får abonnement dekket av jobben vil gjøre. Det vil bidra til å ta livet av papiravisen. Annonsene og rubrikkene der vil bli mindre og mindre verdt når leserne forsvinner. Rubrikkinntektene får Aftenposten aldri igjen på iPad-utgaven.
Det jeg er villig til å betale for er altså å få tilgang til alle de beste artiklene og bildene fra Aftenposten, i et produkt som kan leses uten nett, hvor man ikke drukner i annonser og hvor det kommer tydelig frem hvordan Aftenposten vurderer viktigheten, slik at jeg både kan få et godt overblikk på noen minutter, men også kan fordype meg i kommentarstoff, kulturstoff og annen kvalitetsjournalistikk som nedprioriteres på nettutgaver hvor verdien regnes i antall klikk. At dette produktet skal leveres på en iPad er egentlig ingen fordel i seg selv. Snarere tvert imot. Det begrenser antall potensielle lesere dramatisk.
Få det over på web!
Ved hjelp av HTML5 er det mulig å skape akkurat det samme produktet på en webside. Eller et bedre produkt! Med artikler som kan lenkes til og som kan kommenteres, hvor feil i artikler kan rettes opp og hvor artikler ikke er døde og umulig å finne tilbake til etter syv dager. Et produkt hvor det er enkelt å utvikle nye finesser og hvor man kan integrere webteknologi i form av preformatert HTML og widgets, for eksempel karttjenester, polls, Facebook- og Youtube-integrasjon.
Jeg er også spent på hvor lenge iPad-utgaven blir seende så ryddig ut. Når den har mange nok lesere, vil annonsørene ha plass. Finnes det noen grunner til at annonsene skal være mindre overveldende på iPad enn på papir og web?
Jeg håper Aftenpostens satsning på en iPad-utgave videreutvikler seg til en satsning på en lukket premium-avis hvor Aftenposten kombinerer fortrinnene til papirutgaven (som allerede er realisert i iPad-utgaven) med mulighetene i webjournalistikken.
Bjørn Unnersaker er redaktør for PC World Norge, Macworld.no og Smartworld.